Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af digital kamera...
Fra : Verner Jensen, Ålbor~

Dato : 19-02-05 07:58

Hej NG !

Jeg er ved at være godt træt af mit Olympus C-220. Det er langsomt og tager
uhyggeligt dårlige billeder i mørke (med blitz) - derfor er jeg på udkig
efter et nyt - som ikke har ovenstående problemer.

Umiddelbart har jeg kig på 3:
- Sony Cyber-shot DSC-T1 (2799 på edbpriser)
- Sony Cyber-shot DSC-P92 (2219 på edbpriser)
Canon Digital IXUS 500 (2499 på edpriser)

- Hvilken af de 3 kan anbefales?
- Er der andre som er bedre i prisklassen max 3000?
- Kan jeg genbruge mit hukkomelseskort fra Olympus'en? (det er et 128Mb -
Sandisk kort)

Pfht, Henrik

Fra : Jesper

Dato : 19-02-05 09:31

> [...]
> - Er der andre som er bedre i prisklassen max 3000?
> - Kan jeg genbruge mit hukkomelseskort fra Olympus'en? (det er et 128Mb -

Jeg har bl.a. et Sony Cyber-shot DSC-T1 og det tager gode billeder i
dagslys, MEN det er meget ringe i situationer med dårligt lys og den
indbygget flash er ringe. Så udfra den betragtning, så er det nok ikke det
du skal vælge.

Mvh

Jesper.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-02-05 09:27

In article <4216e373$0$287$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Verner Jensen, Ålborg wrote:
> [...]
> efter et nyt - som ikke har ovenstående problemer.
>
> Umiddelbart har jeg kig på 3:
> - Sony Cyber-shot DSC-T1 (2799 på edbpriser)

Skulle hastighedsmæssigt være OK. Billedkvaliteten er det også

> - Sony Cyber-shot DSC-P92 (2219 på edbpriser)
> Canon Digital IXUS 500 (2499 på edpriser)
>
> - Hvilken af de 3 kan anbefales?

IXUS 500 har nok bedste billedkvalitet, men er langsom. Jeg venter selv
på IXUS 50 + IXUS 500 (er annoncerede) inden jeg køber.

> - Er der andre som er bedre i prisklassen max 3000?

IXUS 40 til 2670 i El Gigantos er hutigt, men synes lige den mangler en
anelse i billedkvalitet.

> - Kan jeg genbruge mit hukkomelseskort fra Olympus'en? (det er et 128Mb -
> Sandisk kort)

De kompakte bruger SD i dag. IXUS 500 dog CF. Og Sony sin egen standard.
Olympus er vis heller ikke standard.

Men SD koster ca. 600 kr for 1024MB.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 19-02-05 09:34

On Sat, 19 Feb 2005 07:57:56 +0100, Verner Jensen, Ålborg wrote:

> [...]
> - Er der andre som er bedre i prisklassen max 3000?
> - Kan jeg genbruge mit hukkomelseskort fra Olympus'en? (det er et 128Mb -

Personligt ville jeg afskrive T1'eren medmindre det er meget vigtigt at
kameraet kan ligge i en lomme. Som jeg læser dit indlæg prioritere du
billedkvaliteten over dette. Jeg har selv et Sony DSC-P71 og det er ikke
imponerende ved mørke optagelser, men rimelig ok... (kig på p7.dk under
Photo Album, hovedparten af billederne er taget med dette kamera (alle dem
hvor siden hedder DSC******). Hastigheden med dette er OK, så hvis P92 er
nogenlunde i samme boldgade (lidt nyere software og større CCD) så er
det et udemærket kamera. Kender en der har P9 og det tager hvert fald
kanon billeder og film, men der er der ofret på MemorySticken så den er
hurtig nok).

Men det jeg har prøvet med IXUS 500'eren så er den lidt bedre (IMO) har
en fed størrelse og giver så vidt jeg husker en del muligheder for
manuel justering, hvilket Sony ikke gør så meget i. Idag ville jeg
sikkert vælge dette kamera hvis jeg havde "lyst" til at skifte mit
nuværende ud.

Ang. hukommelseskort, så kan det hvert fald ikke anvendes i Sony'en, de
kører kun med MemoryStick Pro, hvilket også giver udtryk i prisen, det
er ca. dobbelt pris for samme tilsvarende størrelse i SD (CF er endnu
billigere). Det jeg lige kan finde på dit olympus kamera så er det
smartmedia kort og dette passer heller ikke i Canon'en da de køre
CompactFlash type 1.

Men jeg vil anbefale dig at daffe ned i en respektabel fotoshop og prøv
at skyde et par billeder med de 3 forskellige kameraer og få lov til at
vurdere kvaliteten af dem på en computer. Hvis de gider yde service så
burde du også få lov til dette.

Thomas

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-02-05 09:54

Verner Jensen, Ålborg wrote:

[Gammelt kamera dårligt til billeder i mørke]

> Umiddelbart har jeg kig på 3:
> - Sony Cyber-shot DSC-T1 (2799 på edbpriser)

Det tager dårlige billeder ved svag belysning og har en svag blitz, der
praktisk taget altid giver røde øjne.

Tre eksempler på T1 og billeder ved dårlig belysning med blitz:
http://ekot.dk/dagbog/pic/2004-12/20041227_1752_SigurdGaavogn.html
http://ekot.dk/dagbog/pic/2004-12/20041202_1539_FridaNormanBog.html
http://ekot.dk/dagbog/pic/2004-11/20041115_1843_2_SofaChokolade.html

> - Sony Cyber-shot DSC-P92 (2219 på edbpriser)
> Canon Digital IXUS 500 (2499 på edpriser)

De er bedre til svag belysning end T1, men så længe du går efter de små
lommekameraer, bliver det ikke rigtig godt. Kig efter noget med en pop-
op blitz af ordentlig styrke, eller gå efter noget med ekstern blitz
(men så bliver det nok samlet for stort, at dømme ud fra de kameraer du
har kig på).

> - Er der andre som er bedre i prisklassen max 3000?

Hvad er dine prioriteter, udover billeder ved dårlig belysning?

> - Kan jeg genbruge mit hukkomelseskort fra Olympus'en? (det er et
> 128Mb - Sandisk kort)

Jeg ved ikke hvad Olympus bruger af kort, men det er heller ikke
vigtigt - hukommelseskort er meget billige for tiden.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 19-02-05 10:56

Hej Werner eller Henrik, det er en umulig opgave at stille!

"Verner Jensen, Ålborg" <xs650@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> uhyggeligt dårlige billeder i mørke (med blitz) - derfor er jeg på udkig
> efter et nyt - som ikke har ovenstående problemer.

de nævnte kameraer er hurtigere end c-220, men har samme problemstilling i
mørke som du nævner i ovenstående. hvis du skal have en forbedring er der en
vej og det er en eksternblitz. En anden er at finde kameraer med høj ISO
ævkivalent, men her går du nemt billedkvalitetsmæssigt på kompromis.

> Umiddelbart har jeg kig på 3:
> - Sony Cyber-shot DSC-T1 (2799 på edbpriser)
> - Sony Cyber-shot DSC-P92 (2219 på edbpriser)
> Canon Digital IXUS 500 (2499 på edpriser)
>
> - Hvilken af de 3 kan anbefales?
ingen, se ovenstående forklaring

> - Er der andre som er bedre i prisklassen max 3000?
Hvad skal du bruge kameraet til? Indendørs, udendørs, macro, familie, .....

> - Kan jeg genbruge mit hukkomelseskort fra Olympus'en? (det er et 128Mb -
> Sandisk kort)

Du glemte at fortælle at fortælle hvilken type kort der er tale om! Jeg tror
at vide at det er et Smart media kort (SM). Du ville selv have svaret på
spørgsmålet ved at læse de specs der fremkommer på www.edbpriser.dk for de
valgte kameraer.

Hvis du vælger www.dpreview.com, vil du under "buying guide", "side-by-side"
se egenskaber for de valgte kameraer. herudfra vil du selv være i stand til
at vurdere om dit flash-kort passer fysisk.

> Pfht, Henrik

Hvis det af ovenstående fremgår at du ikke har gjort dit hjemmearbejde, så
er det tæt på min mening.

God jagt, Henrik

Ps. der er også muligheden at søge tilbage i historiken for denne
nyhedsgruppe

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 19-02-05 13:13

Verner Jensen, Ålborg wrote:

> - Er der andre som er bedre i prisklassen max 3000?

Jeg har netop købt et Ixus 40, som jeg er ganske godt tilfreds med - det
er meget lille og temmelig hurtigt, men har vel lidt problemer med
indendørs billeder ligesom alle andre små kameraer med indbygget blitz.

> - Kan jeg genbruge mit hukkomelseskort fra Olympus'en? (det er et 128Mb -
> Sandisk kort)

Ixus 40 benytter Secure Digital kort og helst nogle hurtige af slagsen,
som eks. Sandisk Ultra kort - kameraet benytter den ekstra hastighed
disse kort tilbyder og jeg har selv oplevet at almindelige kort giver
flaskehalse når der tages mange billeder hurtigt eller optages video.

I denne weekend lanceres nye kameraer i hobetal og bl.a. Ixus 50
(efterfølger til Ixus40) og Ixus 700 (efterfølger til Ixus 500) har
bedre specs end disse - selvom du ikke vil have en af de nye modeller,
vil de gamle modeller sandsynligvis falde i pris i løbet af de næste uger.

Mvh Tommy Ipsen

Fra : Brizz

Dato : 19-02-05 23:49

> [...]
> - Er der andre som er bedre i prisklassen max 3000?
> - Kan jeg genbruge mit hukkomelseskort fra Olympus'en? (det er et 128Mb -

Har en god plan til dig.
Du skal da købe mit sony V1
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Sony/sony_dscv1.asp
Tager gode billeder men skal opgraderer til 20D dslr.
Taske,256mb memorystick og extra batteri er dit for 2700

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk