2 ekstra netkort ?
Fra : Grunt

Dato : 30-04-05 10:34

Kan man have følgende konfiguration i et lille netværk (2 komputere).

pc1 med sit indbyggede com3 netkort plus en lingo pci netkort.
pci netkortet er forbubdet til en hub/switch.
com3 kortet direkte til adsl.

pc2 kun med pci netkort tilsluttet til samme hub/switch som pc2.

Vil pc1 kunne fungere normalt både til pc2 og til adsl ?
Vil pc2 forstyrre noget på pc1 ?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-04-05 11:31

Grunt <gruntsaver@msn.com> wrote:

> [...]
>com3 kortet direkte til adsl.
>
>pc2 kun med pci netkort tilsluttet til samme hub/switch som pc2.

Det kan godt bringes til at fungere - Men det er en tumbet og dårlig
løsning.

Jeg ser to muligheder:

1) Få en ekstra ip-adresse fra udbyderen så begge maskiner kan være på
samtidig.

2) Køb en bredbåndsrouter, den slags fås til omkring 300 kroner.

Den sidstnævnte løsning er langt at foretrække....

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Grunt

Dato : 30-04-05 14:24

On Sat, 30 Apr 2005 12:30:50 +0200, Michael Rasmussen <mic@No_Spamdou.dk> wrote
in dk.edb.netvaerk:

> [...]
>løsning.
>
>Jeg ser to muligheder:
>
>1) Få en ekstra ip-adresse fra udbyderen så begge maskiner kan være på

Pc2 skal ikke have forbindelse til internettet. (det har været forsøgt og
hastigheden på internettet gik ned med ca. 45%)

>2) Køb en bredbåndsrouter, den slags fås til omkring 300 kroner.
>
>Den sidstnævnte løsning er langt at foretrække....

Pc1 har fin forbindelse til internettet. 512 Kbs efter pc2 blev taget fra.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 30-04-05 18:44

Grunt wrote:

> Pc2 skal ikke have forbindelse til internettet. (det har været forsøgt og
> hastigheden på internettet gik ned med ca. 45%)

Hvordan var den tilsluttet? Og hvad mener du med at
hastigheden gik ned med 45%? Hvis PC2 bruger en stor
del af båndbredden vil du selvfølgelig opleve, at
PC1 får mindre båndbredde at gøre med.

--
Kasper Dupont

Fra : Grunt

Dato : 30-04-05 20:21

On Sat, 30 Apr 2005 19:43:39 +0200, Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote in
dk.edb.netvaerk:

>Hvordan var den tilsluttet? Og hvad mener du med at
>hastigheden gik ned med 45%? Hvis PC2 bruger en stor
>del af båndbredden vil du selvfølgelig opleve, at
>PC1 får mindre båndbredde at gøre med.

De var sat til at være på nettet begge 2. Jeg testede ikke pc2 hastighed.

Men drejer det sig om at have et ekstra netkort i hver af dem og kun have pc1
tilsluttet nettet, og det går fint der igen=512Kbs.

Nu har jeg sat de 2 realtec netkort i hver computer, men oplever at pc2 ikke kan
få lov til at kikke i pc2, adgang nægtet, til trods for fil/mappe/hd delig alle
vegne på dem begge. Pc2 kan gå ind på pc2 uden andre problemer end at der er
mapper, som er delt, som den ikke kan komme ind i, adgang nægtet.

Prøvet at spille doom3 med en server sat til lan, uden der er kontakt.

Pinget pc1 både på hostIPadressen og den af mig tildelte ip adresse med success.
Pinget pc2 af mig tildelte ip adresse og det gik også fine.

Ping den anden vej får timeout på alle pc2 adresser.

Der er brugt en hub med UTP/cat 5 kabler.

Der må være en løsning.

Læst en del guider, men de fortæller ikke hvad man gør i det tilfælde, og nogle
af dem er ikke kommet længere end til win98se.

Fra : Villy Jensen

Dato : 01-05-05 11:39

> Men drejer det sig om at have et ekstra netkort i hver af dem og kun have
> pc1
> tilsluttet nettet, og det går fint der igen=512Kbs.

1) Du skal bruge et 'krydset kabel', når du lave en 'direkte forbindelse'
mellem 2 netværkskort!!!
1a) Den bedste vejledning i at lfremstille/genkende 'lige' og 'krydset'
RJ45-kabel ses på http://www.brinck.dk/patch.asp

2) Der 'hører' tit lysdioder til hvert netværksstik. Lyset
skifter/blinker/tænder anderledes, når der tilkobles et korrekt
netværkskabel, med noget 'levende i den anden ende'

3) Du har så to netværksforbindelser fra pc1:
Den ene (kun til internettet) skal naturligvis have firewall aktiveret
Den anden (til pc2, "lokalt netværk") skal IKKE have firewall aktiveret.

3a) Du har en netværksforbindelser fra pc2:
Pc2's netværksforbindelse skal IKKE have firewall aktiveret.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Grunt

Dato : 01-05-05 13:10

On Sun, 1 May 2005 12:39:24 +0200, "Villy Jensen" <diy4wd@hotmail.com> wrote in
dk.edb.netvaerk:

> [...]
>mellem 2 netværkskort!!!
>1a) Den bedste vejledning i at lfremstille/genkende 'lige' og 'krydset'

jeg bruger de kabler der ifølge vejledningen skal bruges til hub'en, og de
fulgte med, der er således ikke direkte forbindelse mellem de 2 netkort.

>2) Der 'hører' tit lysdioder til hvert netværksstik. Lyset
>skifter/blinker/tænder anderledes, når der tilkobles et korrekt
>netværkskabel, med noget 'levende i den anden ende'

Jeps, der er 2 leds, og den ene blinker, og i egenskaber for kortet ses bytes
sendt/modtaget som opdateres hele tiden (på begge pc)
Jeg har lige pinget pc2 og der kom et blink for hver pakke(4) og ingen pakke
blev tabt. Den anden vej bliver der timeout.

Til trods for dette kan jeg spille skak mellem de 2 computere, men ikke doom 3.
Det er de eneste spil jeg har 2 af som kan multiplay.

>3) Du har så to netværksforbindelser fra pc1:
> Den ene (kun til internettet) skal naturligvis have firewall aktiveret
> Den anden (til pc2, "lokalt netværk") skal IKKE have firewall aktiveret.

Hvor går du ind og sætte windows firewall induviduelt for hvert kort ?

>3a) Du har en netværksforbindelser fra pc2:
>Pc2's netværksforbindelse skal IKKE have firewall aktiveret.

Pc2 har ikke windows firewall aktivt.
Jeg kan fra pc1 gå ind og kikke på hvad der er på diskene m.m. på pc2, det er
den anden vej der er nægtet adgang.

Fra : Villy Jensen

Dato : 30-04-05 11:36

> [...]
>
> pc2 kun med pci netkort tilsluttet til samme hub/switch som pc2.
>

> Vil pc1 kunne fungere normalt både til pc2 og til adsl ?

Umiddelbart ja, hvis din ADSL forbindelse funker nu (sørg for aktiv
firewall)

Der skal laves en 'bridge' i WINXP på pc1, hvis pc2 skal have adgang til
ADSL

pc2 forstyrrer pc1 i det omfang der tildeles tilgangsrettigheder på pc1

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Grunt

Dato : 30-04-05 14:18

On Sat, 30 Apr 2005 12:36:16 +0200, "Villy Jensen" <diy4wd@hotmail.com> wrote in
dk.edb.netvaerk:

>Umiddelbart ja, hvis din ADSL forbindelse funker nu (sørg for aktiv
>firewall)

Ja, (ja). Plus virusbeskytter og antispyware.

>Der skal laves en 'bridge' i WINXP på pc1, hvis pc2 skal have adgang til
>ADSL

Det skal den ikke.

>pc2 forstyrrer pc1 i det omfang der tildeles tilgangsrettigheder på pc1

Ok, den slags forstyrelser er jo hele meningen med at tilslutte pc2, =overførsel
af data og spil.

Kablerne er mærket med "UTP CAT-5". Den ene som "Patch cord" og medleveredes
med hub'en.

Der vil sikkert ikke ske nogen dataoverførsel til/fra adsl foruden hvad der
ellers sker når der ikke er aktiv trafik til/fra pc1.