2 pc lan ?
Fra : Grunt

Dato : 21-04-05 13:37

Kan man forbinde 2 pc direkte mellem de indbyggede netkort ved brug af det kabel
der normalt bruges til at forbinde pc med adslforbindelsen ? Eller skal det være
et "twisted pair" kabel ? (winXP)

Jeg har prøvet at forbinde med det kabel der går til adsl, med begge pc i samme
workgroup (mshome) og netværket bliver synligt på begge computere med de 2 navne
de nu hedder. Pc 1 kan gå ind i alle delte mapper og drev på pc 2 men pc 2 kan
ikke komme ind i pc 1 overhovedet (adgang nægtet)

Windows firewall er slået fra på begge.
Ingen ændring af ip adresser på begge, som fortsætter med at være de af ISP
tildelte.

Skal man have en IPX protokal aktiv på begge ? Kun pc 1 har en aktiv ipx.

Jeg har forsøgt at sætte en hub imellem men stadig med de netkabler der bruges
til adslforbindelsen.
Samme resultat, pc 2 nægtes adgang.

Fra : Kim

Dato : 21-04-05 22:32

"Grunt" <gruntsaver@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kabel
> der normalt bruges til at forbinde pc med adslforbindelsen ? Eller skal

Det skal være et krydset kabel.
Du kan nøjes med den alm. TCP-IP.

Mvh, Kim

Fra : Grunt

Dato : 22-04-05 09:59

On Thu, 21 Apr 2005 23:32:06 +0200, "Kim" <No@money.dk> wrote in
dk.edb.netvaerk:

>"Grunt" <gruntsaver@msn.com> skrev i en meddelelse
>>
>Det skal være et krydset kabel.

Netværkskabel UTP KRYDS 5 m (500-77 B) ?
Hvad betyder UTP ?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-04-05 12:37

Grunt wrote:
> Hvad betyder UTP ?

Unshield Twistet Pair

Altså et twistet pair der ikke er skærmet

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=tp

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-04-05 12:34

Grunt wrote:
> [...]
> af det kabel der normalt bruges til at forbinde pc med
> adslforbindelsen ? Eller skal det være et "twisted pair" kabel ?

Twisted Pair er ikke nødvendigvis krydset:

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=tp

Men du skal normalt bruge et krydset kabel for at forbinde to PC'er uden hub
eller switch.

> Skal man have en IPX protokal aktiv på begge ? Kun pc 1 har en aktiv
> ipx.

Hvis du deler vha IPX, så skal den selvfølgelig være på begge PC'er - men
ellers brug en du har på begge - om det er TCP/IP, IPX, Netbeui eller noget
andet er ligegyldigt, når du bare skal forbinde 2 PC'er - men du skal have
samme protokol på begge PC'er.

> Jeg har forsøgt at sætte en hub imellem men stadig med de netkabler
> der bruges til adslforbindelsen.

Det kan du også - og så er du frit stillet med kablerne - hvis det ikke
virker i de almindelige porte - så flyt det ene kabel over i uplink-porten -
eller hvis du har et af dem i uplink - så slyt det til en alm. port.

Uplink-porten er krydset, så et krydset kabel bliver almindeligt - og
omvendt.......

Fra : Grunt

Dato : 22-04-05 13:56

On Fri, 22 Apr 2005 13:34:03 +0200, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in
dk.edb.netvaerk:

> [...]
>eller hvis du har et af dem i uplink - så slyt det til en alm. port.
>
>Uplink-porten er krydset, så et krydset kabel bliver almindeligt - og

Jeg vil helst bruge en hub, så det ikke bliver nødvendigt at købe flere kabler.
Men der er kun 5 alm. porte og et cross over port (til andre hubs). Ingen
up-link ?

Med en hub konfigurering, hvorfor nægter pc1 så pc2 adgang ?
Kan det være fordi C: drevet ikke er delt på pc1? Eller at lan ikke er sat op
med lokalnetværk ip adresser f.eks. 127.0.0.1/2 ? I lanforbindelsen er "tildel
automatisk ip adresse" sat til, både til internet isp og for privat.
Så er der en fane under lan-egenskaber der hedder godkendelse, skal der røres
ved det ? Der står aktiver ieee 802......., og eap-type=chipkort eller andet
certifikat samt kryds i "godkend som computer, når computeroplysninger er
tilgængelige. Der er mulighed for "godkend som gæst. .....", som kan være
afkrydset samtidigt.
Windows firewall er aktiveret for lanforbindelsen.

Fra : Grunt

Dato : 25-04-05 10:33

On Fri, 22 Apr 2005 14:55:39 +0200, Grunt <gruntsaver@msn.com> wrote in
dk.edb.netvaerk:

> [...]
>afkrydset samtidigt.
>Windows firewall er aktiveret for lanforbindelsen.

Ikke nogen der kan fortælle hvad vi gør så de 2 pc kan snakke sammen via de
indbyggede netkort og via en hub?
de skal ikke have adgang til internettet på nogen måde.
Helst inden denne torsdag/fredag.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-04-05 14:36

Grunt wrote:
> [...]

Cross over port = up link

Den eneste forskel på en cross over / up link port og en almindelig port er
en ekstra krydsning.

Så lige kabel + uplink = krydset kabel + alm port

Så på den måde kan du lave/prøve alle kombinationer.

Fra : Grunt

Dato : 25-04-05 21:38

On Mon, 25 Apr 2005 15:35:53 +0200, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in
dk.edb.netvaerk:

> [...]
>en ekstra krydsning.
>
>Så lige kabel + uplink = krydset kabel + alm port
>
>Så på den måde kan du lave/prøve alle kombinationer.

Nu er det ikke lige det der hindrer forbindelsen men at pc2 bliver nægtet adgang
til pc1.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-04-05 10:35

Grunt wrote:
> Nu er det ikke lige det der hindrer forbindelsen men at pc2 bliver
> nægtet adgang til pc1.

Svært at gennemskue - du kan læse disse sider igennem om hjemmenetværk og se
om der er et brugbart tip:

http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/
http://www.net-faq.dk/

Fra : Grunt

Dato : 26-04-05 14:58

On Tue, 26 Apr 2005 11:35:13 +0200, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in
dk.edb.netvaerk:

>Svært at gennemskue - du kan læse disse sider igennem om hjemmenetværk og se
> [...]

Jo der er der jo nok, men kun for folk der skal sætte den slags sammen. Desværre
fandt jeg ikke noget om hvad man gør når der kun er hul igennem den ene vej.

Jeg får pc2 hjem igen torsdag/fredag som nyintalleret, så skal jeg se om der er
forskel.

senere.

Fra : Grunt

Dato : 29-04-05 09:11

On Tue, 26 Apr 2005 15:58:14 +0200, Grunt <gruntsaver@msn.com> wrote in
dk.edb.netvaerk:

> [...]
>
>Jeg får pc2 hjem igen torsdag/fredag som nyintalleret, så skal jeg se om der er

Fik pc2 igår og har siden bakset med at lade pc2 få adgang til pc1. Adgang
nægtet stadigvæk. De er nu begge på internettet via det cross-over stik du
beskrev i hubben (skal nok have den udskiftet med en switch) og der er delt
mapper og drev til højre og venstre, men uden resultat. Lan kunne først ses da
IPX protokollen blev installeret på begge.

Så jeg står stadig med det problem at pc2 ikke kan få adgang til pc1.

Nu vil jeg installere et spil på pc2 og forsøge om spillet kan spilles over
lanfunktionen i spillet. Hmmm, sikkert ikke.

Fra : Grunt

Dato : 29-04-05 20:15

On Fri, 29 Apr 2005 10:11:16 +0200, Grunt <gruntsaver@msn.com> wrote in
dk.edb.netvaerk:

>Nu vil jeg installere et spil på pc2 og forsøge om spillet kan spilles over
>lanfunktionen i spillet. Hmmm, sikkert ikke.

Næh, den gik heller ikke. Nu er det blot omvendt på en måde. Pc2 kan se den
server der er oprettet på pc1 og logge sig på (join game) men alligevel så er
der ikke hul igennem til spillet på pc 1.
Pc 2 kan ikke se nogen som helst server på pc2.

Mangler en løsning på problemet.

Fra : Grunt

Dato : 30-04-05 10:39

On Fri, 29 Apr 2005 21:14:31 +0200, Grunt <gruntsaver@msn.com> wrote in
dk.edb.netvaerk:

> [...]
>der ikke hul igennem til spillet på pc 1.
>Pc 2 kan ikke se nogen som helst server på pc2.

Installerede lige chessmaster 9000 på begge maskiner og der kan man godt spille
over lan, mystisk.

Fra : Grunt

Dato : 03-05-05 11:58

On Sat, 30 Apr 2005 11:38:56 +0200, Grunt <gruntsaver@msn.com> wrote in
dk.edb.netvaerk:

> [...]
>dk.edb.netvaerk:

>Installerede lige chessmaster 9000 på begge maskiner og der kan man godt spille

Ingen der har en løsning ?
Det er jo ikke fordi der ikke er forbindelse mellem de 2 computere, det er der
jo, men at den ene nægtes adgang til den anden er problemet. der sker aktivitet
mellem computerne da pakker sendes mellem de 2 (men vist nok kun når pc1
aktiverer noget på pc2)
Har iøvrigt sat en switch imellem i stedet for hub'en. Samme resultat.

Så det er "adgang nægtet" fra pc2 til pc1 der må kunne findes en løsning på.
Den slags viser sig gerne at være en lille bitte ting som skal slås om/til/fra
e.lign. som man sikkert hat stirret på men ikke lige forbinder med dette
problem.