linux netværk opretning bag Zyxel router
Fra : Carsten

Dato : 13-03-05 16:25

Hej NG
Jeg har et mindre hjemme netværk bestående af 3 desktop comp. plus en Debian
web server, og ind til dato har de alle kørt DHCP, men der er et lille
problem hvis der har været et strømudfald så skal maskine re gerne starte i
den rigtige række følge, dev serveren, først da der i router en er åben for
port 80 til 10.0.0.2
Jeg har derfor prøvet at ændre DHCP serveren til at starte med at give
adresser fra 10.0.0.4
dernæst har jeg rettet i /etc/network/interfaces på serveren
til

auto eth0
iface eth0 inet static
address 10.0.0.2
broadcast 10.0.0.255
netmask 255.255.255.0

serveren får godtnok 10.0.0.2 og jeg kan kontakte den via ssh

men kan ikke længer se min web
får følende ved host -t a becamo.dk fra serveren
# host -t a becamo.dk
212.242.40.3 connect: Network is unreachable
212.242.40.51 connect: Network is unreachable
Nameserver not reachable
becamo.dk A record not found, try again

hvor imod jeg får min rigtige ip når jeg prøver fra min desktop comp.

hvad er det jeg gør forkert ??
/Carsten

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 13-03-05 16:35

Carsten wrote:
> hvad er det jeg gør forkert ??

Du mangler måske en default gateway på linuxmaskinen
til din router?

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Carsten

Dato : 13-03-05 16:39

Mogens Kjaer wrote:

> Du mangler måske en default gateway på linuxmaskinen
> til din router?
>
> Mogens

der kan være noget om det, men hvilgen adresse 10.0.0.1 eller 10.0.0.255
/Carsten

Fra : Carsten

Dato : 13-03-05 16:43

Carsten wrote:

> der kan være noget om det, men hvilgen adresse 10.0.0.1 eller 10.0.0.255
> /Carsten
JES så lykkedes det
gateway 10.0.0.1

/Carsten