PPPoE/A - Annex A/B router spørgsmål.
Fra : Stig N. Færch

Dato : 21-03-05 16:39

Jeg skrev et indlæg for et par dage siden som ikke opklarede mit
spørgsmål.

Jeg vil prøve på en anden måde så.

Først:
PPPoE er PPP over Ethernet.
PPPoA er PPP over ATM.
Korrekt?

Annex A eller B har noget at sige når vi snakker om ADSL-modem. Her skal
man altså vælge et modem med den rette Annex i forhold til hvilken
telefonlinie(bærelinie) man har.
Annex A er ADSL over alm. POTS telefonlinie.
Annex B er ADSL over ISDN telefonlinie.
Korrekt?

Hvis jeg har:
* En POTS telefonlinie.
* En router(m. modem/wifi/voip) der er Annex B og understøtter både
PPPoE og PPPoA.
Så vil den vel umiddelbart ikke virke med denne telefonlinie?
Men hvad nu hvis jeg har en anden router med indbygget Annex A modem, -
burde jeg så ikke kunne sætte den første router i enden af denne, da den
understøtter PPPoE?

På forhånd mange tak!

Med venlig hilsen
Stig N. Færch

Fra : KsNa

Dato : 21-03-05 17:04

"Stig N. Færch" <stig@8620.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skrev et indlæg for et par dage siden som ikke opklarede mit
> spørgsmål.

Klip

> Men hvad nu hvis jeg har en anden router med indbygget Annex A modem, -
> burde jeg så ikke kunne sætte den første router i enden af denne, da den
> understøtter PPPoE?

Nej, det der kommer ud af den første router er jo et Ethernet-signal, IKKE
et bredbånds-signal.
De 2 routere er til 2 forskellige ADSL-linietyper.

Mvh
Kim

Fra : Stig N. Færch

Dato : 21-03-05 17:29

> Nej, det der kommer ud af den første router er jo et Ethernet-signal,
> IKKE et bredbånds-signal.
> De 2 routere er til 2 forskellige ADSL-linietyper.

Jeg havde bare forstået det sådan, at hvis en router understøtter PPPoE
så kan den sættes efter en anden router.
Men det er måske ikke tilfældet?

Mvh Stig

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 21-03-05 19:54

Stig N. Færch wrote:

> Jeg havde bare forstået det sådan, at hvis en router understøtter PPPoE
> så kan den sættes efter en anden router.
> Men det er måske ikke tilfældet?

En router er bindeledet mellem to netværk. Disse netværk kan så være af
samme type eller forskellige type på hver side. Routeren skal passe til de
netværk den router mellem.

På en PPPoE router er der Ethernet på begge sider, blot laves der PPP på den
'udvendige' side. Ligedan er det med en PPPoA router. der er det bare ATM
med PPP ovenpå på den 'udvendige'

/A

Fra : KsNa

Dato : 21-03-05 20:24

> Jeg havde bare forstået det sådan, at hvis en router understøtter PPPoE så
> kan den sættes efter en anden router.
> Men det er måske ikke tilfældet?

Det har ikke noget med PPPoE at gøre, hvis du kan ændre den til DHCP, kan
den bruges som nr. 2 router, men ikke med indstillingen PPPoE.

Mvh
Kim

Fra : KsNa

Dato : 21-03-05 20:28

"Stig N. Færch" <stig@8620.dk> skrev i en meddelelse

Der må IKKE være indbygget ADSL-modem i router nr.2

Mvh
Kim

Fra : Stig N. Færch

Dato : 21-03-05 22:23

> Der må IKKE være indbygget ADSL-modem i router nr.2

Så hvis en router med modem der understøtter både PPPoE og PPPoA sættes
til PPPoE, betyder det altså ikke nødvendigvis at der skal komme et
ethernet-signal på indgangen?
- og at den dermed kan monteres efter en anden router?

Med venlig hilsen
Stig

Fra : KsNa

Dato : 21-03-05 23:28

> [...]
> ethernet-signal på indgangen?
> - og at den dermed kan monteres efter en anden router?

Nej.
Der skal IKKE komme et Ethernet-signal på på indgangen, men passer de stik
sammen.... det plejer at være RJ11 når der er indbygget ADSL-modem og det er
RJ45 til Ethernet.
Hvilke modem/router er der tale om ?
Hvilke ISP ?

Mvh
Kim

Fra : Stig N. Færch

Dato : 22-03-05 07:32

KsNa wrote:
> "Stig N. Færch" <stig@8620.dk> skrev i en meddelelse

> Nej.

Grunden til at jeg spørger, er at Andreas Lorensen siger:
> [...]

> Der skal IKKE komme et Ethernet-signal på på indgangen, men passer de
> stik sammen.... det plejer at være RJ11 når der er indbygget
Altså jeg står ikke med routeren i hånden, men ud fra de billeder jeg
kan se, er stik-indgangen der hedder ADSL et RJ45-stik.
http://www.avm.de/en/Produkte/FRITZCard_DSL/FRITZ_Box_Fon/Anschlussmoeglichkeiten.html

> Hvilke modem/router er der tale om ?
AVM FRITZ!Box Fon Wlan

> Hvilke ISP ?
Cybercity

Mvh Stig

Fra : KsNa

Dato : 22-03-05 16:44

> KsNa wrote:

> Grunden til at jeg spørger, er at Andreas Lorensen siger:
> "På en PPPoE router er der Ethernet på begge sider, blot laves der PPP
> på den 'udvendige' side."

Det er også rigtigt, men det har ikke noget med modemet at gøre.

> Altså jeg står ikke med routeren i hånden, men ud fra de billeder jeg kan
> se, er stik-indgangen der hedder ADSL et RJ45-stik.
> [...]

Kender ikke den router, men den har tilsyneladende indbygget modem og vil
derfor ikke kunne bruges med mindre, at det kan frakobles på en eller anden
måde.

> Cybercity

CC plejer at bruge en router med indbygget modem og de bruger PPPoA

Mvh.
Kim

Fra : Stig N. Færch

Dato : 22-03-05 17:47

> [...]
>
> Kender ikke den router, men den har tilsyneladende indbygget modem og
> vil derfor ikke kunne bruges med mindre, at det kan frakobles på en

Men hvis den kan kører PPPoE, er det så ikke netop det?

Mvh Stig

Fra : KsNa

Dato : 22-03-05 19:14

> Men hvis den kan kører PPPoE, er det så ikke netop det?

Nej.
Når den skal sidde efter en anden router skal den bruge DHCP (evt.fast IP)
og det er ligemeget om den kan PPPoE eller ej, det skal ikke bruges.

Mvh
Kim

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 22-03-05 17:58

Stig N. Færch wrote:

> Jeg havde bare forstået det sådan, at hvis en router understøtter PPPoE
> så kan den sættes efter en anden router.
> Men det er måske ikke tilfældet?

Det kan handle om at den pågældende router kan snakke PPPoEoA og PPPoA?

Hvorfor er du så forhippet på at få den sat på en eksisterende router?

Skulle du ikke i givet fald gå efter en Fritz!Box Fon ATA?

Knus
Regnar

Fra : Stig N. Færch

Dato : 22-03-05 18:59

> Det kan handle om at den pågældende router kan snakke PPPoEoA og
> PPPoA?

PPPoEoA er et nyt begreb for mig.

> Hvorfor er du så forhippet på at få den sat på en eksisterende router?
> Skulle du ikke i givet fald gå efter en Fritz!Box Fon ATA?

Det kan jeg godt fortælle dig.
Jeg er i første omgang interesseret i at få så mange ting som muligt
samlet i en box til en overkommelig pris (ca 850kr)
Dvs. Router/qos/wlan/voip.
Der er FRITZ!Box Fon Wlan svaret. Eneste problem er at man kun kan få
den i Annex B version.
Det betyder at bærelinien også skal være af den slags for at det vil
funke - og det er den ret sikkert ikke hos Cybercity.

Har prøvet at se om der var andre løsninger hvor jeg kunne undgå en helt
masse bokse og samtidigt til en overkommelig pris, men det ser ikke ud
til at kunne lade sig gøre.

Derfor er mit håb at man kan koble denne router efter den Cybercity
stiller til rådighed.
Så har jeg godt nok to bokse, men jeg har trods alt kun betalt for den
ene. Samtidigt har jeg alt det jeg har brug for i en boks.

Alternativet ligner noget lignende det her:
Zyxel650r(router+modem)>>Linksys WRT54G>>Grandstream HT286
Men det bliver trods alt dyrere i indkøb(1120kr) og strøm.

Mvh Stig