Tvinge XP til at "åbne" netkort porten...?~
Fra : Steffen

Dato : 16-03-05 21:17

Hej

Efter de proffesionelle har givet op spøger jeg her hvor eksperterne
sidder...

Mit cad program låser licensen til MacID'et af mit netkort, ikke noget
hemmeligt i det, og det virker fint så længe der er netstik i. Hiver jeg
netkablet ud, stopper licensen, fordi den ikke kan finde netværkskortet. XP
sætter også et rødt kryds over ikonet for netkortet...

OK jeg prøver med DisableDHCPMediaSense, fjerne firewall osv. men intet kan
snyde XP til at åbne for porten.

Så jeg er på spanden når jeg er under vejs med min bærbare, en licens til
180.000 hmm død iriterende.

Er der andre måder man mund kan snyde XP, f.eks ved at tilkoble en switch
eller en Hub, der bare står på bordet ved siden af, uden forbindelse til et
rigtigt nætværk...

og tillægsspørgsmålet, kan man få sådan noget grej, der strømforsynes fra
USB porten på min bærbare. Der er jo ikke meget 220V at få midt ude på
bondemandens mark, når jeg skal hente data ind i cad-programmet...

Er der nogen der kan hjælpe mig videre ???

Med venlig hilsen

Steffen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-03-05 21:29

"Steffen" <vw83gti@hotmail.com> wrote:

> [...]
>netkablet ud, stopper licensen, fordi den ikke kan finde netværkskortet. XP
>sætter også et rødt kryds over ikonet for netkortet...

Licensen kan ikke være knyttet til netkortets MAC-adresse alene - For
kortet har samme MAC-adresse uafhængigt af om netkablet er på eller
ej...

Kræver cad programmer internet adgang - eller fungerer det også når du
kun er på et lokal net uden forbindelse til internettet ?!

<mlr>

Fra : Steffen

Dato : 21-03-05 12:19

"Michael Rasmussen" <mic@No_Spamdou.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kræver cad programmer internet adgang - eller fungerer det også når du
> kun er på et lokal net uden forbindelse til internettet ?!

Jo det er nu kun knyttet til MAC, jeg tror det er XP der "skjuler" adgangen
til hardwaren, når der ikke er netværk tilsluttet, og så kommer "network
adaptor not found" fra mit licensprogram. Så XP må simpelt disable
netkortet.

Der behøver ikke at være Internet adgang, det virker fint på lukkede
netværk.

-Steffen

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 21-03-05 15:11

On Mon, 21 Mar 2005 12:18:34 +0100, "Steffen" <vw83gti@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>netkortet.
>
>Der behøver ikke at være Internet adgang, det virker fint på lukkede

Ok, så burde det fungere hvis du tilslutter netkortet til en simpel
switch...

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-03-05 21:32

Steffen wrote:
<klip>
> OK jeg prøver med DisableDHCPMediaSense, fjerne firewall osv. men
> intet kan snyde XP til at åbne for porten.

Det var mit første bud, virker lidt underligt iøvrigt at den ikke vil læse
mac adressen bare fordi der ikke er et kabel i.. Har du prøvet at forelægge
problemet for leverandøren af cad programmet ? Måske de har et fix til det
eller en opdatering.

> Er der andre måder man mund kan snyde XP, f.eks ved at tilkoble en
> switch eller en Hub, der bare står på bordet ved siden af, uden
> forbindelse til et rigtigt nætværk...

Måske du kan bruge sådan et sløjfestik man kan teste netværk med ? Det er
sådan set bare et løst RJ45 stik som er loopet på rx og tx. Det vil
ihvertfald bevirke at XP tror der er et kabel i, jeg vil gætte på det også
er nok til at dit cad program hopper på den, men ingen garanti. Et RJ45 stik
koster under en krone så det er et forsøg værd og kræver ikke strøm.

Hvis du udvikler dyr blå røg står det for egen regning, men med programmer
til 180K så... :)

Fra : Steffen

Dato : 21-03-05 12:16

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> wrote in message
> [...]
> koster under en krone så det er et forsøg værd og kræver ikke strøm.
>
> Hvis du udvikler dyr blå røg står det for egen regning, men med programmer

Det lyder ret interessant.

Nu kender jeg ikke til hvilke ben der er hvad, kan du give mig et hint, hvis
det er ben nr. X der skal forbindes til ben Y ?

pfh tak

Steffen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-03-05 23:14

On Wed, 16 Mar 2005 21:17:19 +0100, "Steffen" <vw83gti@hotmail.com>
wrote:

> Mit cad program låser licensen til MacID'et af mit netkort, ikke noget
> hemmeligt i det, og det virker fint så længe der er netstik i. Hiver jeg
> netkablet ud, stopper licensen, fordi den ikke kan finde netværkskortet.

Prøv det her:

Skift først MAC-adresse på dit nuværende netkort ved at højreklikke på
det i network connections, vælge Properties | Configure | Advanced |
og så finde noget i stil med Locally Administered Address. Sæt det fx
til FA-CE-01-02-03-04.

Installér derefter en loopback adapter (Control Panel | Add Hardware
og tilføj manuelt et netkort af typen Loopback fra Microsoft). Skift
dets MAC-adresse til det, dit netkort havde før.

En loopback-adapter er altid oppe, så det er da et forsøg værd.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-05 23:30

"Steffen" <vw83gti@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
XP
> sætter også et rødt kryds over ikonet for netkortet...

Bare et skud i tågen:
Kig på "strømstyring" under egenskaber for netkortet.
Måske hjælper det hvis du ikke tillader Windows at slukke for enheden.

På min bærbare kan jeg altid se Mac-adressen med en "ipconfig /all" uanset
om der er forbindelse eller ej.

> [...]
> USB porten på min bærbare. Der er jo ikke meget 220V at få midt ude på
> bondemandens mark, når jeg skal hente data ind i cad-programmet...

Da nu det er en bærbar, har du så ikke trådløst netværk?
Det er noget nemmere at styre om det skal være tændt.

Hvis ikke du har trådløst i maskinen kan man købe ganske billige PCMCIA
netkort.
(jeg anbefaler 3Com's X-Jack da det holder sig _inde_ i PC'en)

Og hvis du er på farten er et trådløst netkort vel altid godt at have.

Rune