Er MAC blockering nok?
Fra : M.Laudrup

Dato : 20-03-05 13:22

Kører et trådløst netværk med kun MAC blokering.
Men er det sikkert nok?
Eller skal jeg også kryptere?

Tell me, I forget.
Show me, I remember.
Involve me, I understand.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 20-03-05 13:28

M.Laudrup wrote:

> Kører et trådløst netværk med kun MAC blokering.
> Men er det sikkert nok?
> Eller skal jeg også kryptere?

Den rette gruppe til dette spørgsmål er dk.edb.netvaerk.traadloest.
Men det korte svar er at mac-spærring ikke kan bruges til noget og du
skal kryptere.

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 21-03-05 22:00

Mads Bahrt wrote:
> Den rette gruppe til dette spørgsmål er dk.edb.netvaerk.traadloest.

Det er nok mere dk.edb.sikkerhed. Spørgsmålet er jo om sikkerheden ville
være nok med MAC blokering.

/A

Fra : Niels Callesøe

Dato : 21-03-05 17:27

M.Laudrup wrote:

> Kører et trådløst netværk med kun MAC blokering.
> Men er det sikkert nok?
> Eller skal jeg også kryptere?

WPA er nok. Det andet er bare gejl.

--
Niels Callesøe - dk pfy
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

Apathy is Death

Fra : Kim Eriksen

Dato : 02-04-05 19:20

On Sun, 20 Mar 2005 13:22:15 +0100, M.Laudrup
<krollebolle@invalid.invalid> wrote:

>Kører et trådløst netværk med kun MAC blokering.
>Men er det sikkert nok?
>Eller skal jeg også kryptere?

Nu har de andre jo svaret så glimrende hvor du bør bevæge dig hen, så
det vil jeg ikke kommentere. Jeg vil i stedet med frygt for at blive
henvist til gruppens fundsats (jeg har ikke læst den længe) ligge op
til en lille diskussion, da jeg sikkert ikke helt forstå mig på
"hackning".

MAC adresse forhindrer at man kan gå på dit net uden den rigtige MAC,
jeg har fået fortalt at MAC er nemt at kopiere, således at dit netkort
kan udgive sig for et andet. Det jeg så ikke forstår:
Hvordan finder de (de farlige folk som vil ind på dit netværk) ud af
hvilken MAC adresse de så skal udgive sig for? Hvis de kan hacke
routeren kan de vel nemt lave opsætningen om og den vej få adgang.
Hvis de kan prøve alle kombinationer af kan de vel også gå uden om en
kryptering?
Enlighten me please?

Slutteligt vil jeg sige - hvis du har MAC filter på dit netværk tror
jeg du er mere sikker end 2/3 af de trådløse netværk i DK og derved
vil du ikke blive udsat da de hellere tager den bil hvor døren er
ulåst og nøglerne måske lige frem sidder i for at bruge en dum
analogi.

>Tell me, I forget.
>Show me, I remember.
>Involve me, I understand.

Sejt citat - hvor er det fra?

Kim

Fra : jamen

Dato : 02-04-05 19:56

Kim Eriksen wrote:
> [...]
> routeren kan de vel nemt lave opsætningen om og den vej få adgang.
> Hvis de kan prøve alle kombinationer af kan de vel også gå uden om en

Man bruge en såkaldt netværks sniffer. Den opfanger trafikken som sendes
på netværket (uden man behøver adgang til routeren).

MAC adresser ligger så langt ned i netværkslaget, at disse ikke bliver
krypteret.