Wake on LAN - hvordan?
Fra : Ukendt

Dato : 31-03-05 11:26

Jeg vil kunne tænde min stationære pc fra min bærbare. Begge er i samme
switch (den bærbare via et trådløst access point).

Er klar over at jeg skal aktivere funktionen i bios på den stationære - og
bruge et eller andet program på den bærbare.

Men så vidt jeg ved, kører mit netværk med vekslende ip-adresser (NAT, DHCP
eller hvad det nu hedder - det er vist noget routeren gør, eller også er det
ap'en eller begge). Som det fremgår, ønskes svar i let forståeligt
ikke-nørdet sprog. :)

Begge pc'er kører Windows XP.

Fra : Jacob Ask

Dato : 31-03-05 11:57

S Hansen wrote:
> [...]
> eller hvad det nu hedder - det er vist noget routeren gør, eller også er det
> ap'en eller begge). Som det fremgår, ønskes svar i let forståeligt

Du skal sende en såkaldt Magic Packet til dit netkort. Dette kan gøres
ved hjælp af dette program:
http://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-gui.aspx

For at finde dit netkorts MAC-adresse vælger du start\kør og skriver cmd
(går ud fra du bruger winXP) her skriver du så ipconfig /all og aflæser
MAC-adressen.

For at det skal virke skal du i bios have sat din computer til at starte
op ved lan-aktivitet (Wake on lan eller WOL).

Håber det hjælper
/ask

Fra : Morten Snedker

Dato : 31-03-05 15:03

On Thu, 31 Mar 2005 12:56:48 +0200, Jacob Ask
<jacob_ask@FJERNhotmail.com> wrote:

>Du skal sende en såkaldt Magic Packet til dit netkort. Dette kan gøres
>ved hjælp af dette program:
>http://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-gui.aspx

Når man kigger på linket - og ser screen-dump - så er der angivet et
portnummer. Vil det sige, at vil man sende pakken til en PC på et
andet netværk, så skal der i firewall være åbnet for port 7?

I øvrigt et lille lækkert program. Nogle der kender til, hvordan man
gør, hvis man nu ikke havde haft UI? Jeg nusser lidt med VB.Net, og
kunne tænke mig at lave det selv...

mvh /Snedker
---

Fra : Morten Snedker

Dato : 31-03-05 15:05

On Thu, 31 Mar 2005 12:56:48 +0200, Jacob Ask
<jacob_ask@FJERNhotmail.com> wrote:

Never mind mit spørgsmål om portnummer - det hele er på siden. :-\

RTFM.

mvh /Snedker
---

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 12:03

Hej Jacob og andre

Jeg kan ikke få programmet til at virke. Har fundet mac-adressen - men hvad
skal jeg skrive i de andre felter? Altså under subnetmask og portnummer. Som
førnævnt kører nettet vistnok med variable ip-adresser (NAT/DHCP).

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 12:15

Når jeg vælger port 7 og skriver 255.255.255.0 under submask (som på deres
screenshot), får jeg en "Error #2 magic packet not sent"...

Jeg har prøvet at sætte min bærbares firewall (Sygate) til Allow All, men
det ændrer intet.

Send options står på local subnet.

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 12:18

- Og nu jeg er i gang med at brokke mig: Findes der ikke et program, der
husker disse indstillinger (hvis man finder nogen der virker), så man ikke
skal taste tallene ind hver gang ? Jeg har kun brug for at tænde den samme
pc. Det ville være rart med et lille "on" ikon på skrivebordet...

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 12:34

Nu virker det - med et andet program. Nemlig MC-WOL.EXE (søg det på Google).

Desværre virker det kun fra kommando-prompten, og man skal taste
mac-nummeret ind hver gang. Kan der mon laves noget med en ini-fil og genvej
på skrivebordet?

Hvorfor virker de andre programmer mon ikke? Jeg skriv kun mac-adressen -
ikke portnummer, ipnummer eller andet.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 05-04-05 13:59

S Hansen wrote:
> [...]
>
> Desværre virker det kun fra kommando-prompten, og man skal taste
> mac-nummeret ind hver gang. Kan der mon laves noget med en ini-fil og genvej

Jo - du kan bare lave et lille shellscript der indeholder mac-adressen
for dig.

1) Lav et ny tekstdokument på skrivebordet og omdøb det fra "Ny
Tekstdokument.txt" til f.eks. "WakeUp.cmd" (endelsen .cmd er vigtig)
2) Åbn det i notepad og indsæt den kommando du ville skrive i
kommandoprompten. Husk at skrive hele adressen på hvor MC-WOL.exe ligger
før filnavnet. Gem filen
3) Dobbeltklik på dit nye script når du vil starte den anden maskine.

MVH
Mads

PS. Skriv venligst under det du svarer på og klip alt unødvendigt væk -
det gør dine indlæg mere overskuelige.

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 14:09

Herligt - tænkte nok man kunne noget i den retning.

Tak for hjælpen.

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en

Fra : Kim

Dato : 05-04-05 13:31

On Tue, 5 Apr 2005 13:18:04 +0200, "S Hansen" <-> wrote:

>- Og nu jeg er i gang med at brokke mig:

Er det nødvendigt at citere 44 linier for blot selv at skrive 4 ?

Læs gerne min signatur.

fut : dk.admin.netikette

--
Når du svarer på et indlæg, så svar venligst under det citerede.
Du behøver ikke at sende hele de(t) foregående indlæg,

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 13:55

Du har vel siddet og talt linjerne, har du ikke?

Få et liv - i stedet for at lege selvbestaltet newsgroup-betjent. Hvis du
virkelig kærer dig om overflødige linjer, hvorfor leverer du så selv flere
af slagsen?

Ved godt, at jeg nu selv gør det samme. Men din type er fanme for
anstrengende.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-04-05 14:12

On Tue, 5 Apr 2005 14:55:21 +0200, "S Hansen" <-> wrote:

> Du har vel siddet og talt linjerne, har du ikke?

Det er ikke nødvendigt for at indse, at du ikke bidrager med noget.

<<plonk>>

-A

Fra : Kim

Dato : 05-04-05 14:33

On Tue, 5 Apr 2005 14:55:21 +0200, "S Hansen" <-> wrote:

>Få et liv - i stedet for at lege selvbestaltet newsgroup-betjent.

Hvad forhindrer dig i at svare under det citerede og skære det
overflødige fra ?

>Hvis du virkelig kærer dig om overflødige linjer,
>hvorfor leverer du så selv flere af slagsen?

Jeg citerede 1 linie.

>Men din type er fanme for anstrengende.

Og du en fatsvag båtnakke, der skider på reglerne for usenet.

Læs gerne : http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

fut : dk.admin.netikette

--
Kim