Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ny objektiv på x-300 mm
Fra : Gerner Majlandt

Dato : 21-02-05 14:52

Hej
Jeg tænker på at købe en ny zoom objektiv op til ca 2500 kr til mit 300D,
men ved ikke hvilken, så er der nogen som kan hjælpe mig, hvilke jeg skal gå
efter.
Canon har bl.a. disse:
Canon EF 75-300 mm f: 4,0-5,6 USM
Canon EF 75-300 mm f: 4,0-5,6 DC
Canon EF 90-300 mm f: 4,5-5,6 USM

Sigma har bl.a. disse:
Sigma 3,5-6,3/28-300 Macro
Sigma DL II 4,0-5,6/70-300 Super
Sigma 4,0-5,6/70-300 Super APO 2

Og hvis der er andre end de nævne, måske Tamron så sig frem.
mvh Gerner

Fra :

Dato : 21-02-05 15:17

> Canon har bl.a. disse:
> Canon EF 75-300 mm f: 4,0-5,6 USM
> Canon EF 75-300 mm f: 4,0-5,6 DC
> Canon EF 90-300 mm f: 4,5-5,6 USM
>
> Sigma har bl.a. disse:
> Sigma 3,5-6,3/28-300 Macro
> Sigma DL II 4,0-5,6/70-300 Super
> Sigma 4,0-5,6/70-300 Super APO 2
>
> Og hvis der er andre end de nævne, måske Tamron så sig frem.
> mvh Gerner

Hold dig fra EF 75-300,den er meget blød over 200mm
Sigma kender jeg ikke men flere får god kritik.
Overvej Tokina 80-400,den er rimelig skarp ved 300mm
Hilsen Henrik

Fra : Alex W

Dato : 21-02-05 17:56

> Hold dig fra EF 75-300,den er meget blød over 200mm
> Sigma kender jeg ikke men flere får god kritik.
> Overvej Tokina 80-400,den er rimelig skarp ved 300mm
> Hilsen Henrik

Hej Henrik
Jeg har både Canon 75-300 IS USM og Tokina 80-400 (liggende i skuffen)
Tokina tegner lilla i kanterne. Jeg kan ikke huske hvad den objektivfejl
kaldes. Det tegner fornuftigt ved en nedblænding på f/8.0 eller mere.
Canon objektivet har en bedre farvegengivelse og en bedre nærgrænse. Tokina
er på 2.5 meter. Canon 75-300 er på 1.5 meter. (1.2 på en 10D)
Canon bliver moderat blød fra ca. 135 mm til 300 mm, men det er ikke så galt
endda. Canon tegner pivskarpt og meget detaljeret på 75 til 135 mm.
Canon objektivet bruger jeg nogle gange til reportage grundet IS. Tokina
fyren samler støv !!!

Hej Gerner
Jeg vil sparer lidt mere sammen hvis jeg var dig og købe
Canon 70-200 f/4.0
Sigma EX 70-300 f:4.0
Canon 70-300 DO IS f/4-5.6

Ellers ender det bare med at du har flere skuffemodeller liggende )

/Alex W

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-02-05 18:08

Alex W wrote:

> Canon 75-300 er på 1.5 meter. (1.2 på en 10D)

Hvordan hænger det sammen? Altså at nærgrænsen er kortere på et 10D end
ellers?

vh
jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 9/2/2004) ynkelige knipserier i et forhåbentligt bedre

Fra : Alex W

Dato : 21-02-05 22:07

> Hvordan hænger det sammen? Altså at nærgrænsen er kortere på et 10D end
> ellers?

Hej Jan

Aner det ikke ... måske er nærgrænsen 1.2 meter selv om Canon skriver 1.5
meter ???
Har ikke brugt objektivet med andet end 10D.
Jeg har i øvrigt lavet fine macro billeder med påmonteret 2x dioptri. Fin
skarphed.
Jeg har sammenlignet med Tamrons macro90mm prime og den følger faktisk
ganske godt med.
Men kun i den korte ende (75 mm) . Det går helt galt i den lange ende.

/Alex W

Fra :

Dato : 21-02-05 18:43

> [...]
> galt endda. Canon tegner pivskarpt og meget detaljeret på 75 til 135 mm.
> Canon objektivet bruger jeg nogle gange til reportage grundet IS. Tokina

Hej Alex, der kan man bare se, min 75-300 lå i skuffen da jeg brugte
tokinaen,men rigtigt at der en gang imellem var blå/lilla kanter (CA)
Hilsen Henrik

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 21-02-05 15:29

On Mon, 21 Feb 2005 14:52:03 +0100, Gerner Majlandt wrote:

> Hej
> Jeg tænker på at købe en ny zoom objektiv op til ca 2500 kr til mit 300D,
> men ved ikke hvilken, så er der nogen som kan hjælpe mig, hvilke jeg skal gå
> efter.
> Canon har bl.a. disse:
> Canon EF 75-300 mm f: 4,0-5,6 USM
> Canon EF 75-300 mm f: 4,0-5,6 DC
> Canon EF 90-300 mm f: 4,5-5,6 USM
>
> Sigma har bl.a. disse:
> Sigma 3,5-6,3/28-300 Macro
> Sigma DL II 4,0-5,6/70-300 Super
> Sigma 4,0-5,6/70-300 Super APO 2
>
> Og hvis der er andre end de nævne, måske Tamron så sig frem.
> [...]

Kender ikke canons, men Sigma 4,0-5,6/70-300 Super APO 2 er udmærket til
prisen. Den kan købes for 199 euro hos technikdirekt i Tyskland. De 2
andre sigmaer skulle ikke være når så gode. Brugte Sigma 4,0-5,6/70-300
Super APO 2 står til salg til næsten den pris de koster fra ny af i
Tyskland. Jeg må have nogle billeder der er taget med den på min siden.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : KNL DtP

Dato : 21-02-05 17:35

"Gerner Majlandt" <majlandt@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tænker på at købe en ny zoom objektiv op til ca 2500 kr til mit 300D,
> men ved ikke hvilken, så er der nogen som kan hjælpe mig

Det var måske værd at overveje at købe et brugt objektiv, som var et par
klasser bedre end de oplistede. Jeg har prøvet er par stykker af de nævnte
eller tilsvarende modeller, og dels er lysstyrken (største blændeåbning) ikke
lige frem indbydende til andet end fuld solskin, men zoomer du helt ind med
længste brændevidde, så bliver billederne softe - nogle gange grænsende til det
uskarpe. Det vil jeg mene, at der er synd, når du har så godt et kamerahus.
Billedkvaliteten bliver aldrig bedre end det svageste led - desværre er det alt
for ofte optikken, som sætter begrænsningen.

Prøv og se om du ikke kan finde enten Canon EF 70-200 mm f/4 L USM eller Sigma
EX 70-200 f/2.8 til en fornuftig pris som brugt - ta' en kigger på www.dba.dk
e.l. Du kan nok ikke finde det til kr. 2500, men jeg tror du vil få mere glæde
at et bedre objektiv, som måske koster et par tusinde ekstra.

På siden www.fredmiranda.com/reviews kan du se hvad fotografer siger om udstyr,
og her er der tydelig forskel:

Canon EF 75-300 mm f/4-5.6............... 5,3 / 10
Canon EF 70-200 mm f/4 L USM......... 9,6 / 10

Sigma 28-300 mm f/3.5-6.3................... 6,3 / 10
Sigma EX 70-200 mm f/2.8................... 9,0 / 10

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-02-05 19:58

In article <4219e787$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Gerner Majlandt wrote:
> [...]
> men ved ikke hvilken, så er der nogen som kan hjælpe mig, hvilke jeg skal gå

Forskellen er i fokusmotoren. USM er en del hurtigere og mere lydløs.
Til bevægelige ting (dyrefoto) skal du vælge USM modellen.

> Sigma har bl.a. disse:
> Sigma 4,0-5,6/70-300 Super APO 2 (de andre skal man holde sig fra)

Ovenstående skulle være ca lige ringe, eller lige gode om man vil.

Alternativer er som der siges (i stigende pris)
Sigma EX 70-200mm f/2.8
Canon 70-200mm f/4L
Sigma EX 100-300mm f/4

Bigma = Sigma 50-500mm er der også nogle der kan lide. Men Autofokus
er ret langsom på den (Som de billige 75-300) , og den er noget mindre
lysfølsom.

Fra : Alex W

Dato : 21-02-05 22:02

> Bigma = Sigma 50-500mm er der også nogle der kan lide. Men Autofokus
> er ret langsom på den (Som de billige 75-300) , og den er noget mindre
> lysfølsom.

Bigma leveres også med USM motor til Canon og Nikon
Den er ikke langsom. Det er en stor klods, men den ligger forbavsende godt i
hånden.
Mindre lysfølsom ja. Den har en god skarphed, selv ved fuld blændeåbning.

/Alex W

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 21-02-05 23:17

On Mon, 21 Feb 2005 22:01:36 +0100, Alex W wrote:

> [...]
> hånden.
> Mindre lysfølsom ja. Den har en god skarphed, selv ved fuld blændeåbning.

Jeg vil give jer begge lidt ret mht focuseringen. Den er hutigere end 75 -
300, men ikke så hurtig som Canons 70-200 f/2.8 USM.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-02-05 23:54

In article <421a4c32$0$208$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Alex W wrote:

> [...]
> hånden.
> Mindre lysfølsom ja. Den har en god skarphed, selv ved fuld blændeåbning.

Ja den står til HSM. men den er ca. 10x længere om at fokusere end
mit 100-300mm f/4 som bare hopper på plads. Bigma'en kan man tydeligt
se/føle hvordan den snegler sig afsted.

Og jo, den er langsom med blænde 6.3 i den lange ende. Men der er mange
der er glade for objektivet som tager ganske rimelige billeder, og giver
en lang zoom. en overgang var det favoritobjektivet i Canon forum på
DPReview. Ind imellem er det altså rart med mere lysstærk optik.
Men udover prisen, så vejer et 120-300mm f/2.8 også 2.6 kg - så og
bruger 105mm filtre - som nok også koster et sted mellem en bondegård
og to.

Fra : Alex W

Dato : 22-02-05 10:10

> [...]
> Men udover prisen, så vejer et 120-300mm f/2.8 også 2.6 kg - så og
> bruger 105mm filtre - som nok også koster et sted mellem en bondegård

Til prisen er der ikke noget alternativ.
Man lærer at værdsætte objektivet, der trods alt laver ganske skarpe
billeder.

Bigma til 6.500,-
eller et Sigma 500 f/4.5 til små 30.000,-
eller Canon 500 til omkring 40.000,-
En prime vil også være skarpere end en zoom. Sigma har gjort det godt med
denne her Bigma, kvaliteten er i orden.

)

Min undskyldning til det mørkere glas er: Dybdeskarphed er der ikke meget af
på en 500mm f/4.5 så man ville nok blænde lidt ned ...
I nogle situationer ville en blænde mere lys dog være dejlig ... det koster
jo bare .... suk!!

/Alex W

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 21-02-05 22:37

Hej Alle

Nu har jeg set alle indlæg igennem, vil det være bedre hvis jeg købte et i
størrelsen 80-200 mm i stedet for?

mvh
Gerner

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-02-05 07:12

In article <421a5495$0$33692$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Gerner Majlandt wrote:
> Hej Alle
>
> Nu har jeg set alle indlæg igennem, vil det være bedre hvis jeg købte et i
> størrelsen 80-200 mm i stedet for?

Ja, hvis det er den gamle 80-200 f/2.8. Men den er vist dyr, og findes
kun brugt.

De bedste zooms er dem med en stor åbning og høj pris. Men jeg har da
overvejet at Sigma 4,0-5,6/70-300 Super APO 2 som supplement til
min 1480g Sigma, men er meget tøvende da kvailiteten er ret forskellig.

Povl

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 22-02-05 07:56

> [...]
> overvejet at Sigma 4,0-5,6/70-300 Super APO 2 som supplement til
> min 1480g Sigma, men er meget tøvende da kvailiteten er ret forskellig.

Hej Poul
det var en fejl jeg tænke på op til 200 mm f.eks 55-200mm eller 70-200mm

mvh
Gerner

Fra : Alex W

Dato : 22-02-05 09:57

> Hej Poul
> det var en fejl jeg tænke på op til 200 mm f.eks 55-200mm eller 70-200mm
>
> mvh
> Gerner

Hej Gerner
Hvis du vil have et super objektiv der ikke er alt for dyrt
Så køb
Canon 70-200 f74.0 L

Det er et af Canons superobjektiver i L serien. Det er ikke ret dyrt og det
er kvalitet.

Du kan altid sætte en teleconverter på og få 300 mm ud af det i en ganske
god kvalitet.
Det er der flere der har gjort herinde har jeg set.

/Alex W

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 22-02-05 10:13

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse
news:421af3f6$0$93946> Hvis du vil have et super objektiv der ikke er alt
for dyrt

ja det er faktisk ikke så galt, den fået til 5450,- hos www.kamerashop.dk

mvh
Gerner