Minimumlængde på UTP kabel
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-03-05 17:51

Normalt fokuserer man på hvor langt et kabel (ikke) må være, men jeg ser
til min store overraskelse, at der osse er en minimumlængde. Den er på
2,5 m. Det skulle gælde for både 10BASE-T, 100BASE-TX og 1000BASE-TX
kabeltyper.

(Kilde: Tabel 20.8 i Scott Mueller, Upgrading and Repairing PC's, 14th
ed, 2003).

Jeg har klippet nogle af mine korte kabler midt over, til 2,17 m. Så
skulle jeg bare montere et stik. Det er de gamle type kabler fra
begyndelsen af 90erne med det sølvgrå bløde plastik rør.

To af kablerne forbinder PC'er til en hub. Et andet bruger jeg en gang i
mellem til at forbinde en bærbar til en switch.

Jeg mener jeg har set kabler i butikkerne (Zitech, Computer City) der
var helt ned til 1,8 m.

(Jeps, jeg har et på 1,8 m. Hvidt, og hvor der står Patch på kablet, og
ser man efter farverne på ledningerne i de forseglede RJ45 stik i
enderne er det et straight through kabel. Totalt forvirrende).

Det (de hjemmelavede kabler) virker tilsyneladende. Men risikerer jeg
mon at få problemer, fordi kablerne er for korte?

--
To me, a personal computer should be small, reliable, convenient to use
and inexpensive.

Steve Wozniak, creator of the Apple II, in BYTE Magazine, May 1977.

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 28-03-05 18:18

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote in

> [...]
>
> Det (de hjemmelavede kabler) virker tilsyneladende. Men risikerer jeg
> mon at få problemer, fordi kablerne er for korte?

Hmmm.... det lyder meget underligt, hvis der skulle være en
minimumslængde i den klasse du skriver, da patchkabler kan købes helt ned
til 50 cm. Det du formentligt hentyder til mht. kabler, er så vidt jeg
husker de gamle thin ethernet (10base2). Her er der en minimumsafstand på
50 cm.

mvh
Lars Christensen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-03-05 18:47

On 2005-03-28, Lars L. Christensen <llc@dansketelecom.com> wrote:

> Hmmm.... det lyder meget underligt, hvis der skulle være en
> minimumslængde i den klasse du skriver, da patchkabler kan købes helt ned
> til 50 cm.

Patch er ikke det samme som node til node.

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-03-05 18:54

Lars L. Christensen <llc@dansketelecom.com> wrote:

> hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote in

<snip>

> [...]
> til 50 cm. Det du formentligt hentyder til mht. kabler, er så vidt jeg
> husker de gamle thin ethernet (10base2). Her er der en minimumsafstand på

Samme tabel (i Scott Muellers bog) oplyser osse 0,5 m for 10BASE-2. Jeg
kender dem godt. De skal termmineres i begge ender med en 50 Ohm
modstand.

Det med hvad butikkerne sælger er ikke nogen god rettesnor. ATA
"lakrids" kabler til harddiske har osse min/max mål, men som ofte heller
ikke efterleves. Det kan skam have alvorlige konsekvenser.

Når det drejer sig om netkabler betyder det måske bare lidt flere
datapakke kollisioner? Og det giver i så fald måske først observerbar
ydelsesnedsættelser i store net?

Fra : ///M

Dato : 28-03-05 18:21

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message
> Det (de hjemmelavede kabler) virker tilsyneladende. Men risikerer jeg
> mon at få problemer, fordi kablerne er for korte?

Overhovedet ikke. Du kan købe færdige kabler helt ned til 0,5 M og de virker
fint

--
///M

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 28-03-05 20:07

Axel Hammerschmidt wrote:

> Det (de hjemmelavede kabler) virker tilsyneladende. Men risikerer jeg
> mon at få problemer, fordi kablerne er for korte?

Aner det ikke, men i stil med andre, har jeg fabriksproducerede på 10cm.

Jesper \

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-03-05 20:38

"Jesper Hartoft" <posten@post.cybercity.SLET.dk> wrote in message

> Aner det ikke, men i stil med andre, har jeg fabriksproducerede på 10cm.

Hvor køber du dem henne? ville være meget godt i forbindelse med arbejdet
hvor der tit ikke er brug for mere end 10cm, og det er jo glimt med fx
1meter kabel i en hængende ring.

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-05 21:03

Bjarke Hansen wrote:

> Hvor køber du dem henne? ville være meget godt i forbindelse med arbejdet
> hvor der tit ikke er brug for mere end 10cm, og det er jo glimt med fx
> 1meter kabel i en hængende ring.

Roline laver kablet i alle længder og afskyggelser.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Repzak

Dato : 28-03-05 21:19

"Axel > Det (de hjemmelavede kabler) virker tilsyneladende. Men risikerer
jeg
> mon at få problemer, fordi kablerne er for korte?

Hej

Jeg har ogaså prøvet både krydset og stragiht i de små længder uden
problemmer, men kunne længden skyldenår det køre half dublex, og så noget
med den tid den måler for collision etc, og de tilfælige tider den generere
til at retransmitte pakkerne ?

Kasper

Fra : Arne Keller

Dato : 28-03-05 21:45

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
> til min store overraskelse, at der osse er en minimumlængde. Den er på
> 2,5 m. Det skulle gælde for både 10BASE-T, 100BASE-TX og 1000BASE-TX

Ifølge kabelstandarderne er der ingen minimumslængde.

Men det er muligt at Ethernet standarden har et minimumskrav.

Jeg har dog ofte installeret 30cm kabler uden problemer.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 28-03-05 21:54

Axel Hammerschmidt skrev:
> [...]
> ser til min store overraskelse, at der osse er en minimumlængde. Den
> er på 2,5 m. Det skulle gælde for både 10BASE-T, 100BASE-TX og

Det svarer vel til at stå 30 cm FORAN en megafon, når der bliver talt i
den.
Lyden KOMMER frem til dit øre(!), men om du forstår hvad der bliver sagt er
en anden sag. Det afhænger af om du er god til at tyde et vildt overstyret
signal.
På en megafon er der formentlig også både en minimum og en maksimum
afstand indenfor hvilke der forventes at modtageren vil kunne forstå talen.

-------
Tomas

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 28-03-05 22:13

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
> kabeltyper.
>
> (Kilde: Tabel 20.8 i Scott Mueller, Upgrading and Repairing PC's, 14th

Det tror jeg ikke - jeg ville forvente at det ville stå eksplicit i
802.3-standarden. Fra 802.3-standarden (2002) er specifikationen 2,5 m
for 10Base5 (8.6.2.2 side 158), 0,5 m for 10base2 (10.7.2.1 side 225).

For 10Base-T er specifikationen fra 0 til 100 m (14.1.1.1 c, side 300)

For 100Base-TX og 1000Base-T går beskrivelsen på netværk op til 100m
(25.4.6.2 side 170 og 40.7.2 side 1355)

Knus
Regnar