128-bit WEP på en Zyxel 650HW router
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-03-05 23:25

Hej,

I routeropsætningen til en Zyxel 650HW-router, står der:

| 128-bit WEP. Enter 13 characters or 26 hexadecimal digits
| ("0-9", A-F) preceded by 0x for each Key (1-4).

Er der en herinde som gider at give et eksempel på en gyldig
128-bit WEP-nøgle, som opfylder kravene, for jeg forstår ikke
en klap af den formulering.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-03-05 23:42

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> crashed Echelon writing

> Er der en herinde som gider at give et eksempel på en gyldig
> 128-bit WEP-nøgle, som opfylder kravene, for jeg forstår ikke
> en klap af den formulering.

For at køre med 128bit kryptering skal koden enten være 13 karakterer langt
eller 26 hvis du skriver en hexadecimal kode.

--
Bjarke Andersen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-03-05 00:45

Bjarke Andersen skrev:

> For at køre med 128bit kryptering skal koden enten være 13
> karakterer langt eller 26 hvis du skriver en hexadecimal kode.

Og være indledt af 0x, ikke?

Jeg har fulgt denne vejledning hos Cybercity:
<http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl/adsl_udstyr/zyxel_650hw/sikkerhed/wep/>

Der står også:
| Du skal herefter angive de samme krypteringsnøgler i driveren
| på klientmaskinen.

Hvilken driver taler de mon om?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-03-05 10:13

> Og være indledt af 0x, ikke?

Mjow, men muligvis kun i hex.

> Der står også:
>
> Hvilken driver taler de mon om?

Øhh indlysende, den på din computer.

--
Bjarke Andersen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-03-05 12:34

Bjarke Andersen skrev:

> Øhh indlysende, den på din computer.

Ja selvfølgelig, men i driveren til hvad?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-03-05 13:09

> Ja selvfølgelig, men i driveren til hvad?

Netkortet, det trådløse netkort. I XP følger der en WEP/WPA klient med til
tilslutning til trådløse netværk, men ældre windows udgaver leveres denne
klient af poducenten af netkortet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-03-05 13:16

Bjarke Andersen skrev:

> Netkortet, det trådløse netkort.

Nå på den måde.

> I XP følger der en WEP/WPA klient med til tilslutning til
> trådløse netværk, men ældre windows udgaver leveres denne
> klient af poducenten af netkortet.

Ok og tak.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-03-05 01:14

> [...]
>
> Er der en herinde som gider at give et eksempel på en gyldig
> 128-bit WEP-nøgle, som opfylder kravene, for jeg forstår ikke

Her er et forsøg.

13 characters:

!1AQaq-=M]m)

26 hexadecimal digits:

0x2131415161712D3D4D5D6D7D

Det skulle give den samme 128-bit WEP nøgle. Sådan som jeg har forstået
det, fremkommer 128-bit WEP nøglen således:

13 characters @ 8-bit + 24-bit IV = 128-bit

--
To me, a personal computer should be small, reliable, convenient to use
and inexpensive.

Steve Wozniak, creator of the Apple II, in BYTE Magazine, May 1977.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-03-05 12:57

Axel Hammerschmidt skrev:

> 13 characters:
>
> !1AQaq-=M]m)

Det får jeg nu kun til tolv :)
Det mystiske er, at jeg har prøvet med 13 karakterer, men den
vil ikke godtage det og melder noget om, at nøglen ikke er gyldig
og derfor blev jeg i tvivl om hvad de i det hele taget mener med
den beskrivelse.

> 26 hexadecimal digits:
>
> 0x2131415161712D3D4D5D6D7D

Måske man skulle prøve hexadecimalt i stedet så.

Tak for svaret.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-03-05 15:33

> Det får jeg nu kun til tolv :)

Du har selvfølgelig ret. Jeg tog to rækker fra en Character Set Table i
min printer manual, men glemte så at tilføje det sidste 13. tegn.

> [...]
> vil ikke godtage det og melder noget om, at nøglen ikke er gyldig
> og derfor blev jeg i tvivl om hvad de i det hele taget mener med

Har du brugt et "ulovligt" tegn? De skal nok ligge mellem 0x20 (Space)
og 0x7F (Blank). Jeg tror det er det, der er fidusen med at kunne bruge
hexadecimal angivelser. Man får udvidet "rummet" til mere end det
dobbelte.

(Her smutter det osse med antallet)

> Måske man skulle prøve hexadecimalt i stedet så.

Du må endelig vende tilbage hvis der sker noget uventet. Jeg har endnu
ikke prøvet at bruge trådløs. Det er altid godt at være lidt foran med
hensyn til problemer.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-03-05 15:58

Axel Hammerschmidt skrev:

> Har du brugt et "ulovligt" tegn?

Det jeg nok har gjort galt er, at jeg ikke indledte med 0x fordi
jeg forstod det sådan, at man kun skulle gøre det, hvis man valgte
at skrive hexadecimale værdier.

> Du må endelig vende tilbage hvis der sker noget uventet. Jeg
> har endnu ikke prøvet at bruge trådløs. Det er altid godt at
> være lidt foran med hensyn til problemer.

Man skal åbenbart bare skrive f.eks.: 0xsAnmK2iGzXc
I routeropsætningen skal man finde på fire forskellige nøgler,
men kun en af dem skal skrives i driveren til det trådløse netkort
og det er den man har valgt som den aktive i routeropsætningen.

Hvis man vælger at indtaste 13 karakterer i routeropsætningen, så
har routeren selv omregnet til de 26 hexadecimale værdier, når man
senere går ind i routeropsætningen igen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-03-05 21:45

> Det jeg nok har gjort galt er, at jeg ikke indledte med 0x fordi
> jeg forstod det sådan, at man kun skulle gøre det, hvis man valgte
> at skrive hexadecimale værdier.

Det lyder ikke rigtigt. "0x" eller "0X" foran et heltal bruges i
programmering (C, Assembler) til at angive at tallet er et
hexadecimalheltal. Uden noget er det et decimalheltal.

F.eks så har tallene 20 og 0x20 har ikke den samme værdi.

> [...]
> men kun en af dem skal skrives i driveren til det trådløse netkort
> og det er den man har valgt som den aktive i routeropsætningen.

Dit eksempel på en værdi her er på 13 tegn (characters) og kunne være
til en 128-bit WEP nøgle i opsætningen. Det samme ville kunne angives
sådan her som 26 tal (digits) i Hex:

0x307873416E6D4B3269477A5863

Selv om der står "0x" først i dit eksempel bliver de ikke opfattet som
hexadecimaltal, fordi det ikke udelukkende består af tegnene 0 - 9 og A
- F. Det bliver velsagtens opdaget når det der står bliver parset, og så
bliver det vel regnet som 13 tegn.

> Hvis man vælger at indtaste 13 karakterer i routeropsætningen, så
> har routeren selv omregnet til de 26 hexadecimale værdier, når man
> senere går ind i routeropsætningen igen.

Hvad er ovenstående (0xsAnmK2iGzXc) så blevet omregnet til i
routeropsætningen?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-03-05 22:59

Axel Hammerschmidt skrev:

> Det lyder ikke rigtigt. "0x" eller "0X" foran et heltal bruges
> i programmering (C, Assembler) til at angive at tallet er et
> hexadecimalheltal. Uden noget er det et decimalheltal.

Okay. Så har den måske bare tolket 0x foran som et decimalheltal.
Jeg ved det ikke.

> [...]
> af tegnene 0 - 9 og A - F. Det bliver velsagtens opdaget når
> det der står bliver parset, og så bliver det vel regnet som 13

Det er muligt. Jeg undrer mig bare over at den ikke ville æde
mine forsøg med 13 karakterer i går, hvor 0x ikke indgik, men
godt vil godtage det, hvis man smækker 0x foran efterfulgt af
11 karakterer.

> Hvad er ovenstående (0xsAnmK2iGzXc) så blevet omregnet til i
> routeropsætningen?

0xsAnmK2iGzXc var kun et eksempel. Jeg er ikke sikker på, hvad
hun præcist har valgt at skrive. Hun skrev blot, at hun havde
skrevet 0x foran 11 tilfældige tal og bogstaver og så havde den
godtaget det, men da hun havde logget ud af routeren og senere
på igen, var det blevet oversat til hexadecimale tal, så der nu
var 26 karakterer i stedet for 13. Når jeg kommer derud næste
gang, vil jeg prøve at se, hvad hun præcist har skrevet og hvad
det er blevet omregnet til.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-03-05 01:30

> Okay. Så har den måske bare tolket 0x foran som et decimalheltal.
> Jeg ved det ikke.

Jeg tror det nok er som to karakterer (characters) et nul og et lille
"x".

> [...]
> mine forsøg med 13 karakterer i går, hvor 0x ikke indgik, men
> godt vil godtage det, hvis man smækker 0x foran efterfulgt af

Nu har du nok desværre ikke længere adgang til det der stod (jeg regner
med du ikke skrev det ned) men jeg kunne forstille mig at der kunne have
været "ulovlige" tegn/karakter (characters) i blandt de 13, f.eks et
dansk bogstav.

> [...]
> var 26 karakterer i stedet for 13. Når jeg kommer derud næste
> gang, vil jeg prøve at se, hvad hun præcist har skrevet og hvad

Hmm! Men så ved du nok ikke hvad de 11 sidste tegn har været. Men som
sagt, hvis de tilfældige bogstaver gik ud over A - F tror jeg det nok
blevet "opfattet" som 13 tegn, der så bliver oversat og lagret som bits,
og det bliver nu vist i form som 26 hexadecimaltal.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 14-03-05 14:33

> [...]
>
> Er der en herinde som gider at give et eksempel på en gyldig
> 128-bit WEP-nøgle, som opfylder kravene, for jeg forstår ikke

Hej Madsen

Der er en generator her
http://www.andrewscompanies.com/tools/wep.asp
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk www.gromit.dk/dvd
www.recordere.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-03-05 14:51

Michael Lund Sørensen skrev:

> Der er en generator her
> http://www.andrewscompanies.com/tools/wep.asp

Tak Michael,

Hun har åbenbart selv fundet ud af det (det var søsteren, som
havde en åben trådløs forbindelse til den blærbare).

Det viser sig, at man skal indtaste 0x foran koden uanset om
man vælger at skrive karakterer eller om man vælger hexadecimale
tal og 0x tæller som to karakterer, så det er altså ikke 0x
efterfulgt af 13 karakterer, men i stedet 0x efterfulgt af 11.

Måske er det bare mig, men jeg synes at forklaringen i router-
opsætningen er forvirrende.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 14-03-05 17:28

> [...]
> efterfulgt af 13 karakterer, men i stedet 0x efterfulgt af 11.
>
> Måske er det bare mig, men jeg synes at forklaringen i router-

Nej den er da helt til grin!