Newbie udi netwærk (NT4)
Fra : erl

Dato : 24-03-05 08:45

Undskyld hvis jeg spørger dumt.

Vi har "overtaget" et mindre netværk på arb ( 1 server og 4 klienter) og det
har kørt upåklageligt.
Der er "NT4-Server" på server og ME på klienterne.
Klienterne er trådløst på en Belkin - ascesspoint ( b-protokol), der sidder
på en switch ( suerecom 8 port). Denne switch er så kablet forbundet med NT4
serveren.

Problemet er opstået efter vi har bestilt/fået Cybercity IP-telefoni med
ADSL(Aethrea Voice..) samt en Linksys WRT54G router.

Så vidt jeg har kunnet læse mig til i div indlæg ligger problemet nok i DHCP
idet både Aethrea , Linksys og NT-server vil være DHCP-server.
Jeg er ikke net-geni "tør" dårligt rode med IP-adresser på NT-maskine.
Jeg har prøvet at slå DHCP fra på Linksys og modem uden resultat og mit
spørgsmål er.
Kan jeg slå DHCP fra på NT4-server og lade de 2 andre køre med deres
fabriksindstilling ( DHCP on) og hvis ja, hvordan gør jeg.

Undskyld det lange indlæg.
Mvh
Erling

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-03-05 12:56

"erl" <erlø@post.cybercity.dk> crashed Echelon writing

> Kan jeg slå DHCP fra på NT4-server og lade de 2 andre køre med deres
> fabriksindstilling ( DHCP on) og hvis ja, hvordan gør jeg.

Der kan kun være én DHCP server, ellers vil det konflikte og dine klienter
vil bombarderes med DHCP offers fra begge servere, og hvis DHCP serverne i
routeren ikke kan finde ud af at loadbalance sammen, ender det så osse med
at de måske uddeler de samme IP-adresser, som dog kan løses ved at begrænse
hver deres pool.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jeppe Jensen

Dato : 24-03-05 17:43

> [...]
> routeren ikke kan finde ud af at loadbalance sammen, ender det så osse med
> at de måske uddeler de samme IP-adresser, som dog kan løses ved at

Detr kan vel godt være flere DHCP servere, har køre da med to men på hver
deres lokale net, altså først en ip-tlf adapter der giver en ip til min
linksys, som så er DHCP server for minen andre computere, men ja som du
skriver køre de ikke i samme range.

vh
jeppe

Fra : erl

Dato : 24-03-05 18:37

"Jeppe Jensen" <12@12.12> skrev i en meddelelse

> [...]
> deres lokale net, altså først en ip-tlf adapter der giver en ip til min
> linksys, som så er DHCP server for minen andre computere, men ja som du

Det var sådan heg forestillede mig det, men kan DHCP nemt og ricikofrit slås
fra på NT4-server. .... Det gik ikke som håbet ved at disable Linksys som
DHCP.

Mvh
Erling

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 25-03-05 10:24

"erl" <erlø@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det var sådan heg forestillede mig det, men kan DHCP nemt og ricikofrit
> slås
> fra på NT4-server. .... Det gik ikke som håbet ved at disable Linksys som

Nemt - ja

Risikofrit - Det er kun dig der ved det, vi andre kender ikke dit setup,
hvis du er i tvivl så bør du tilegne dig den nødvendige viden inden du
prøver dig frem, alternativt købe dig til løsningen.

/Brian

Fra : erl

Dato : 27-03-05 22:03

"Brian R. Jensen" <brjensen@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nemt - ja

> ...................bør du tilegne dig den nødvendige viden inden du
> prøver dig frem, alternativt købe dig til løsningen.
>
> /Brian

Den forstod jeg godr.