Hjælp til "spilleaften" net
Fra : Pipeline

Dato : 11-03-05 21:01

Vi er tre gutter der skal have en spilleaften i morgen, men jeg har lige et
par spørgsmål:
Vi kører alle WinXP (2 stk. Home/1 stk. Pro) SP2.
Vi tilslutter de tre computere til en ganske almindelig switch via netkort.
Vi har ikke før spillet via internettet, men vil nu gerne have denne
mulighed. Det er vel bare at tilkoble internettet til switchen?
Vi skal samtidig også skal have mulighed for lidt fildeling (delte mapper)
imellem vores computere internt, og også bare spille mod hinanden uden
internet.
Hvordan sætter vi vores computere op, så det kun er os tre der har adgang
til dem og ikke hele verden? Vi kører alle med WinXP's firewall.
MVH
Pipeline

Fra : Pipeline

Dato : 12-03-05 04:26

Jeg har fundet denne guide, er det den rigtige måde at gøre det på?
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/xp.htm
MVH
Pipeline

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 12-03-05 12:04

Pipeline wrote:

> [...]
> Hvordan sætter vi vores computere op, så det kun er os tre der har adgang
> til dem og ikke hele verden? Vi kører alle med WinXP's firewall.

Det internet du snakker om, er det en routerløsning eller en af
fx. TDC's løsninger hvor man skal købe et ipnummer til hver pc?
Hvis der er en router, er det ganske rigtigt bare at tilkoble
internettet til switchen. Uden router står den, mig bekendt, på
indkøb af et ipnummer pr. pc hos udbyderen, og nok næppe relevant
i forhold til jeres netværksaften.

Hvis nu der er en router og den har DHCP, så betyder det at den
udleverer ipnumre til pc'erne. I netværksopsætningen på jeres
pc'ere, sætter i dem op til at køre tcp/ip og sætter hak i
felterne med "hent automatisk ipnummer" og "hent automatisk dns",
så bør I alle tre have adgang til internettet.

Hvis der er en router, men den ikke har DHCP, så må I manuelt give
maskinerne ipnumre.

Hvis routeren har ipnummeret 192.168.1.1, så kan I lade maskinerne
have ipnumre 192.168.1.2, 192.168.1.3 og 192.168.1.4. Det behøver
ikke lige være 2,3 og 4, det skal bare være et nummer pr. maskine
og det må ikke være i brug i forvejen. 192.168.1.1 er brug af
routeren og 192.168.1.255 er en broadcastadresse, men ellers er
der frit slag fra 2 til 254.

I netværksopsætning, tcp/ip, taster I altså 192.168.1.x (x =
maskinens unikke nummer) i feltet netværksadresse, 255.255.255.0 i
subnet og 192.168.1.1 i standard gateway. I dns kan I fx. taste
212.54.64.170, det er tiscalis dns, den plejer også at virke selv
om man ikke lige er tiscalikunde. Optimalt er selvfølgelig at
finde dns adressen hos din egen udbyder og bruge den, men dybest
set er der bare tale om en "telefonbog" der skal oversætte
www-adresser til ipnumre, så der sker ikke alverden ved at bruge
konkurrentens "nummeroplysning".

Nu bør hver maskine have et unikt ipnummer. Check dette ved at
klikke start, kør, skriv cmd og tast ipconfig i den prompt der
kommer frem. Hvis du har brugt løsningen med at lade routeren
uddele ipnumre, så brug ipconfig til at checke hvilke ipnumre I
hver især har fået.

Mens du er i prompten, så prøv at skrive ping <ipnummer på en af
de andre to> (uden <>'erne), så burde du kunne se om der er hul
igennem til dem. Hvis du får lutter timeouts, så er der enten
noget der ikke er sat rigtigt op, eller mere sandsynligt er det
firewallene på maskinerne der driller. Prøv at slå jeres firewalls
fra og se om det hjælper, bagefter kan I altid slå dem til igen.

Nu bør I have tre maskiner med hvert sit kendte ipnummer. Hvis nu
192.168.1.2 har sharet et drev eller to, bør de to øvrige maskiner
kunne se det ved at starte IE og i adresselinien skrive
\\192.168.1.2 - igen, hvis ikke det virker, så prøv at slå
firewalls fra for at se om det er der problemet ligger.

Når I skal igang med at game, så opretter gamehosten et tcp/ip
gameroom og de to øvrige bruger ipnummeret på gamehosten til at
koble sig på.

Hvis nu der ikke er en router, så er fremgangsmåden den samme som
hvis der var en router uden DHCP, I bliver nødt til manuelt at
give maskinerne ipnumre.

Håber I får det til at virke..

--
Hygge..