Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering af håndbold
Fra : Morten Fuhlendorff N~

Dato : 20-02-05 20:42

Hej

Jeg har forsøgt mig med fotografering af min knægts håndbold i forskellige
haller. Det må siges at være
mere end almindelig svært. Jeg har en Nikon D70 med en Tamron 24-135 3.5/5.6
objektiv.

Hvordan gør man?

Er der nogle gode husmandsråd?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Morten

Fra : den ægte fotomand

Dato : 20-02-05 21:14

> [...]
> haller. Det må siges at være
> mere end almindelig svært. Jeg har en Nikon D70 med en Tamron 24-135

Prøv med en fast lukketid på 1/125, og lad kameraet indstille blænden. Start
med at tage nogle ved 400 iso, så 800 og så 1600 evt 3200. Øv dig først til
deres træning en aften.

Mvh Per

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-02-05 21:23

In article <4218e7ec$0$244$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Morten Fuhlendorff Nielsen wrote:
> [...]
> haller. Det må siges at være
> mere end almindelig svært. Jeg har en Nikon D70 med en Tamron 24-135 3.5/5.6

Hurtigere objektiv. 50mm f/1.8, og når den er for kort, så en
70-200mm f/2.8 - Eksempelvis Sigma EX modellen.

Og husk - Lukketid skal minimum være 1/(1.5x brændvidde) - dvs
1/200s ved fuldt zoom.

Fra : Morten Fuhlendorff N~

Dato : 20-02-05 21:41

Hej igen!

Tak for jeres svar.

/Morten

Fra : Eivind Rinde

Dato : 21-02-05 11:17

Et problem med ballspill er jo raske bevegelser, 1/125 kan bli for dårlig.

Skru opp følsomheten maksimalt, og bruk f.eks Neat Image for å ta bort støy.
Et lyssterkt objektiv er selsagt å foretrekke, selv bruker jeg Canon 50 mm
1.4 som fungerer greit i de fleste sammenhenger.

Eivind

Fra : den ægte fotomand

Dato : 21-02-05 12:30

> [...]
> Et lyssterkt objektiv er selsagt å foretrekke, selv bruker jeg Canon 50 mm
> 1.4 som fungerer greit i de fleste sammenhenger.

nu har manden jo ikke sådan et objektiv. Men klart at hurtigere lukketid er
at foretrække, men hvis den bliver for hurtig, skal du jo også op i en meget
stor iso, så det er et spørgsmål om at vægte hvad man vil. Man kan jo prøve
med 1/125 og hvis ikke det dur, så kan man jo prøve med 1/250 og en højere
iso.

Og så se hvad der er bedst.

Mvh Per

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-02-05 12:34

den ægte fotomand wrote:
> [...]
> med 1/125 og hvis ikke det dur, så kan man jo prøve med 1/250 og en højere

I typisk hal-belysning vil 1/125 ved iso1600 og f5.6 være det samme
som undereksponering.

Jeg vil nok anbefale Av-mode, iso på 1600, og så ellers forsøge at
fotografere når folk står så stille som det nu er muligt..

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 21-02-05 15:34

On Sun, 20 Feb 2005 20:41:56 +0100, Morten Fuhlendorff Nielsen wrote:

> [...]
> haller. Det må siges at være
> mere end almindelig svært. Jeg har en Nikon D70 med en Tamron 24-135 3.5/5.6

Tænker også på at tage billeder i en sportshal. Hvad med flash, er det
godt eller skidt at bruge. Tænker på min sigma EF 500 Super.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-02-05 19:17

In article <5lhluefjgvff.1903cyexzhztr$.dlg@40tude.net>, Jens Stadsgaard wrote:
> Tænker også på at tage billeder i en sportshal. Hvad med flash, er det
> godt eller skidt at bruge. Tænker på min sigma EF 500 Super.

Må du godt det ? Rækkevidden er ved ISO 100, f/1.0 typisk op til 50 meter,
men det er samtidig ved 105mm zoom. Hvis du kører f/4.0 så er den nede
på 12.5 meter. Og ved f/5.6 = 50/5.6 = 9 meter.

Rækkevidden er væsentlig kortere hvis den du ikke kører 105mm (altså
fuld zoom). Kan ikke lige finde min manual hvor tallene er bag i.

Men en 200mm f/2.8 skulle give dig ca. 17,9 meters rækkevidde, og mere
ved højere ISO (1.4x for hver fordobling af ISO).

Så hvis du kan få lov, så er det udemærket fra 105mm og op. Specielt med
ISO 200, eller 400.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-02-05 19:34

In article <slrnd1k9af.10r.povlhp@ip101.home.terminal.dk>, Povl H. Pedersen wrote:
> [...]

Nåh ja, og hold dig fra High Speed Sync. Her falder lukketiden ved 1/320s
til GN 22.3. Det er godt nok den lukketid du vil have ved 200mm for at
holde stille, men ved f/4 har vi:

22.3 / 4 = 5,575 meter rækkevidde ved ISO 100. Dette dobles til 11 meter
ved ISO 400. En håndboldbane er 18-22m bred.
Se evt størrelse her:
http://www.ausport.gov.au/fulltext/1998/wa/dimplay/handi.pdf

Så kan du regne lidt inden du tager afsted.

Nåh ja, og GN ved 50mm er 40. Så der er 20% mindre krudt der. Men da
du kører med crop factor kan sætte blitz til manuel, fuld power, og
få et GN på 46.

regner med selv at luske mig ud i Atletion ved førstgivne lejlighed.
Det ser ud til det bliver en gang kvindevolley. Atletion er dog vist
kendt for at have fremragende lys i forhold til andre stadion.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 21-02-05 21:17

On Mon, 21 Feb 2005 18:16:30 +0000 (UTC), Povl H. Pedersen wrote:

> Må du godt det ? Rækkevidden er ved ISO 100, f/1.0 typisk op til 50 meter,
> men det er samtidig ved 105mm zoom. Hvis du kører f/4.0 så er den nede
> på 12.5 meter. Og ved f/5.6 = 50/5.6 = 9 meter.

Aner ikke om jeg må. Jeg synes at kunne huske at der har været fotografer
med flash når jeg selv har spillet. De mindre haller er jo dårligt oplyst
i forvejen, og så tænkte jeg.

Jeg start nok med at prøve min 50 mm f/1.8 til en start. Har ikke råd til
en 70 - 200 f/2.8 og jeg ved heller ikke rigtig hvor meget jeg brug for af
mm. Men det kommer vel bare an på en prøve.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 21-02-05 22:25

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> en 70 - 200 f/2.8 og jeg ved heller ikke rigtig hvor meget jeg brug for af
> mm. Men det kommer vel bare an på en prøve.

Jeg skal også selv prøve at fotografere noget håndbold her i weekenden.
Regner med at bruge 50/1.8, 85/1.8 og 180/2.8. Helt hvad man skal bruge ved
jeg dog ikke.
Men jeg har da fundet diskussionen ret interessant. Jeg regner i hvert fald
med, at det bliver de hurtige objektiver der bliver brugt, måske endda helt
åbne.

MVH
Thomas

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 21-02-05 23:21

On Mon, 21 Feb 2005 22:25:22 +0100, Thomas Pedersen wrote:

> [...]
> med, at det bliver de hurtige objektiver der bliver brugt, måske endda helt

En ting ved jeg, du plejer at få gode billede i kassen, så det får du nok
også denne gang selvom jeg ikke har set nogle indendørs fra dig endnu.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 21-02-05 23:32

> En ting ved jeg, du plejer at få gode billede i kassen, så det får du nok
> også denne gang selvom jeg ikke har set nogle indendørs fra dig endnu.

Takker for rosen, nu må vi se med sådan noget sport, jeg er jo ikke selv
særlig sportslig anlagt, så mon jeg også kan fange noget action på
billederne? Men hvad, det kan jo ikke gå værre end helt galt, er det ikke
sådan man skal sige

MVH
Thomas

PS: Var lige inde på din hjemmeside og så, at vi var til DTC i Padborg samme
dag. Et råd jeg kan give dig er, at gå ned til det bagerste sving og undgå
tribunerne. Du får langt bedre billeder, da du kommer tæt på bilerne (en 300
mm er rigeligt) samt du kan skyde hen over hegnet. Men Padborg park er lidt
kedelig, hvad angår lys, det er som om man har modlys de fleste steder.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-02-05 23:31

In article <421a51bd$0$33670$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Thomas Pedersen wrote:
> [...]
> med, at det bliver de hurtige objektiver der bliver brugt, måske endda helt

Jeg vil selv prøve at lege med, og for mig er det 50mm f/1.4 og mit
100-300mm f/4 jeg vil prøve at sætte ind. Skal ringe og spørge vedr.
blitz. Man kan jo blænde en spiller totalt. På 8 meter skal jeg med
ISO 100, f/4, 105mm ned på 1/4 styrke for at give hvad jeg synes er
passende belysning herhjemme. Så der er blus på.

Så lige nogle tillægsspørgsmål:
Normalt kører man med en blitz synkronisering der overholder
tommelfingerreglen med 1/lukketid = 1/brændvidde. Hvad gør man når
man kommer højere op ? Lad os sige 500mm objektiv, og et kamera
der kun kan køre ned til 1/200s ?

Jeg går ud fra, at der kommer rystede billeder fra det ikke-belyste.
Alternativet er jo en lukketid på 1/500s, men er ledetallet nede på
17.7, altså en trediedel. ISO op til 400, og man er på 35, men f/4
er 4 stop langsommere, så man ender op nede på 9 meter i stedet for
de 50 meter / 4 blændetrin til f4 = 12.5 * 2 (2 ISO levles = 400) = 25
meter.

Så hvad gør man ? Er det bare 2nd curtain og så på normal blitz ?

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 22-02-05 13:43

Pedersen wrote:

> [...]
> meter.
>
> Så hvad gør man ? Er det bare 2nd curtain og så på normal blitz ?

Umiddelbart ville jeg da mene, at du ikke behøver bekymre dig så meget
omkring det. Er det normalt ikke sådan, at den lysudladning der kommer er
ekstremt hurtigt, og derfor betyder lukkerhastigheden ikke det helt vilde,
eller er jeg bare total uvidende omkring blitz (det skulle ikke være nogen
hemmelighed at jeg ikke er fan af blitz, og min erfaring med dem derfor er
MEGET begrænset).

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-02-05 17:15

In article <421b28b4$0$33677$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Thomas Pedersen wrote:

> [...]
> hemmelighed at jeg ikke er fan af blitz, og min erfaring med dem derfor er

Mit Canon har en sync lukketid på 1/250s (og Nikon har typisk 1/500s).
Hvis jeg vælger en lukketid på 1/500s, så kommer der ikke en hurtig flash-
udladning, men et konstant lys mens første og andet gardin (og sprækken
mellem disse) bevæger sig ned over filmen/sensoren.

Dvs blitzen oplyser emnet i hele lukketidsperioden fremfor at fryse action.

Fra : Lars Troels

Dato : 21-02-05 16:46

> [...]
> haller. Det må siges at være
> mere end almindelig svært. Jeg har en Nikon D70 med en Tamron 24-135

Der er ingen vej uden om at fotografere med fuldt hul altså i dit tilfælde
blænde 5,6 og så 1600 iso. Støjen må du tage dig af i efterbehandlingen.

Kameraet indstillet på A (blændeprio), autofokussen på closest subject og
AF-C og husk så at hold udløseren nede når du følger spilleren. Brug enhver
pause til at slette fejlskud, for dem kommer der mange af.

Her kan du bl.a se mine seneste håndboldfotos fra Viborg HK - Horsens HK
onsdag aften: http://www.larstroels.dk/sportsfotografi.htm

De er lavet med kameraerne Nikon D70 og D1H. Objektiverne var AF-Nikkor
85/1,8 og Sigma EX70-200/2,8. Det hele er lavet ved 1600 iso og der er
lukket helt op for hanen hele tiden, altså største blænde hele tiden for at
få hurtigste mulige lukkertid.

Ellers er rådet mest mulig træning med dit udstyr inden det virkelig gælder.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Erik W.

Dato : 22-02-05 01:15

"Lars Troels" skrev i news:421a0220$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Her kan du bl.a se mine seneste håndboldfotos fra Viborg HK - Horsens HK
> onsdag aften: http://www.larstroels.dk/sportsfotografi.htm

Det her er virkeligt et scoop:
http://www.larstroels.dk/haandboldalbum/slides/aab4432.html - Hvilken action
og power! En endnu mindre DOF ville faktisk ikke skade.

> Ellers er rådet mest mulig træning med dit udstyr inden det virkelig
gælder.

Det tror jeg gerne.

Mvh Erik