Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Søndagstur i Frederiksberg Have
Fra : Michael Bothager

Dato : 20-02-05 20:51

Hej Folkens

Man er jo nødt til at lufte fusserne, så jeg gik mig en tur i
eftermiddags. Her fik jeg dette billede, som jeg syntes fanger
stemningen meget godt:
http://www.michaelbothager.dk/da/people/200502DA00735_BW.html

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Palle Jensen

Dato : 20-02-05 20:58

Den 20 feb 2005 mumlede Michael Bothager noget i denne stil:

> Man er jo nødt til at lufte fusserne, så jeg gik mig en tur i
> eftermiddags. Her fik jeg dette billede, som jeg syntes fanger
> [...]

En del gode billeder på din side. Og flot layout på denne også.

Kunne dog godt tænke mig lidt information om hvad du bruger af grej
f.eks.

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Michael Bothager

Dato : 20-02-05 21:36

Palle Jensen wrote:
> [...]
>

> En del gode billeder på din side. Og flot layout på denne også.
>
> Kunne dog godt tænke mig lidt information om hvad du bruger af grej

Hej Palle, tak for det.

Jeg er ikke så grej-fikseret, jeg bruger det der føles rigtigt for mig.
Ergonomisk syntes jeg at Canon er bedst for mig. Jeg har EOS 3 og EOS
1D, og objektiver mellem 17 og 85 mm (både zoom og faste brændevidder).

Når jeg tager film, så er det som regel provia 100f eller tri-x.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 20-02-05 20:55

"Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Man er jo nødt til at lufte fusserne, så jeg gik mig en tur i
> eftermiddags. Her fik jeg dette billede, som jeg syntes fanger

Kanon FEDT billede - - men er det ikke lidt fot gråt..??-max-

Fra : Michael Bothager

Dato : 20-02-05 21:28

-max- wrote:
> "Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse

> Kanon FEDT billede - - men er det ikke lidt fot gråt..??-max-

Hej Max, tak.

Lidt for gråt??? Jeg legede med mere konstrastrige versioner, men vendte
hele tiden tilbage til den mere dæmpede udgave. Men det kan laves på
mange måder, dette er blot min

Fra : Ole

Dato : 20-02-05 21:06

Michael Bothager wrote:
> [...]
>
> Man er jo nødt til at lufte fusserne, så jeg gik mig en tur i
> eftermiddags. Her fik jeg dette billede, som jeg syntes fanger

Nej, det synes jeg ikke - ud over at der skal roteres lidt, er det galt
med kurven - er det omsat fra farve ?

Med venlig hilsen, Ole Larsen.

Hmm... det du kalder "farvestik" er lavet bevidst, da en neutral hvid
sne virker kedelig og som det er et S/H billede, og jeg er slet ikke
gået efter, at farverne skal være ens, hvert enkelt billede er justeret,
så farverne passer bedst muligt til motivet...Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-02-05 21:14

Ole wrote:

> Hmm... det du kalder "farvestik" ...cut...

Hmm... hvis du vil se farvestik og uskarphed, så se her:
http://home.tiscali.dk/muggler/recent/index.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole

Dato : 20-02-05 21:36

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hmm... hvis du vil se farvestik og uskarphed, så se her:
> http://home.tiscali.dk/muggler/recent/index.htm

Og det prøver jeg ikke at lyve mig fra.

Fra : Michael Bothager

Dato : 20-02-05 21:25

Ole wrote:

> Nej, det synes jeg ikke - ud over at der skal roteres lidt, er det galt
> med kurven - er det omsat fra farve ?

Hej Ole, tak for kommentarerne.

Jeg har bevidst lavet det skævt, og jeg ved at ikke alle syntes det er
helt i orden, men det kan jeg sagtens leve med .

Mht. til kurven, så gætter jeg på du mener der skal være mere kontrast.
Jeg har siddet længe og overvejet dette, og jeg syntes selv at den lidt
afdæmpede kontrast og rigtig. Jeg legede med andre, betydeligt mere
kontrastrige versioner, som ikke rigtig fængede hos mig.

Da jeg tog billedet (alle de billeder jeg tog i dag) var målet
sort/hvid, så selv om det er omsat fra farve, så var tanken fra start at
det skulle være sort/hvid.

Fra : Ole

Dato : 20-02-05 21:44

Michael Bothager wrote:

> [...]
> afdæmpede kontrast og rigtig. Jeg legede med andre, betydeligt mere
> kontrastrige versioner, som ikke rigtig fængede hos mig.

Det er nok mere fordelingen af kontrasten jeg synes er ??? Tror det er
en meget stejl kurve med flad fod og skulder.

Fra : Michael Bothager

Dato : 20-02-05 21:54

Ole wrote:

> Det er nok mere fordelingen af kontrasten jeg synes er ??? Tror det er
> en meget stejl kurve med flad fod og skulder.

Ok, jeg har lige lavet en ny version (jeg lytter jo gerne til kritik),
hvor jeg har åbnet lidt op i den nederste del af billedet.

Det her er et billede jeg i at rigtigt mørkekammer nok ville have brugt
meeeeeget lang tid på, før jeg var endelig tilfreds men jeg savner
ikke stanken af fixer.

Fra : Michael Bothager

Dato : 20-02-05 21:55

Michael Bothager wrote:
> [...]
>
> Man er jo nødt til at lufte fusserne, så jeg gik mig en tur i
> eftermiddags. Her fik jeg dette billede, som jeg syntes fanger

Jeg har lagt en ny version op, så alle er velkomment til at give mig en
ny omgang kritik, hvis I har lyst. Det er meget velkomment.

Fra : Ole

Dato : 20-02-05 22:01

Michael Bothager wrote:

> Jeg har lagt en ny version op, så alle er velkomment til at give mig en
> ny omgang kritik, hvis I har lyst. Det er meget velkomment.

Man skal ha´dem begge for at kunne se rigtigt..

Nu tror jeg jeg ved det: Det er ret underexp. og hevet op?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt design og nye billeder på:

Fra : Michael Bothager

Dato : 20-02-05 22:17

Ole wrote:

> Man skal ha´dem begge for at kunne se rigtigt..
>
> Nu tror jeg jeg ved det: Det er ret underexp. og hevet op?

Nope, ikke undereksponeret[1], eksponeret efter højlysene, som jeg lod
brænde en anelse lidt ud. Det betyder at bl.a. den sorte jakke etc. gik
helt i bund uden detaljer. Hvis det havde været negativ film, så ville
jeg sige det er undereksponeret (man skal eksponerer efter skyggerne),
men selve scenen har et kontrastomfang der er stort, modlys, himmet og
skygge på samme tid.

Det er et billede hvor en god gammeldags sort/hvid film ville have
klaret det bedre.

[1] histogrammet umiddelbart efter raw-konverteringen kan ses her:
http://www.michaelbothager.dk/img/hist.jpg og der er ikke lavet
eksponeringskompensation i raw.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-02-05 06:55

"Michael Bothager"

> [...]
> klaret det bedre.
>
> [1] histogrammet umiddelbart efter raw-konverteringen kan ses her:

Histogrammet ser ret takket ud for et billede lige ud af kassen..?
Hvad ville du have brugt af film og fremkalder.? - jeg brugte tit
en presset tri-x fremkaldt i acufine, resultatet havde vidst været
lidt ala det her, bare meget mere grany..
Syns stadig det er for tungt og gråt på min skærm.. -max-

Fra : Michael Bothager

Dato : 21-02-05 19:25

-max- wrote:
> [...]
> lidt ala det her, bare meget mere grany..
> Syns stadig det er for tungt og gråt på min skærm.. -max-

Hey Max

Jeg sagde ikke at histogrammet var lige ud af kassen, blot at der ikke
var nogen eksponerings-kompensering. Der er en blød s-kurve, og lidt
korrektion i de enkelte kanaler, men ikke noget drastiskt.

Tri-X, now youre talking , det er Tri-X tonaliteten jeg er ude efter,
men ikke med overdreven kontrast. Tyngden i billedet syntes jeg står
godt sammen med den lille glade fætter

Ole mener også det skal laves lettere i den nederste del, og jeg syntes
det også giver et godt billede. Selv kan jeg bedst lide det lidt tungere
(har jeg en mørk personlighed??)

Hvis jeg ville have det største toneomfang til at scanne, så ville jeg
vælge T400CN, overeksponeret en blænde og standard fremkaldt. SÅ ville
det give en gråskala med utroligt fine overgange, og ganske lidt korn.

Men jeg er en (stor) fan af Tri-X (har vist 20-30 stks liggende i
fryseren), fremkaldt hos Black&White (kan ikke huske hvad de brugte af
fremkalder).

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-02-05 09:01

> [...]
>
> Men jeg er en (stor) fan af Tri-X (har vist 20-30 stks liggende i
> fryseren), fremkaldt hos Black&White (kan ikke huske hvad de brugte af

Mon ikke B&W bruger HC-110, så vidt jeg husker en sej og
fleksibel fremkalder, men uh det er så mange år siden, glade
minder, men jeg savner det ikke..

Mht. den mørke side er det ikke bare årstiden, lidt sol og
grønne blade og du ser sikkert lidt lysere på tingene -max-

Fra : Michael Bothager

Dato : 22-02-05 16:16

-max- wrote:
<snip>

> Mon ikke B&W bruger HC-110, så vidt jeg husker en sej og
> fleksibel fremkalder, men uh det er så mange år siden, glade
> minder, men jeg savner det ikke..

Meget sandsynligt, den giver en dejlig tonerække, jeg spørger dem næste
gang

> Mht. den mørke side er det ikke bare årstiden, lidt sol og
> grønne blade og du ser sikkert lidt lysere på tingene -max-

Hæ, næh-nej, næste ferie (midten af marts) går til Australien igen-igen,
ned til efteråret *G*. Alt det der sol og sommer puha-bvadr

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-02-05 16:41

> [...]
> >

> Hæ, næh-nej, næste ferie (midten af marts) går til Australien igen-igen,
> ned til efteråret *G*. Alt det der sol og sommer puha-bvadr

hoho - det er et glad i låget folk - pas nu på du ikke
kommer til at smile - Der blir vel billeder at se.. Hvis
du skal ud til Great Barrier, så kunne du overveje en
EWA-Marine plastpose, du kan lave nogle sjove
over/under eller bare undervands billeder, og du
vil helt sikkert lyfte nogle øjenbryn hvis du tager
dit dslr med ned til 30 meter - den er sikker hver-
gang..-max-

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-02-05 17:21

"Michael Bothager" <not@valid.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Men jeg er en (stor) fan af Tri-X (har vist 20-30 stks liggende i
> fryseren), fremkaldt hos Black&White

Ja, det er lige til at få tårer i øjnene bare ved tanken.
Den kombination har jeg også brugt med stor fornøjelse - bl.a. da mine
tvillinger blev født
Jeg har bl.a. nogle 50x70 cm forstørrelser stående - det holder.

En stor del af æren for resultaterne tilfalder det dygtige mørkekammer
arbejde hos Black&White.

> (kan ikke huske hvad de brugte af fremkalder).

Jeg er ret sikker på at Black&White brugte Kodak D-76 med regenerering da
jeg benyttede dem op gennem 90'erne.
Jeg lavede et Excel regneark til Black&White i begyndelsen af af 90'erne som
de brugte til at sikre konstante resultater (ISO hastighed, kontrast) af s/h
negativ fremkaldelsen. Regnearket hjalp bl.a. med at beregne regenereringen
af fremkalderen.
Jeg ved at det regneark blev brug igennem en årræke, men jeg ved ikke om det
fortsat anvendes.

Det var fantatisk gode og meget stabile resultater Black&White leverede -
der var noget at være stolt af.
Der var få, hvis nogen, der havde tilsvarende godt styr på s/h negativ
fremkaldelse.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ole

Dato : 21-02-05 07:57

Michael Bothager wrote:

Hejsa. har tilladt mig at pille lidt. Den er svær, men noget i denne
retning foretrækker jeg:
http://home.tiscali.dk/muggler/200502DA00735_BW1

Fra : Michael Bothager

Dato : 21-02-05 19:33

Ole wrote:
> Michael Bothager wrote:
>
> Hejsa. har tilladt mig at pille lidt. Den er svær, men noget i denne
> retning foretrækker jeg:
> http://home.tiscali.dk/muggler/200502DA00735_BW1

Hej Ole

Der laver du netop det som jeg ikke kan lide, himlen mister sin
struktur, og grenene/tårnet mister sin definition. En del af det skyldes
også du har arbejdet med jpeg'en.

Hvis man blot lysnede den nederste del endnu mere, specielt træerne (her
er der masser af tegning, jeg syntes bare de er bedre mørke) og sneen
til højre, så vil man få en balance imellem dit forslag og mit

Det spændende er at der ikke er een rigtig måde, men mange tolkninger,
og du go Max mener helt klart at det bør være lettere/lysere.

Men 1.000 tak for interessen, det er altid spændende at få kommentarer
og forslag til sine billeder, og jeg afviser dem bestemt ikke, tværtimod.

PS! Er du sød at slette den kopi du har på din server i løbet af ugen,
please

Fra : Ole

Dato : 21-02-05 20:20

Michael Bothager wrote:

> Det spændende er at der ikke er een rigtig måde, men mange tolkninger,
> og du go Max mener helt klart at det bør være lettere/lysere.

Det er spændende, ja

> PS! Er du sød at slette den kopi du har på din server i løbet af ugen,
> please

Den er slettet. Den lå ikke i forb. m. resten af siden. Der skulle det
direkte link til.

Fra : Michael L

Dato : 21-02-05 00:23

Michael Bothager wrote:
> [...]
>
> Man er jo nødt til at lufte fusserne, så jeg gik mig en tur i
> eftermiddags. Her fik jeg dette billede, som jeg syntes fanger

Michael gider du ikke godt stoppe med at poste dine billeder her i gruppen?!
Det er mildest talt irriterende... Du har jo så meget talent for at
fange et godt motiv at jeg kan mærke misundelsen drive ned af mig ;)

Jeg synes det er et godt billede også med den kontrast det har, og så
kan jeg især li' vinklen. Alt for mange billeder bliver taget efter
rette linier hvilket til tider kan blive alt for kedeligt.

I mine forsøg på at lære fotograferingens fag så er der kun én ting der
virkelig bekymrer mig og det er hvordan man finder motiverne. Jeg synes
altid at hvis jeg sammenligner mine billeder med dine og andres så ser
de så kedelige og uinteressante ud.
Du kan vel ikke lige svine tryllestaven over mig og give mig "synet" ;)

Men et meget flot billede, nøjagtig som alle de andre på din side som
jeg synes er flotte og har brugt snart lang tid på at kigge på din side
ved flere lejligheder.

Mvh
Michael

Fra : Michael Bothager

Dato : 21-02-05 19:45

Michael L wrote:
> [...]

Hej Michael
> [...]
> Det er mildest talt irriterende... Du har jo så meget talent for at
> fange et godt motiv at jeg kan mærke misundelsen drive ned af mig ;)

OK, jeg går i gang med natur-fugle-billeder, der stinker jeg stort

> [...]
> de så kedelige og uinteressante ud.
> Du kan vel ikke lige svine tryllestaven over mig og give mig "synet" ;)

Trylle-trylle-ryllle... sådan

Billedsyn er noget jeg skal arbejde hårdt for. Jeg kigger utroligt meget
på andres billeder, og forsøger at beskrive (enten mundtligt eller
skriftligt) hvad jeg godt kan lide, og hvad jeg ville gøre anderledes.
Så forsøger jeg at lave det samme, bare bedre (lykkes ikke så ofte (-:
), og kritiserer mig selv. Så det er arbejde, ikke noget jeg er "født
med" sådan som andre er (og dem er jeg rigtig misundelige på).

Så kopier, efterab (både fotos og malerier), leg, prøv ideer. Stil dig
selv udfordringer, opgaver osv. Hvis du kun har zoom's, så sig til dig
selv: "den næste uge vil jeg kune tage billeder på 35mm", og vær
indstillet på at kyle en masse billeder ud[1]. Hvis du har en fast
brændevidde, så gem alle de andre væk, så fristes man ikke til at snyde.

En anden ting er leg med kameraet, prøv alt hvad du kan forestille dig,
gå op til vildt fremmede mennesker og spørg om du må tage deres billede,
fordi de ser interessante ud, og du er ved at løse en opgave for dig
selv med temaet "xyz". Det er svært i starten, men man vender sig til dig.

Ligeledes, prøv at finde nogen bøger om klassisk komposition, som det
gyldne snit, ledelinier etc. De findes typisk til tegnere/kunstkritikere.

Men vigtigst af alt, ha' det sjovt når du tager billeder.

> Men et meget flot billede, nøjagtig som alle de andre på din side som
> jeg synes er flotte og har brugt snart lang tid på at kigge på din side
> ved flere lejligheder.

Tak

[1] jeg har kun anvendt et digital kamera siden efteråret, så jeg har
været disse ting igennem med film, det går både langsommere og er
dyrere. Og jeg er ikke færdig med at lære, tværtimod, jeg lærer hver dag
jeg ser på billeder.

Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 21-02-05 08:06

> [...]
>
>Man er jo nødt til at lufte fusserne, så jeg gik mig en tur i
>eftermiddags. Her fik jeg dette billede, som jeg syntes fanger

Hej Michael,

Kanon flot billede! Har du noget imod at fortælle en nybegynder,
hvordan du har efterbehandlet billedet? Og må vi evt. se
originalbilledet?

På forhånd tak,

Esben

Fra : Michael Bothager

Dato : 21-02-05 19:58

Esben Kolind Laustrup (slet 8OGNC) wrote:

> Kanon flot billede! Har du noget imod at fortælle en nybegynder,
> hvordan du har efterbehandlet billedet? Og må vi evt. se
> originalbilledet?
>
> På forhånd tak,

Det er mig der takker.

Mht. til at se originalen, så nej den er i farver, og jeg mener billedet
skal være i s/h

Mht. til teknik/efterbehandling, så har jeg et par gange beskrevet hvad
jeg gør her i gruppen. I korte træk træk er det følgende

1. raw konvertering med en tilnærmelsvis standarddiseret kurve

2. hvis det er optaget på mere en iso400, så får det lige en gan med
neatimage for at tage det værste af farvestøjen

3. capture sharpening, eos 1d2 har et kraftigt aa-filter, som gør at man
skal starte med usm. Jeg laver først en på 300/0.3/0, herefter laver jeg
en photokit capture sharpening, som havne i sine egne lag

3. photokit creative sharpening, hvor jeg bearbejde de vigtigste områder

4. kontrast/levels i lag på alt undtaget højlysene. specielt på
farvebillede fjerner det den grå hinde der er i billederne. man kan også
lave usm med ca 20/50/0

5. dodge/burn vha. af et nyt lag med en vector maske, sat til overlay.
jeg maler med hhv. sort og hvidt på på selve layermasken for at gøre
områder mørkere eller lysere. pennen har en opacity og floe på 20%/20%.
Jeg kan finde på at gøre det i flere lag alt efter hvor kraftig effekt,
men 80% af billederne har kun 1 lag med denne slag

hvis det skal være i sort/hvid, så laver jeg en flatten all layers, og
konverterer til s/h vha. fredmiranda's plugin. herefter endnu en gang
dodge/burn og kontrast/levels i lag efter behov .

Tilsidst, prep til output (nettet/print) (konverter til sRGB, resize,
sort kant og usm).

Mange af disse teknikker har jeg fundet på nettet rundt omkring.

Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 22-02-05 08:05

> [...]
>efter behov .
>
>Tilsidst, prep til output
>(nettet/print) (konverter til sRGB, resize,

Hej Michael,

Tak for tippene! Så er der lidt at lege med derhjemme

Esben

Fra : TL

Dato : 22-02-05 17:30

Okay - nu syntes jeg så til gengæld at du trænger til lidt ris bare for at
få dig lidt ned igen

Mht. til dit gallery får jeg jeg vandret scroll-bar i 1280-1024, og den må
du bare få væk.
Man skal alligevel scrolle ned, så fjern den, evt. ved at lægge en margin på
din
divCentercontainer (tror jeg du kalder den).

Ved godt det er lidt webdesign-agtig kritik, men kunne sgu ikke finde andet
;-?

Ellers rigtig flot gået...

TL

- - -