begrænsning af båndbrede
Fra : jan g kristensen

Dato : 19-03-05 13:27

hej ....

jeg har to pc'er koblet op til en hub, hvis nogen henter noget fra den
ene pc'er, kunne jeg godt tænke mig at kunne begrænse hvor meget
båndbrede vedkommende kunne få, så jeg evt selv kunne bruge det.
jeg har kun 256 ud af huset, så det er jo ikke så meget den vej.

det skulle gerne være noget evt software jeg kan installere, eller kan
jeg gøre det i ruteren ( netgear mr814 v2)

mange tak

med venlig hilsen jan

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 20-03-05 09:29

On Sat, 19 Mar 2005 13:26:50 +0100, jan g kristensen <garsdal@it.dk>
wrote:

> [...]
>
>det skulle gerne være noget evt software jeg kan installere, eller kan
>jeg gøre det i ruteren ( netgear mr814 v2)

Båndbredde styring skal ske på en centralt placeret switch / router
hvor al netværkstrafikken går igennem - Du kan ikke umiddelbart gøre
det ved at installere software på de lokale computere....

Desværre har meget få af de billige bredbåndsroutere indbygget
båndbreddestyring...

Derfor står valget mellem at lave din egen linux baserede
bredbåndsrouter eller købe en såkaldt 'managed switch'

Linuxløsningen kræver kun en gammel computer (en 486'er kan gøre det)
og nogle timer til opsætningen

En managed switch fra f.eks Zyxel fås vel for 1500 - 2000 kroner og
kan sættes op på 5 minutter...

<mlr>

Fra : Esben Pedersen

Dato : 20-03-05 14:09

jan g kristensen wrote:
> [...]
>
> det skulle gerne være noget evt software jeg kan installere, eller kan
> jeg gøre det i ruteren ( netgear mr814 v2)

Hvordan hentes der fra pc'en? Noget server software har indbygget
båndbredde begrænsning som fx. g6 ftp eller apache webserveren. Hvis der
hentes via fx. bittorrent kan du prøve at begrænse antallet af
connections i din client.

/Esben

Fra : Jeppe Jensen

Dato : 20-03-05 21:58

> [...]
>
> det skulle gerne være noget evt software jeg kan installere, eller kan
> jeg gøre det i ruteren ( netgear mr814 v2)

Hvis de henter via fpt. Kan det nok begrænses der, ellers evt programmet
netlimiter.