Fordel ved fast ip
Fra : Dalle

Dato : 03-05-05 21:24

Hejsa

Vi skal have bredbånd i vores boligforening og der vil jeg få mulighed for 2
faste ip-adresser - hvad er fordellen/ulempen ved det og hvad kan jeg bruge
det til.

Jan

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 03-05-05 21:36

> Vi skal have bredbånd i vores boligforening og der vil jeg få mulighed for 2
> faste ip-adresser - hvad er fordellen/ulempen ved det og hvad kan jeg bruge
> det til.

Fast ip# er en god ting hvis man skal kunne finde den samme computer igen og
igen relativt nemt. F.eks. hvis man har en mailserver, ftpserver eller en
webserver kørende.

Ulempen er jo så også bare, at har man fast ip#, så ved man også at det
altid er "dig" der bor på det nummer, hvilket kunne være en ulempe hvis man
nu havde planer om at være svær at finde.

THomas

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 04-05-05 01:28

Thomas S. Iversen skrev:

> Ulempen er jo så også bare, at har man fast ip#, så ved man også at det
> altid er "dig" der bor på det nummer, hvilket kunne være en ulempe hvis
> man nu havde planer om at være svær at finde.

ISP'er logger den slags så de fra et tidspunkt og en dynamisk IP-adresse kan
finde frem til kunden. Men ikke beboeren i boligforeningen.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-05-05 21:40

"Dalle" <jan@soerensen.mail.dk> wrote:

>Vi skal have bredbånd i vores boligforening og der vil jeg få mulighed for 2
>faste ip-adresser - hvad er fordellen/ulempen ved det og hvad kan jeg bruge
>det til.

Til almindelig internetsurf har du ikke behov for fast ip-adresse.

Men hvis du opsætter en (web-, ftp- telnet-, ssh- eller lignende) server
der skal kunne 'ses' ude fra internettet, er det en fordel med fast
ip-adresse, så du altid ved hvor du skal finde serveren...

Det er dog ikke strengt nødvendig med fast ip-adresse. I mange tilfælde
kan man klare sig udmærket med en dynamisk adresse kombineret med en
service som www.dyndns.dk

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-05-05 21:41

"Dalle" <jan@soerensen.mail.dk> crashed Echelon writing

> Vi skal have bredbånd i vores boligforening og der vil jeg få mulighed
> for 2 faste ip-adresser - hvad er fordellen/ulempen ved det og hvad
> kan jeg bruge det til.

Fordel: hvis du skal have en maskine eller andet udstyr stående som der
skal opnåes forbindelse med fra internettet er det en fordel da du ikke
hele tiden skal fortælle brugerne hvad adressen er. IP-adressen forbliver
den samme og giver dig mindre administration.

Ved dynamisk IP kan ovennævnte fordel opnåes med dynamic dns (bedre kendt
som dyndns). En service hvor man via et program eller funktion i router
fortæller en dyndns service hvilken IP man har, så har man en oprettet en
host hos dyndns udbyderen, og alle brugere kan kontakte dig via fx.
minhost.dyndns.org (udlempe er her igen lidt administration og om servicen
nu osse er oppe)

Ulempe: Da ip-adressen aldrig skifter, er det da osse nemmere for folk på
nettet at spore tilbage til dig. Worst case eksempel, du har en linux
computer som har en alvorlig sikkerheds brist. En gut finder ud af det og
udnytter det, samt spreder sin viden om det rundt til andre, alle kender nu
din adresse og sårbarhed og vil hele tiden prøve at udnytte det.

Real life: Der er stort set ingen forskel for dig. Kun lige hvis du da fast
vil hoste en web, mail eller anden form for server. Her vil det være
nemmere for dig med fast ip.

Hvis du alligevel connecter op med en router, vil routeren hele tiden
forsøge at genforhandle den ip-adresse den får tildelt, og hos de fleste
udbydere vil DHCP serveren være villig til at uddele den samme igen og
igen. Det er altså dermed først ved længere nedetid af router eller direkte
tilsluttet computer at du vil få en ny ip.

--
Bjarke Andersen

Fra : Grunt

Dato : 03-05-05 21:54

On Tue, 3 May 2005 22:23:52 +0200, "Dalle" <jan@soerensen.mail.dk> wrote in
dk.edb.netvaerk:

> [...]
>faste ip-adresser - hvad er fordellen/ulempen ved det og hvad kan jeg bruge

Når du hele tiden ved hvilken ip adresse du har kan du fortælle det til dem du
har spil m.m. kørende med. Så skal du ikke hele tiden checke din ip adresse og
hele tiden fortælle dine partnere hvad den så er.

Når du har en dynamisk (hent automatisk en ip adresse) så skifter den når din
ISP har lyst, og du ved kun hvad den er i en vis periode.

Det er altså en fordel at have en fast ip adresse når nogen skal vide den.
Den kan så stå på din hjemmeside m.m. (om der er en risiko ved det, aner jeg
ikke, men det ved de nok i sikkerhedsgruppen).

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-05-05 12:11

Dalle skrev:

> mulighed for 2 faste ip-adresser - hvad er fordellen/ulempen ved det
> og hvad kan jeg bruge det til.

Jeg plejer at sig at hvis du ikke ved, har du ikke brug for det

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-05 15:00

"Jesper G. Poulsen"

> Jeg plejer at sig at hvis du ikke ved, har du ikke brug for det

Tjah, der var også engang hvor jeg ikke vidste hvad jeg skulle bruge det
til.. Men det kom ligesom af sig selv..
Så jeg vil sige, at hvis det ikke koster ham noget (nævneværdigt) ekstra, så
synes jeg han skal tage den faste adresse.

--
/Stoltze
Har du husket at klippe i dit indlæg? Og læst det igennem en ekstra gang?