Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nye vinter-knipserier...
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-02-05 11:04

Vinter, sne og blå himmel

Iflg. almanakken, så er der kun 10 dage til vinteren er slut, og
dagslængden er også tiltaget med hele 3 timer, så det går mod lysere
tider, men når jeg kikker ud af vinduerne, så ser det noget gråt ud,
så det bliver nok ikke foto-vejr i dag.

Men så kan jeg jo glæde mig over, at jeg i går var ude hele dagen,
og nyde det flotte vejr, som bød på masser lys, og der har da også
været et par dage i løbet af ugen, med sol og blå himmel.

Nå men tag selv et kik på resultaterne:
http://www.photo-gallery.dk/new_photos/preview_week_7_1of4.html

Ævl, kævl, mudderkastning og troll'erier er som sædvanlig meget
velkommen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : OCB

Dato : 20-02-05 12:03

> [...]
> http://www.photo-gallery.dk/new_photos/preview_week_7_1of4.html
>
> Ævl, kævl, mudderkastning og troll'erier er som sædvanlig meget

Ja, man kan roligt sige, at du kan tage billeder, men så hellere ikke mere..
Fælles for alle billeder er, at de er matte, kedelige og uden egentligt
indhold . Det er billeder som disse man holder i eget album med teksten
"smuttere".. Er det taget med et Kodak engangskamera?

Er der virkeligt nogen som forvilder sig ind på dit site og køber denne
slags billeder, så burde de have en præmie af dansk blinde institut..

Sagt kort, det er noget begyndermateriale du disker op med, blottet for
entutiasme, talent og efterbehandling. Det er tydeligt du kun skriver disse
indlæg for at starte mudderkast, få flere hits til dit site samt sikkert
narre en enkelt eller to til, rent faktisk at købe dine billeder..

Men, fortvivl ikke, nu skal det jo ikke kun være negative kommentarer, det
positive er, at du hjælper resten af os til at se, hvordan det netop ikke
skal gøres. Fantastisk!

Man får som fortjent, det fik du så her!

OCB

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-02-05 13:39

OCB wrote:

> Man får som fortjent, det fik du så her!

Tak for troll'eriet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik JP

Dato : 20-02-05 12:21

Min umiddelbare favorit. Kontraten mellem varme og kulde.
http://www.photo-gallery.dk/new_photos/_snelygte-06.html

Rart at se at træer også bliver meget mørke for andre på landskabsblilleder.
http://www.photo-gallery.dk/new_photos/_vinterlandskab-22.html
Selv bryder jeg min ikke om det.
Motivet er som sådant pænt og jeg kan godt lide at du har himlens mørkere
blå lys med. Sammen med overgangen fra jord/sne giver det billedet en
helhed.
--
Erik JP

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-02-05 13:41

Erik JP wrote:

> Rart at se at træer også bliver meget mørke for andre på landskabsblilleder.

Det er næsten direkte modlys, solen står lige til venstre for
motivet...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik JP

Dato : 20-02-05 14:21

> Det er næsten direkte modlys, solen står lige til venstre for motivet...!

PS kan da rette op på det hvis du tager to "ens" billeder. Det ene
underbelyst som viser træet og det andet som du har taget og blender dem.

Tror det ville hjælpe en del på det.

Har rodet med det på lidt begynder niveau herhjemme, men har ikke fået
optaget nogen skud med det specifikt i tankerne. Har dog set resultatet ved
et par andre og der virkser temmeligt overbevisende.

Bare en ide.
--
Erik JP

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-02-05 14:36

Erik JP wrote:

> Tror det ville hjælpe en del på det.

Tja... det er jeg meget uenig i, jeg kan godt li' modlyset, og
motivet så jo sådan ud i virkelighedden...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael L

Dato : 20-02-05 12:44

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Ævl, kævl, mudderkastning og troll'erier er som sædvanlig meget
> velkommen...

Ja det her komme rnok til at lyde som lidt af engang troll'ing, men det
er ikke ment sådan.

Med det sagt så vil jeg gerne stille dig to spørgsmål:

1. Betragter du dig selv som værende en dygtig fotograf?

2. Jeg kunne godt tænke mig at høre dine egne kommentarer omkring
billeder som fx. istappe-38, jyllinge havn 52 bare for at udvælge et par
stykker?

Som sagt så er det ikke et forsøg på at troll'e, men er bare nysgerrig
og vil gerne diskutere billederne.

Mvh
Michael

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-02-05 14:28

> Nå men tag selv et kik på resultaterne:
> http://www.photo-gallery.dk/new_photos/preview_week_7_1of4.html
>
> Ævl, kævl, mudderkastning og troll'erier er som sædvanlig meget
> velkommen...

Der er ikke så meget denne gang jeg tænder på, men jeg er helt vild med dine
snedriver.
Det ku være sjovt at indkopiere en snowboarder eller en surfer på driven, så
det ser ud som en kæmpebølge.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Søren Nielsen

Dato : 20-02-05 17:33

Frodo Nifinger wrote:

> Der er ikke så meget denne gang jeg tænder på, men jeg er helt vild
> med dine snedriver.
> Det ku være sjovt at indkopiere en snowboarder eller en surfer på
> driven, så det ser ud som en kæmpebølge.

Dem er jeg også helt vild med. Om de så rent fotografisk (eller hvad det
hedder) er gode, det kan jeg ikke bedømme.

Søren

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-02-05 16:03

Jeg kan godt lide billederne af snedriverne.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Kirsten

Dato : 20-02-05 21:42

> [...]
> og nyde det flotte vejr, som bød på masser lys, og der har da også
> været et par dage i løbet af ugen, med sol og blå himmel.

Hej Niels
dine snedriver er rigtigt flotte.
mvh kirsten

Fra : J Ibsen

Dato : 20-02-05 22:56

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in message news:<4218608D.4080201@niels-ebbesen.net>...

> Nå men tag selv et kik på resultaterne:
> http://www.photo-gallery.dk/new_photos/preview_week_7_1of4.html

Hej

Det er lidt blandet, for jeg synes der både er godt og skidt.

Du kan godt lide at gå tæt på, og det giver ofte gode resultater. Jeg
kan fx. godt lide Brønddæksel-40 pga. symmetrien. Til gengæld er dine
fårebilleder uinteressante, for dyrene fremtræder som silhouetter i
sneen. Her ville close-up være en fordel. Deres placering er i øvrigt
ikke særlig spændende.
Det samme gælder istapperne - tættere på, for deres baggrund er
generende. Gå hellere ind under taget og tag istappen ud mod den blå
himmel.

Nogle af dine billeder er meget rodede. Drænkanal og Jyllinge
Havn-billederne er ustrukturerede og dårligt komponerede. Billed 36
fra JH rummer nogle fede farver - det grønne og røde mod den hvide
sne, men der er alt for meget udenoms med i motivet. Det er svært at
beslutte, hvad man egentlig skal se på. Drænkanal forstår jeg slet
ikke - der er hverken hoved eller hale, og en dårlig komposition. Ens
blik bliver ikke fanget, men flakker omkring.

Læhegn er glimrende - et eksempel på nogle af naturens mønstre (omend
træerne er plantet af mennesker). Dog ville jeg gerne have, at du
klipper 7 mm af højre side, så det hvide hus i baggrunden ikke kommer
med. Der står vist også en lille mand i venstre side.

Snehesten kunne du have klaret bedre. Flyt lidt rundt på dig selv, når
du fotograferer, så kan du slippe af med meget baggrundsstøj. Dine
snedriver er til gengæld suveræne, det er bare fede motiver med
skyggeformationerne i den hvide sne, og den blå himmel som kontrast.
Ærgerligt at himlen ikke var skyfri, men det er måske alligevel med
til at give dybde i billederne.

Snelygten er skæg - sådan en fætter skal jeg sgu også prøve at bygge
en dag. Snemønster 47 og 65 kan jeg også godt lide, igen pga.
symmetrien i billederne. S-togsbillederne står jeg til gengæld af på,
dem ser jeg intet interessant i. Igen har du ikke tænkt over
kompositionen, så blikket skøjter ud af billedet.

Tøvejr forår-10: Lækkert. Lidt mere lys på spirerne ville gavne, fx.
opblødning med en blitz. Bortset fra 32 og 49 siger resten af
tøvejrsbillederne mig intet. Det er hverdagsmotiver uden en speciel
optagevinkel, som kunne gøre billederne spændende.

Der er afgjort nogle udmærkede motiver imellem, du har meget varierede
motiver og kan lide at eksperimentere. Mit råd til dig er at tænke
mere over udenomsstøj i motivet, og gå lidt mere efter en god
komposition.

> Ævl, kævl, mudderkastning og troll'erier er som sædvanlig meget
> velkommen...

Hvad vil du med mudderkastning?

Vh. JIB

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-02-05 18:28

J Ibsen wrote:

> Det er lidt blandet, for jeg synes der både er godt og skidt.

Tja... det er jo heldigvis sådan, at smag og behag er forskellig, og
gu' ske' tak og lov for det, for ellers ville mangfoldighedden dø,
og vi kunne alle sidde og se på de samme 10 bedste billeder.

Jeg er egenlig godt tilfreds, hvis der er en håndfuld ud af knap 50
billeder, som lige falder i din smag, der skal faktisk kun være 9
andre, der hver især kan li' fem andre billeder, så er der fuldt hus.

Og jeg vil under alle omstændighheder takke dig for din interesse.

> Hvad vil du med mudderkastning?

Jeg vil ikke noget bestemt med mudderkastning, men der er næsten
tradition for, at når jeg henviser til mine billeder, at så er der
altid lige nogle stykker, som straks benytter lejlighedden til at
lave noget smat og rulle sig i, og da jeg ikke er selvhøjtidlig, så
synes jeg egenlig det lidt morsomt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen