Hvorfor kan jeg ikke bruge fjernstyring?
Fra : HKN

Dato : 14-04-05 20:35

Hej,

Jeg vil gerne kunne fjernstyre min mors PC, for at være fri for at skulle
stille op hver gang hun har problemer.

Jeg kan bare ikke få hverken fjernstyring, netmeeting eller MSN, til at
fungere - formentlig fordi hun har en trådløs router til sin
internetforbindelse.

Jeg også kigget på VNC, men det er for teknisk for hende.

Er det en port jeg skal åbne i routeren (som jeg iøvrigt ikke kan få
access
til via en browser), eller hvad er der galt?

Håber på hjælp fra en venlig sjæl herinde

Mvh
Henrik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-04-05 21:19

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> wrote:

>Jeg vil gerne kunne fjernstyre min mors PC, for at være fri for at skulle
>stille op hver gang hun har problemer.

Det kan man da forstå...

>Jeg kan bare ikke få hverken fjernstyring, netmeeting eller MSN, til at
>fungere - formentlig fordi hun har en trådløs router til sin
>internetforbindelse.

Netop. Computeren står bag en bredbåndsrouter, og den kan derfor ikke
'ses' fra internettet.

>Jeg også kigget på VNC, men det er for teknisk for hende.

VNC har ellers den store fordel at du kan være logget på samtidig med
din mor - Det er ofte lettere at hjælpe begyndere når begge kan se
skærmen samtidig.

> Er det en port jeg skal åbne i routeren (som jeg iøvrigt ikke kan få
> access til via en browser), eller hvad er der galt?

Jep - Din mors computer skal have fast ip-adresse på lokalnettet. Og så
skal der defineres en virtuel server i routerens opsætning: Taler vi
fjernskrivebordet er det port 3389, VNC anvender hyppigt port 59xx

Og så skal du iøvrigt være opmærksom på sikkerheden - Nå du kan logge
dig på mors computer, kan alle andre på nettet det principielt også -
Specielt hvis du klumrer lidt i det med password etc....

>Håber på hjælp fra en venlig sjæl herinde

Venlig er jeg ikke - men jeg hjælper gerne

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Ole

Dato : 14-04-05 21:19

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> access
> til via en browser), eller hvad er der galt?
>
> Håber på hjælp fra en venlig sjæl herinde

Hej

Hvis hun kører med XP pro, så er den rimelig klar.
1) Forward port 3389 til den LAN ip som pc'en har
2) Gå ned i start og vælg kør og skriv sysdm.cpl og gå i fanebladet
fjernforbindelser
3) Højreklik på Denne computer og vælg Administrer og gå ind i
systemværktøjer, lokale brugere og grupper, og brugere. Højreklik de enkelte
bruger en ad gangen og vælg Angiv adgangskode, og sørg for at definere
adgangskode til hver bruger på pc'en. Dette gør, at uvedkommende ikke
umiddelbart kan få adgang til pc'en
4) Hvis der er installeret service pack 2, skal du ind i kontrolpanelet og
ind i Windows Firewall, hvor du i fanebladet undtagelser skal sætte flueben
i Fjernskrivebord. I fanebladet Generelt, skal der ikke være flueben i
Tillad ikke undtagelser.

Ole

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 15-04-05 08:52

> Jeg også kigget på VNC, men det er for teknisk for hende.

Det kan ellers være simpelt:
1. Installér VNC. Det kan du evt gøre for hende.
2. Sørg for at VNC serveren kører. Det kan den gøre permanent.
3. Højreklik på serverikonet nederst til højre og vælg "Add new client" og
indtast din ip-adresse eller domænenavn.
Du slipper helt for at ændre hendes routeropsætning.

Niels Dybdahl

Fra : Steen Holm Pedersen

Dato : 15-04-05 13:08

> [...]
>
> Jeg kan bare ikke få hverken fjernstyring, netmeeting eller MSN, til at
> fungere - formentlig fordi hun har en trådløs router til sin

Mit gæt er at der ikke er sat hak i "tillad at invitationer til fjernsupport
sendes fra denne computer" under fanebladet "fjernforbindelser" i
kontrolpanel/system. Så kan du køre alt via messenger og slipper for at port
forwarde noget som helst - det virker ihvertfald igennem de firewalls jeg
har prøvet.

--
/Steen

Fjern alt til og med sidste underscore i domænedelen for email

Fra : Calle.

Dato : 16-04-05 09:35

HKN wrote:
> [...]
> access
> til via en browser), eller hvad er der galt?
>
> Håber på hjælp fra en venlig sjæl herinde

VNC er ikke sport teknisk for hende, da det jo er dig der skal koble på, så
behøver hun ikke gøre noget.
Installer VNC server på din mors pc, så kan du kalde den op. Bruger det
selv.
Hvis du skal igennem mange routere på linien, så brug omvendt VNC.
ved omvendt vnc skal hun bare taste din ip ind i et felt i vnc når du skal
forbindes.
Dette kan du lave automatisk. Jeg har lavet et lille program, der lægger et
ling på folks skrivebord. Når du tykker på det, kobler det automatisk op til
mig via VNC. Kræver bare at jeg har VNC kørende i listening-mode på min
maskinen. Har du fast ip er der intet problem. Med løs IP skal du lige
oprette en gratis adresse ved f.eks dyndns.dk
--
Calle.