Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
EOS-10D og 550EX blitz
Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 18-02-05 22:51

Jeg har fået lov til at låne en 550EX blitz, og har forsøgt at få den
til at fungere sammen med mit 10D i Tv, Av og M indstillinger uden
held.

Sådan som jeg læser manualen, burde alle indstillingerne virke uden
problemer - 550EX er direkte nævnt i -10D manualen. Det der sker er,
at huset virker som om det ignorerer at blitzen er monteret og
samtidig går over i "P" mode. Dvs at jeg kan sætte huset til
lukkerprioriteret til 1/125sek, men så snart jeg trykker udløseren
halvt ned, slår den lukkertiden over til f.eks. 0.4 sek.

Nu har jeg sat mig ned og læst både blitz og 10D manualerne igennem
igen, og kan ikke finde nogen grund til at dette sker.

Nogen som har en idé?

Kai

Fra : Povl

Dato : 19-02-05 00:43

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> [...]
>
> Nu har jeg sat mig ned og læst både blitz og 10D manualerne igennem
> igen, og kan ikke finde nogen grund til at dette sker.

Dét lyder som en fejl ved udstyret. Hvis du vælger 1/125 med
lukkerprioritet, så skal den ikke skifte!

Selvom du siger at du har læst manualerne vil jeg tillade mig at henvise
til følgende: http://photonotes.org/articles/eos-flash/ som forklarer
tingene mere forståeligt og dybtgående end manualerne.

Fra : Claus P. Hastrup

Dato : 19-02-05 00:47

"Kai Harrekilde-Petersen" wrote in message
> [...]
> lukkerprioriteret til 1/125sek, men så snart jeg trykker udløseren
> halvt ned, slår den lukkertiden over til f.eks. 0.4 sek.

Prøv at se, om kameraet står i noget, der hedder "sikkerhedsmode ved
TV-skift" eller lignende (kan ikke huske formuleringen) i Customs
indstillingerne. Den skal stå på "off".

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-02-05 08:54

In article <42167e66$0$22690$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Claus P. Hastrup wrote:

> [...]
>
> Prøv at se, om kameraet står i noget, der hedder "sikkerhedsmode ved
> TV-skift" eller lignende (kan ikke huske formuleringen) i Customs

Og derudover er standard ved Canon, at den vælger belysning efter
motivet uden blitz, således baggrunden bliver korrekt eksponeret,
og bruger blitzen som fill-flash. Derfor brug altid blitzen på
1/200s Manuel, så bruger den blitzen til primær lyskilde.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-02-05 11:26

Povl H. Pedersen wrote:
> og bruger blitzen som fill-flash. Derfor brug altid blitzen på
> 1/200s Manuel, så bruger den blitzen til primær lyskilde.

Hvis det altså er det man vil have.

Jeg foretrækker, når jeg tager koncertfotos med blitz, at skyde ved
iso400 eller 800, og 1/160, eller deromkring.

Så bliver blitzlyset ikke for dominerende.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 20-02-05 19:31

"Claus P. Hastrup" <5352778m001@mail.stofanet.dk> writes:

> [...]
>
> Prøv at se, om kameraet står i noget, der hedder "sikkerhedsmode ved
> TV-skift" eller lignende (kan ikke huske formuleringen) i Customs

Bingo! Tak Claus, dét løste problemet. At den så /altid/ benytter
lysmåleren i Av mode til at bestemme lukkertiden er så en feature,
ikke en bug

Kai