Flere profiler med netsh?
Fra : Peter

Dato : 08-04-05 11:56

en tidligere tråd skrev Asbjørn Højmark vedr.:
"Program applikation til skift mellem to net værks setting ip adresser."

Til Windows? Prøv netsh /? fra en kommandolinie.

Betyder det, at der i f.eks. XP er en funktion der muliggør to profiler på
samme netkort?

Mere specifikt
Jeg har et setup med faste ip-adresser hjemme.
Kan jeg beholde denne profil, og så lave en ekstra med DHCP så jeg kan logge
på et "tilfældigt netværk i byen"?

Mange hilsener / Peter

Fra : Johnn Nekman

Dato : 08-04-05 12:23

"Peter" <lappa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Jeg har et setup med faste ip-adresser hjemme.
> Kan jeg beholde denne profil, og så lave en ekstra med DHCP så jeg kan

XP har noget der hedder Alternativ konfiguration inde under tcp/ip
indstillinger, der kan du indtaste dine oplysninger på privaten. Når du
kobler på et netværk med DHCP vil du få adressen derfra, og når der ikke er
en DHCP server, vil den bruge informationerne fra Alternativ siden. Husk dog
på at det tager ca. 30-45 sek for windows at indse der IKKE er en DHCP
server, og først da vil du få net adgang.

--
mvh Johnn

Fra : Peter

Dato : 08-04-05 20:25

Tak til John og Asbjørn
Jeg valgte metoden med "alternativ konfiguration" (det kunne jeg lettest
finde ud af).
Det er dog så listigt indrettet, at man skal starte med DHCP
konfigurationen, ellers "får man slet ikke tilbuddet om alternativ
konfiguration".

Tak igen / Peter

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-04-05 12:28

On Fri, 8 Apr 2005 12:56:15 +0200, "Peter" <lappa@hotmail.com> wrote:

> Til Windows? Prøv netsh /? fra en kommandolinie.
>
> Betyder det, at der i f.eks. XP er en funktion der muliggør to profiler på
> samme netkort?

Ja og nej. Det betyder, XP har mulighed for at ændre den slags fra en
kommandolinie. Jeg har fx to scripts (netfast og netdhcp), der ændrer
det ene netkort fra en kendt, fast adresse til DHCP og den anden vej.

Fx netdhcp.cmd:
| @netsh < c:\docume~1\ah\dhcp.nsh

og så netsh-scriptet:
| pushd interface ip
| set address name="FastEthernet0" source=dhcp
| set dns name="FastEthernet0" source=dhcp register=NONE
| set wins name="FastEthernet0" source=dhcp
| popd

Hvis man starter med en 'netsh dump > settings.nsh' kan man bladre i
den fil og finde ud af, hvad det er, man skal stille på.

-A