computere på lokalnetværk spiller internet~
Fra : hygum

Dato : 23-03-05 17:04

Hvordan får jeg flere computere bag samme router til at kunne spille
samme spil over internettet?

Age of Empires 2 kræver portene 2300-2400 og 47624, men jeg kan kun
port-forwarde til en computer på mit lan, og det virker, men hvordan
får jeg andre på det lan til at være med til samme spil?

Jeg kan få det til at virke ved at DMZ'e en af computerne og
port-forwarde til den anden, men den løsning kan jeg ikke lide, og en
dag skal jeg måske have tre på, og hvad gør jeg så?

Er standardroutere generelt lavet til kun at tillade at én computer
pr. lan kan køre med det samme program/server eksternt? Det virker
mærkeligt.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 23-03-05 18:17

hygum wrote:

> Age of Empires 2 kræver portene 2300-2400 og 47624, men jeg kan kun
> port-forwarde til en computer på mit lan, og det virker, men hvordan
> får jeg andre på det lan til at være med til samme spil?

Er du sikker på at den kræver at portene er åbne for indgående
trafik?

En del spil kræver at der kan skaffes "hul igennem" til en række
porte, men ofte er det nok at der åbnes indefra og ud. Når du
starter dit spil, kunne jeg forestille mig at spillet/din computer
kontakter routeren og via den etablerer kontakt til en server på
nettet. Ikke alle routere tillader at man åbner udgående
forbindelser, det kan fx. gælde hvis du sidder på et netværk i en
boligforening, skole eller kollegie hvor admin ønsker at holde
styr på hvad der åbnes for.

At spillet har brug for at der kan åbnes på de pågældende porte er
ikke det samme som at du skal programmere din routers NAT til
altid at have portene stående åbne.

Eks:

Hvis du ønsker at surfe på nettet, skal din router tillade trafik
på port 80. Når du ønsker at se en webside, beder din computer
routeren om at etablere en kontakt på port 80 til den webserver
der har siden liggende. Kontakten etableres indefra og ud. Du
behøver ikke manuelt at sætte portforwarding op i din router.

Ønsker du derimod at drive en webserver der skal kunne kontaktes
udefra og ind, så bliver du nødt til at sætte noget portforwarding
op i din routere. Det forhindrer dog ikke at andre maskiner på dit
lan etablerer port 80 kontakter indefra og ud..

Altså, med mindre du driver en Age og Empire server du ønsker at
andre udefra skal kunne kontakte, så behøver du næppe rode med
portforwarding i din router.. Spillet bør sagtens kunne fungere på
flere maskiner på dit lan samtidigt, for din router holder styr på
hjem der har sendt hvilke pakker og og skal have hvilke pakker
retur..

> Er standardroutere generelt lavet til kun at tillade at én computer
> pr. lan kan køre med det samme program/server eksternt?

Næ, for så kunne flere mennesker jo ikke fx. surfe på www'en
samtidigt og det kan de jo godt..

Det eneste du ikke kan er at køre to servere på samme port men på
forskellige maskiner..

--
Hygge..
Thomas

Fra : ///M

Dato : 24-03-05 13:41

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message

> Er du sikker på at den kræver at portene er åbne for indgående
> trafik?

Sådan vil det ofte være i spil - din sammenligning med web-sider duer ikke.
I spil er der hændelser i begge ender, og disse skal kunne transmiteres til
modstanderen, altså initierer den ene side ikke altid. Hvis den gør, er det
fordi den poller den modsatte ende for "ændringer siden sidst", men dette er
ikke særligt effektivt.

--
///M

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 27-03-05 16:28

///M wrote:

> [...]
> fordi den poller den modsatte ende for "ændringer siden sidst", men dette er

Det kan være jeg bare spiller de "forkerte" spil, for jeg har ikke
haft problemer, heller ikke den periode hvor en kammerat boede her
og vi ofte gamede samtidigt. Det kommer dog ikek bag på mig at der
også er spil der vil have det anderledes, fx. "P2P-spil" som Jeppe
omtaler..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 23-03-05 20:15

hygum wrote:
> [...]
>
> Er standardroutere generelt lavet til kun at tillade at én computer
> pr. lan kan køre med det samme program/server eksternt? Det virker

Hej!

Jeg har brugt MEGET MEGET lang tid på at få lige prøcis AoC til at virke
så det var muligt at spille flere bag samme router på the Zone. Gud ved
hvor mange gange jeg har oplevet "ping 30"-syndromet. Men det lykkedes
til sidst...

Tingene er desværre ikke helt så enkle som Thomas har beskrevet i sin
post. Dette spil er lidt specielt. Jeg ved desværre ikke nok om netværk
til at give en ordentlig forklaring, men fakta er at det IKKE uden
videre kan lade sig gøre for flere at spille AoC over nettet bag samme
router med 1 IP-nummer.

Det er dog meget enkelt at sætte op, hvis man ved hvordan

Først og fremmest skal du have den rigtige router. Det er en Linksys
BEFSR41 (det er muligt at andre af deres modeller virker). Måske kan du
være heldig at finde andre mærker der også kan, men en Cisco dur fx ikke.

Dærnæst skal du downloade programmet DXport, som skal installeres på de
maskiner som skal spille AoC. Programmet findes her:
http://www.puffinsoft.com/

På hver maskine starter du programmet og vælger på hver PC en "port
range" i programmet. Sørg for at hver PC har sin egen "port range"!

Nu kan du sætte port forwarding op i routeren:
Noter hver enkelt PCs "port range" og forward disse. Derudover skal du
forwarde til 47624 til een af dine computeren (ja, der er kun 1 PC der
kan host'e).

Start spillet og fyr den af...

Grunden til at AoC er speciel er bl.a. at det er et såkaldt "peer to
peer"-spil. Det er ikke lavet som mange nyere spil, hvor der er en
decideret server. Det betyder at portene eksplicit skal åbnes i routeren
for at det virker.

Derudover ved ikke hvad det er Linksys-routeren kan ift. andre routere,
men måske kan nogen svare på det.

Grunden til du skal bruge DXport er, at spillet bruger DPlay, og DXport
"snyder" DPlay/spillet, så det kun bruger nogle få af portene mellem
2300 og 2400.

Lad os tage et spil på et tidspunkt

Jeppe Høiby

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.

Fra : hygum

Dato : 31-03-05 07:59

Mange mange tak, det ser ud til, at være lige det prog, jeg skal bruge!