Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Grafik kort med LUT?? + Er mit grafik kort~
Fra : Flemming Thor Hansen

Dato : 21-02-05 10:04

Jeg påtænker at anskaffe kallibreringsudstyr til min skærm (X-Rite
Monaco Optix XR).

Jeg kan se, at udstyret kræver at skærmkortet har LUT (look-up table)
som skulle være noget med at kærmkortet kan oversætte mellem
forskellige antal bit/pixel.

Jeg har kigger på specifikationerne til mit nuværende kort
NVIDIA GeForce4 MX 440 uden at det omtales, men jeg har nu heller ikke
kunne finde noget om det ret mange steder.

Er det noget, alle kort har eller er det kun helt specielle kort der
har LUT?

Er der stor forskel på kvaliteten af grafik kort - er mit OK?

Flemming Thor Hansen

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 21-02-05 10:34

Flemming Thor Hansen <fth-slet@mobilixnet.dk> wrote:
> Jeg har kigger på specifikationerne til mit nuværende kort
> NVIDIA GeForce4 MX 440 uden at det omtales, men jeg har nu heller ikke
> kunne finde noget om det ret mange steder.

Jeg har også et, og har vist konkluderet at det har denne mulighed - men
det kan da være det er forkert.

> Er der stor forskel på kvaliteten af grafik kort - er mit OK?

Absolut forskel, ja. Jeg har ikke haft nogle problemer med et kort af
den type du nævner, men tidligere havde jeg et Matrox G400, som absolut
havde _noget_ bedre 2d-kvalitet (skarphed, simpelthen) end hvad man
kunne købe af GeForce-kort, dengang de hed GeForce1/2. Jeg blev
i alt fald drabeligt skuffet første gang jeg forsøgte at skifte det ud.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-02-05 12:41

Rune B. Broberg skrev:

> [...]
> havde _noget_ bedre 2d-kvalitet (skarphed, simpelthen) end
> hvad man kunne købe af GeForce-kort, dengang de hed

Sådan er det stadigvæk i visse tilfælde. Mit Matrox Parhelia i
PC'en har f.eks. en væsentlig bedre billedkvalitet end det Nvidia
GeForce FX 5200 Ultra, som sidder i min Mac, men der skulle efter
sigende være meget forskel på de forskellige Geforce-kort afhængig
af, hvilken producent der har lavet komponenterne, men det ved de
sikkert meget mere om i <news:dk.edb.hardware.grafikkort>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-02-05 12:47

"Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> wrote in message

> [...]
> kunne købe af GeForce-kort, dengang de hed GeForce1/2. Jeg blev
> i alt fald drabeligt skuffet første gang jeg forsøgte at skifte det ud.

Og matrox kører videre, jeg mener at det bedste billede under 10.000 kr
klassen leveres af et Matrox Parhelia 512, Altså 2D og skal det være god 3D
samtidig så ville jeg købe ATI Radeon et X800 til PCI-e slår alle andre
producenter af banen. Desuden har den en lækker 2D kvalitet, men det her
9xxx serien nu også.

Men ja de fleste nye har LUT.

Mvh
Simon

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-02-05 12:41

Flemming Thor Hansen skrev:

> Jeg kan se, at udstyret kræver at skærmkortet har LUT (look-up
> table) som skulle være noget med at kærmkortet kan oversætte
> mellem forskellige antal bit/pixel.

Normalt betyder det nu vist bare, at grafikkortet har mulighed
for at gemme nogle værdier for, hvordan skærmen gengiver farver.
Optix XR gemmer f.eks. kalibreringsinformation i LUT'en, som
bliver indlæst under opstarten af styresystemet.

Disse værdier kan så blive gemt i et vist antal bit på kortet
og i langt de fleste tilfælde sker det i 8-bit, men der findes
dog også grafikkort med 10-bit LUT på markedet.

> Er det noget, alle kort har eller er det kun helt specielle
> kort der har LUT?

Langt de fleste kort har.
Prøv evt. at hente programmet OptiCheck 1.4 på følgende side
og kør det. Hvis det fortæller, at dit kort er kompatibelt med
OptiCAL, så er det også kompatibelt med Optix XR.

<http://www.colorvision.com/sup_dl-upgrades.shtml>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Flemming Thor Hansen

Dato : 21-02-05 18:26

Mange tak for alle svarene.

Jeg har nok ikke det bedste grafik kort, men det ser dog ud til at
være OK.

Flemming Thor Hansen