Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
[spml] Nikon zoom
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 20-02-05 18:39

Hej,

Overvejer at smide en stor pose penge efter et AF-S 80-200 mm f/2.8D ED, men
vil gerne høre fra andre eller evt. se det irl inden et køb.

Det er mest fokushastigheden og skarpheden jeg er interesseret i. Har netop
solgt mit 70-300D ED fordi det var MEGET langsomt ift. eksempelvis mit AF-S
18-70.

Nogen der har noget at sige om AF-S 80-200 mm f/2.8D ED ?

På forhånd tak.

Thomas Schreiber
-
http://schreiber.se

Fra : Thomas

Dato : 20-02-05 18:51

"Thomas Schreiber" <remove-news@schreiber.se> wrote in message
> [...]
> netop
> solgt mit 70-300D ED fordi det var MEGET langsomt ift. eksempelvis mit

Jeg gik ellers og overvejede at udskifte mit 70-300 G med en 70-300 ED...
fordi G-modellen netop er meget langsom. Det er måske spild af penge?

I hvilke situationer fandt du ED-modellen for langsom?

Thomas

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 20-02-05 18:56

> [...]
> fordi G-modellen netop er meget langsom. Det er måske spild af penge?
>
> I hvilke situationer fandt du ED-modellen for langsom?

Ved fokusering på fuld tele bl.a. Det kan godt tage 2-4 sekunder før den
finder fokus. Ikke rart hvis man skyder forbigående menensker på strøget

Når man først har prøvet en AF-S zoom, så er der ingen vej tilbage Har
du tænkt på et fast objektivt i stedet? Det har jeg, men har ikke lige peng
til det

Thomas Schreiber
-
http://schreiber.se

Fra : HKJ

Dato : 20-02-05 20:12

"Thomas" <tsFJERN@tschmidt.dk> wrote in message

> Jeg gik ellers og overvejede at udskifte mit 70-300 G med en 70-300 ED...
> fordi G-modellen netop er meget langsom. Det er måske spild af penge?

Jeg tror ikke at der nogen forskel på focus hastigheden på de to objektiver.

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-02-05 18:54

> Nogen der har noget at sige om AF-S 80-200 mm f/2.8D ED ?

Som du ved bruger jeg Canon, men her
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=114&sort=7&cat=28&page=2
kan du se nogle kommentarer. Klagerne går på vægt og mangel på VR. Så vidt
jeg kan er det førsteklasses optik vi taler om her på tilsvarende niveau som
Canons 70-200 f/2.8 L (uden IS), som også er tung. Brugt til en rimelig pris
tror jeg ikke du går galt i byen med den her, men du kan jo også få en Sigma
70-200 f/2.8 HSM spritny fra technikdirekt til 797euro.... Den er nok ikke
bygget på samme niveau som Nikkor, men optisk skulle den være helt på højde.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 20-02-05 19:03

> [...]
> 70-200 f/2.8 HSM spritny fra technikdirekt til 797euro.... Den er nok ikke
> bygget på samme niveau som Nikkor, men optisk skulle den være helt på

Tak for linket. Tjekker det lige.

Jeg har intet imod vægten. Tvætimod. Kan godt lide der er lidt gods i
udstyret. Har godt overvejet VR modellerne, men jeg er ofte stødt på klager
over lang fokus tid på netop VR modellerne. Så hellere højere ISO og
hurtigere lukketider. Det er jo trods alt et f2,8 glas.

Skal måske se på de Sigma, da jeg blev positiv overrasket over Povls Sigma.
VI var på en minisafari i Århus igår, og fik lejlighed for at teste
glasset - på Povls hus dog. Det er lynhurtigt, men jeg hælder mere til et
"rigtig" Nikon glas hvis prisforskellen kan forsvares.

Tak for dit input

Thomas Schreiber
-
http://schreiber.se

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 20-02-05 19:08

> [...]
> 70-200 f/2.8 HSM spritny fra technikdirekt til 797euro.... Den er nok ikke
> bygget på samme niveau som Nikkor, men optisk skulle den være helt på

Der er vist stor forvirring i tråden om hvilket glas der tales om Nogen
taler om manglende AF-S, hvilket der ikke mangler. Nogle siger har en
elendig blance og akavet zoom, andre roser disse egenskaber

Man skal nok se(prøve) det før man kan forholde sig til det.

Meget nyttigt link dog.

Thomas Schreiber
-
http://schreiber.se

Fra : Povl

Dato : 20-02-05 19:32

Thomas Schreiber wrote:

> [...]
> elendig blance og akavet zoom, andre roser disse egenskaber
>
> Man skal nok se(prøve) det før man kan forholde sig til det.

Forvirringen skyldes nok at der er adskillige versioner af 80-200
(udover den nyere 70-200 VR).

AFS 80-200 omtales kort her: http://www.bythom.com/70200VRlens.htm.
Og mere udførligt herinde (under "Lenses"): http://www.naturfotograf.com/

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 21-02-05 06:41

> Forvirringen skyldes nok at der er adskillige versioner af 80-200
> [...]

Det er muligt, men den version jeg spørger til har ikke VR, så det burde
afklare den del

Thomas Schreiber
-
http://schreiber.se

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 21-02-05 06:51

> AFS 80-200 omtales kort her: http://www.bythom.com/70200VRlens.htm.

Nej. Det link du henviser til er til et VR glas. Det er ikke det jeg spørger
til.

Men tak for anyway.

Thomas Schreiber
-
http://schreiber.se

Fra : Povl

Dato : 21-02-05 20:41

Thomas Schreiber wrote:

> Nej. Det link du henviser til er til et VR glas. Det er ikke det jeg spørger
> til.
>
> Men tak for anyway.

Har du fulgt linket? Den omtales. Kort. :)

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 20-02-05 21:25

"Thomas Schreiber" <remove-news@schreiber.se> skrev i en meddelelse
> [...]
> AF-S
> 18-70.
>
> Nogen der har noget at sige om AF-S 80-200 mm f/2.8D ED ?

Det er en fantastisk god optik - skarpheden er i top, men fremfor alt er
kontrast og farve i særklasse (de 5 ED elementer betyder altså en del).
Hastigheden på fokusering er bedre end mit øjemål - var en dag ude at
fotografere et ungføl, som løb balstyrisk rundt - jeg havde faktisk ingen
anelse om der kom nogle skarpe i kassen - ikke før fotopusheren var færdig -
og resultatet var, at på mere end 30 ud af 36 var skarpheden ramt lige i
kassen - kameraet var et F100.

Men den er altså tung og lidt stor - man glemmer på intet tidspunkt at det
er prof grej man har med :)

Der ligger vist et par skud taget med AFS´eren på naturfotografi.dk.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 21-02-05 06:42

> [...]
> er prof grej man har med :)
>
> Der ligger vist et par skud taget med AFS´eren på naturfotografi.dk.

Takker mange gange. Det lyder lovende.

Thomas Schreiber
-
http://schreiber.se