Hama Router for begynder ?
Fra : Martin Kirk

Dato : 25-03-05 15:08

Hej Gruppe
Jeg har kik på en Router som Electronic World har på tilbud i næste uge HAMA
ROUTER 134904 men jeg kan ikke finde noget link om mere information derfor
vil jeg værre glad hvis der er nogen der kan svare en begynder som jeg i
netværk

vi har
1 pc med TDC kabel modem 64/64 hastighed Windows XP
1 pc uden internet Windows 2000
1 USB printer

dette ønskes at samles i netværk så alle har Internet adgang hvad skal der
til af kabler router m.m ?
USB printer server betyder det at man kan dele en printer ?
når 2 pc bliver koblet til Internet betyder det så ½ hastighed , "uendelig
langsom " ?

--
FØLG SØSPORTENS SIKKERHEDSRÅD.
Giv ikke anledning til uro : RING HJEM

Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : Brahmamurti

Dato : 30-03-05 02:05

Martin Kirk wrote:
> [...]
> vil jeg værre glad hvis der er nogen der kan svare en begynder som jeg i

Jeg kender ikke til 134904, så den kan jeg ikke tilbyde hjælp med. Men
der skal selvfølgelig være en brugsanvisning. Gå ned og spørge om du må
se den, så du kan vudere, om den er udførlig nok? Bare en ide.

Jeg har selv en Hama Router LAN 54 Mbps. En alm PC XP med alm kabel
forbindelse til Routeren, og en bærbar XP med trådløs USB stick, som
forbinder op til Routeren. ADSL forbindelse. 512/128

Jeg fulgte bare brugsanvisningen til Routeren.

> [...]
> USB printer server betyder det at man kan dele en printer ?
> når 2 pc bliver koblet til Internet betyder det så ½ hastighed , "uendelig

Ok, du har tænkt dig at købe en Router. En router gør det muligt at dele
en internet-forbindelse.

Det styk kabel der går fra kabel modemet og ind i din første pc, så den
har forbindelse til internettet, sådan et lignende kabel følger med
Routeren, måske endda to styks.

Kablen fra modemmet skal ind i Routeren. Fra Routeren skal der så
forbindelse til de to pc'ere. Det kan ske med kabel eller trådløst. Hvis
du vil bruge kabel, så spørg nede i forretningenen. Fortæl dem, at to
computere skal dele internetforbindelsen. Sjovt nok spurgte ekspedienten
mig ikke, hvor mange computere jeg ville koble op, da jeg købe min
Router. Man skulle mene det er et naturligt sælger-spørgsmål. Men ok!

Mit gæt er, at du skal bruge et kabel mere af lignelse type som der nu
går fra kabel-modemet til din pc.

Husk at tjekke om, der sidder netværkskort i den anden pc'er, ellers kan
den nemlig ikke forbindes til Routeren via kabel.

USB printer server kender jeg ikke noget til, sorry

Når to pc'ere deler en internetforbindelse, så bliver det kun mærkbart
langsomere, hvis de er på på samme tid og bruger forbindelsen på samme
tid. Fx hvis begge computere downloader på samme tid, så vil man
sandsynligvis dele linjen ½/½. Og hvis den ene ikke bruger forbindelsen,
men fx har sidder og læse en side, som browser har hentet, så kan den
anden computer jo bruge hele forbindelsen.

Men hvis man bare sidder og chatter og surfer... så vil forskellen ikke
være så stor. Men på den anden siden så er 64/64 jo ikke en enorm
forbindelse. Jeg anede ikke, at det fandtes så lavt for kabel-net.

Håber det gav lidt overblik. Men vær indstillet på, at du skal bruge
masser af tid. Der er nogle ting, man skal sætte sig ind i.

Fx skal du forstå, at når du sætter en Router op, så har den Router to
IP-adresser. Først den IP-adresse, som din Internet-udbyder har tildelt
dig og så en intern IP adresse - kaldet Gateway.

Når du har fået dit netværk op og køre, så har dine PC'ere ikke længere
direkte forbindelse til Internettet, det er kun Routeren, der har det.
Dine Pc'ere vil så kun have adgang til Routeren. Og Router har
forbindelse til Internettet.

Det lyder slemmere end man tror. Kan man så ikke komme på internettet?
Jo, det kan man, via Routeren.

Dine Pc'ere har adgang til Routeren og Routeren har adgang til Internettet.

Bemærk også, at Routeren giver dine PC'ere, hver deres IP-adresse. De
IP-adresser er interne og fungerer kun indenfor dit netværk. Det er som
regel adresser der begynder med 192.168.

Jeg vil forsøge at illustrere det.

I N T E R N E T T E T
| |
--------------------
----------------| R O U T E R E N |---------------
|IP-ADRESSE-INTERN |<- GATEWAY
--------------------
| |
--------------------------
| |
PC 1 PC 2

Internettet kan kun se IP-ADRESSE-UDADTIL. Internettet har ikke direkte
adgang til dine pc'ere, ligesom dine pc'ere ikke har direkte adgang til
internettet. Dine pc'ere har "kun" adgang til GATEWAY.

Men! Hvis man fx gerne vil lave en server på fx pc 1, som folk fra
internettet gerne skulle have adgang til, så skal man som regel ændre
opsætningen i Routeren, så den tillader dette.

øh. Jeg må vist hellere stoppe her. Undskylder hvis det her var for
meget. Jeg har selv siddet med det her de sidste mange dage, fordi jeg
ønskede at teste en server - software baseret.

Nå.. Hygge! Og held og lykke.

Venlig hilsen
Brahmamurti