Router - Messenger
Fra : Ukendt

Dato : 06-04-05 12:06

Jeg har et spørgsmål som bygger mere på at jeg gerne vil vide noget end at
det er et egentlig problem (tværtimod):

Jeg har lige anskaffet en router og har ikke fået opsat mine PC´er til at
kunne se hinanden endnu. Lige da jeg havde fået opsat routeren ville jeg
sende en lidt større fil via Messenger til den anden PC og havde forventet
at det ville tage en krig som det plejer via min p.t. langsomme forbindelse
64/64 kb (venter på en hurtigere forbindelse fra en anden udbyder på 512/512
kb om et par dage og den er oven i købet billigere end den jeg bruger nu)
men nej vupti så havde den sendt filen på flere MB over til den anden PC
hvilket kun kunne ske gennem routeren så hurtigt. Hvordan kan det være at
den ikke vælger WAN-forbindelsen men bruger LAN-forbindelsen (igen
maskinerne er ikke sat i netværk så de kan se hinandens harddiske) ?

Computerne har før routeren siddet på samme modem på to forskellige udgange
og to dynamiske IP-adresser.

Kim Larsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : Johnn Nekman

Dato : 06-04-05 13:48

"Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den ikke vælger WAN-forbindelsen men bruger LAN-forbindelsen (igen
> maskinerne er ikke sat i netværk så de kan se hinandens harddiske) ?

Dine to maskiner sidder nu på indersiden af din router, og får tildelt
lokale ip-adresser af denne, i samme netværks segment. Når du i Messenger
beder om at sende en fil, spørger den ene messenger den anden (via Messenger
serveren på internettet) om hvilken ip adresse der skal sendes til. Den
anden messenger svarer da med den lokale ip adresse, som den aflæser fra
netkortet, og bingo, din fil sendes direkte mellem de to maskiner via
switchen i routeren. Ingen grund til at fyre det via WAN ...

Men nu vokser træerne ikke ind i himlen, for netop det at dine maskiner har
interne adresser, gør at du kan få problemer med at sende/modtage til andre
ude på det store indernet.
Johnn

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-05 15:43

"Johnn Nekman" <johnn@nekman.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har
> interne adresser, gør at du kan få problemer med at sende/modtage til

Hej Johnn

Mange tak for svaret.

Jeg *har* allerede testet muligheden for at sende filer på Messenger via
Internettet (altså via WAN) og det fungerer fint. Jeg tester p.t. hvad der
er at teste som routeren muligvis kunne forstyrre men indtil videre kører
det hele som det skal.