certifikat fornyelse???
Fra : Rabbit_HGC

Dato : 05-04-05 12:24

Hej alle

Vi har en citrix server med tilhørende tynde klienter....en gang imellem så
går vores klienter ned på skift, og forklaringen fra vores it-leverandør er
at "..det er pga certifikatet skal fornyes hver gang der er gået 90 dage, og
dette kan ikke laves om".

Jeg tror ikke helt på den, men vil lige høre Jer. Kan det passe at vores
citrix brugere skal smides af hver 3. måned fordi et certifikat skal
fornyes. Det var noget med Microsofts licenspolitik????

Ja, jeg fatter nul, og det der undre mig endnu mere er at vi åbenbart har
haft certifikat på 2 servere, og det så var afhængig af hvilken server den
enkelte klient hentede fra.

Er der nogen der kan forklare mig hvorfor vi skulle have 2 certifikat
servere, og hvorfor man skal forny certifikatet hver 3. måned?

Takker
Bo

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 05-04-05 13:41

Rabbit_HGC wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der kan forklare mig hvorfor vi skulle have 2 certifikat
> servere, og hvorfor man skal forny certifikatet hver 3. måned?

Det lyder som licenser og ikke certifikater. Og det lyder som et spørgsmål
der er bedre mulighed for uddybende svar i
dk.edb.system.ms-windowsterminal-server

For at køre Citrix skal du udover citrix licenserne have en TerminalServer
CAL (client Acess Licens) pr enhed eller pr bruger. En sådan CAL er
automatisk indbygget i WindowsXP, men på tynde klienter er den ikke med.

Når en enhed forbinder kontroleres for om den har en CAL, og hvis ikke,
udsteeds en midlertidig, der holder ca. 90 dage.
Problemet ligger altså i at enten har du ikke korekte licenser, eller også
er Terminal Licens serveren ikke korrekt konfigureret.

Det er selvfølgeligt ikke akseptabelt at klienterne stopper med at virke
hver 3 måned.

/A

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 05-04-05 14:27

Takker for dit svar, det var lige det jeg ledte efter. Har nu kontaktet min
leverandør.

Bo

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 06-04-05 08:48

> [...]

> citrix brugere skal smides af hver 3. måned fordi et certifikat skal
> fornyes. Det var noget med Microsofts licenspolitik????

Jeg har været ude for det samme på mit arbejde. Det var rigtigt nok at det
var certifikaterne som ikke blev fornyet. Men de skal bare fornyes inden
perioden er gået.

Niels Dybdahl