Bundling af ADSL (på Cisco) ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 15-04-05 13:59

Hej,

Findes der en fornuftig måde at "bundle" (eller load-balance) et par ADSL
linier på ??

Problemet er, at upstream-hastighed på ADSL ikke er så høj, og faste
kredsløb koster en halv bondegård (og lidt mere til) hos TDC...
Så derfor tænkte jeg på, om man på en sindrig måde kunne bundle f.eks. 2 stk
4096/768 kbit ADSL'er ??

Jeg har søgt på nettet, og er faldet over følgende tråd:
http://makeashorterlink.com/?S2AE124EA

Er det noget, som virker fornuftigt - eller findes der en bedre måde, at
gøre det på ??

/Brian

Fra : Kas.

Dato : 15-04-05 15:41

Hejsa

En fornuftig løsning er at købe f.eks. en XC-DPG502 fra Xincom -
http://www.xincom.com/twr502.html. Den kan load balance trafikken og bridge
den videre til dit Cisco-udstyr.

Mvh. Kasper

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 16-04-05 22:23

Brian Ipsen skrev:
> Findes der en fornuftig måde at "bundle" (eller load-balance) et par
> ADSL linier på ??
>
> Problemet er, at...

Et andet problem er at hvis TDC opdager det så lukker de begge linier...

En anden ADSL-udbyder end TDC har givet mig denne information. Om det
forholder sig på samme måde med TDC's egne ADSL'er kan jeg ikke sige med
sikkerhed, men det er måske værd at checke op på det inden du køber det
helt vilde udstyr hjem!

-------
Tomas

Fra : Kasper Dupont

Dato : 18-04-05 14:22

Tomas Christiansen wrote:

> Et andet problem er at hvis TDC opdager det så lukker de begge linier...

Hvorfor i alverden skulle de det?

--
Kasper Dupont

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 19-04-05 22:11

Kasper Dupont skrev:

> Hvorfor i alverden skulle de det?

Den forklaring som jeg har hørt, går lidt på samme problematik som man
havde i starten med ADSL: TDC (TeleDanmark) klagede sin nød og fortalte at
støjen fra ADSL ville ødelægge al anden datakommunikation og genere POTS.
Derved fik man forhalet ADSL lidt tid, og kunne tjene lidt (nå, ja: meget)
ekstra på de eksisterende hurtige forbindelser.

Efter hvad jeg har fået fortalt - netop fordi vi selv har kigget på
muligheden for at bundle - har TDC overbevist Telestyrelsen (mener jeg at
det hedder?) om at bundling vil ødelægge alt for alle.

Jeg håber da naturligvis at det er en and, så vi kan få løst vores
problemer med en ret overbelastet linie (som godt nok er en 2.3 Mbit
G.SHDSL, men forklaringen gik på ADSL).

Noget andet er så at jeg yderligere fik fortalt at selvom at man få fik lov
af TDC til at bundle ADSL'er, så ville det ikke virke godt, fordi der ikke
rigtigt findes udstyr som er stabilt nok (stabiliteten er ret vigtig for
os).

-------
Tomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-04-05 22:32

On 19 Apr 2005 21:11:07 GMT, Tomas Christiansen
<toc-01-nospam-removethisword@blikroer.dk> wrote:

> [...]
> fik lov af TDC til at bundle ADSL'er, så ville det ikke virke godt,
> fordi der ikke rigtigt findes udstyr som er stabilt nok (stabilite-

Det vigtigste er IMO diskussionen om *præcist*, hvad det er for en
load-balancering, der er brug for, og hvad *præcist* det er man får
med de enkelte boxe. (Uanset hvad de siger og skriver bliver 2x2 fx
ikke til 4).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Steen Suder

Dato : 18-04-05 14:43

Tomas Christiansen wrote:

> [...]
> forholder sig på samme måde med TDC's egne ADSL'er kan jeg ikke sige
> med sikkerhed, men det er måske værd at checke op på det inden du

Stort set alle mine kunder, der benytter en af mine bokse til bundling,
har TDC-ADSLer... med TDCs vidende. Jeg har endnu ikke oplevet at TDC
har lukket for linier i den sammenhæng. Jeg "har" bokse kørende med
seks TDC-ADSLer uden at de har "gjort" noget.

Jeg har oplevet indtil flere af konkurrenterne lukke for deres ADSLer,
men det var pga. forbrug og/eller kundetype

--
Steen Suder

Fra : Brian Ipsen

Dato : 18-04-05 21:31

"Tomas Christiansen" <toc-01-nospam-removethisword@blikroer.dk> wrote in
message news:Xns963AEDBAD4887tomascdenmark@212.242.40.170...

> Et andet problem er at hvis TDC opdager det så lukker de begge linier...

Står det nævnt i deres betingelser, at man ikke må bundle linierne (med
begge linier fra samme udbyder) ?? Specifikt er der behov for højere
upstream-hastighed (det er en erhvers-virksomhed, der skal bruge det).
Desværre vil TDC hellere sælge fast, digitale kredsløb (eller G.SHDSL) - som
koster en formue i forhold til, end hvis man ellers kan acceptere en linie
med lavere upstream end downstream (og upstream er jo maks 768 kbit på de
ADSL løsninger, vi ser herhjemme)

/Brian

Fra : Lasse B. Jensen

Dato : 19-04-05 14:42

Brian Ipsen wrote:
> [...]
> med lavere upstream end downstream (og upstream er jo maks 768 kbit på de

Det er netop derfor det ikke er tilladt at bundle. Så kunne de jo ikke
sælge deres andre produkter.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Lasse Birnbaum Jensen

Fra : Brian Ipsen

Dato : 19-04-05 15:06

> Det er netop derfor det ikke er tilladt at bundle. Så kunne de jo ikke
> sælge deres andre produkter.

Hvis det ikke er nævnt i deres abonnement-betingelser, så er det vel ikke en
gyldig grund til at de kan opsige aftalen ?

/Brian

Fra : Andreas Pedersen

Dato : 20-04-05 16:18

On 16 Apr 2005 21:22:38 GMT, Tomas Christiansen

>Et andet problem er at hvis TDC opdager det så lukker de begge linier...

Har du spurgt TDC? Jeg har aldrig hørt om det fænomen, og jeg kender
til flere der bundler x antal ADSL linier.

AND

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 20-04-05 22:13

Andreas Pedersen skrev:
> Har du spurgt TDC? Jeg har aldrig hørt om det fænomen, og jeg kender
> til flere der bundler x antal ADSL linier.

Nope. Jeg stolede faktisk på de oplysninger jeg oprindelig fik, men jeg må
da sige at reaktionerne her i gruppen har fået mig til at tvivle -
heldigvis da!

-------
Tomas