2 spørgsmål om router
Fra : Nielsen

Dato : 16-03-05 22:18

1)
En router kan, så vidt jeg ved, opdele en internetforbindelse ud til flere
PC'er: Men, er det ligemeget, hvorledes den internetforbindelse "er", dvs.
om det er en fast IP-adresse, dynamiske IP-adresser eller noget helt tredje?
(i mit tilfælde skal mindst 2 computere dele forbindelsen)

2)
I routere ser man tit, at der i disse er indbygget firewall. Hvor gode er
disse sammenlignet med softwarefirewall? Hvordan opgraderes en
routerfirewall (hvis dette da overhovedet kan lade sig gøre)?

vh
Jakob

Fra : JSH [9800]

Dato : 16-03-05 22:29

"Nielsen" <jakob@putandtake.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> disse sammenlignet med softwarefirewall? Hvordan opgraderes en
> routerfirewall (hvis dette da overhovedet kan lade sig gøre)?

Svar til 1)
Det er ligemeget med internetforbindelsen. En router giver det lokale
netværk ip-adresser, så du kan koble ligeså mange pc-ere på din adsl
forbindelse som du ønsker og har udgange til i din switch.
Svar til 2)
Jeg mener at en hardware firewall er meget bedre end en softwarefirewall.
Min pc-ere har aldrig haft "orm" eller lign. bag en D-Link DI-604. Jeg mener
ikke en hardwarefirewall skal opgraderes - såfremt er det ved at man skifter
firmware.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-03-05 22:33

"Nielsen" <jakob@putandtake.dk> wrote:

> [...]
>om det er en fast IP-adresse, dynamiske IP-adresser eller noget helt tredje?
>(i mit tilfælde skal mindst 2 computere dele forbindelsen)

De fleste routere understøtter standard protocoller som DHCP, PPPoE.
Nogle routere understøtter også PPTP og L2TP.

DHCP er nok den hyppigst anvendte, men du må checke hvad din udbyder
kører med....

> [...]
>disse sammenlignet med softwarefirewall? Hvordan opgraderes en
>routerfirewall (hvis dette da overhovedet kan lade sig gøre)?

Bredbåndsroutere beskytter effektivt mod ubehagelige besøg fra
internettet - Principielt behøver du ikke en software firewall, hvis du
ligger bag en bredbåndsrouter.

Fidusen er at computerne på lokalnettet har lokale ip-adresser der ikke
kan 'ses' fra internettet. Det er så routerens NAT funktion der sender
trafikken mellem de lokale ip-adresser og WAN ip-adressen.

<mlr>