Gigabit performance
Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 10-03-05 11:35

Hej

Jeg skal have fundet en switch til boligen, men har hørt at de billige
gigabit switche ikke er så hurtige som man kunne forvente.
De skulle angiveligt ikke understøtte "jumbo-frame".
Er der noget om snakken?
Hvad skal man kigge efter i specs?
Kan man finde noget der yder tilpas til 2000 kr.? Eller skal man op i
10-50000?
I mit lille projekt har jeg trukket cat5e over det hele, og regner med
at finde en 12-16 port switch, der mellem 2 maskiner kan overføre hvad
harddiskene nu kan levere. Ikke noget med at netværket begrænser til
25MB/s eller 17 eller lign.
Jeg har også overvejet et sammenstykke et par mindre switche, da jeg
sikkert kun skal bruge 4 gbit porte. Men jeg vil ikek købe noget der
yder dårligt.
Håber I kan give nogle gode tips.

--
På forhånd tak
Tonny

Fra : Nicolai

Dato : 10-03-05 11:38

> harddiskene nu kan levere. Ikke noget med at netværket begrænser til 25MB/s
> eller 17 eller lign.

I vores GB Lan får jeg aldrig over 300Mbit - så bliv nu ikke skuffet :) -
diskene er flaskehalsen.

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 10-03-05 11:49

> I vores GB Lan får jeg aldrig over 300Mbit - så bliv nu ikke skuffet :) -
> diskene er flaskehalsen.

Ja men jeg har hørt om det der manglende jumbo-frame, og jeg ønsker ikke
switchen skal være en begrænsning.
Jeg har nu en lille 5-port dlink gbit switch. Gennem den trækker jeg
typisk "18%". Jeg har ikke prøvet direkt med krydset kabel, men det må
jeg hellere få testet.
Men ideen er at finde ud af om de billige switche har den begrænsning,
og i så fald at finde nogle switche der ikke har begrænsningen.
Parametere der spiller en rolle:
* Performance
* Pris
* Støj
* strøm

--
Tonny

Fra : Nicolai

Dato : 10-03-05 11:52

Naturligvis er der forskel på de dyre, men jeg tror ikke det er det problemet
ligger - tror mere på det er dine maskiner. Jeg blev selv skuffet da jeg
rodede med det i starten :)

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 10-03-05 13:11

Nicolai wrote:
> Naturligvis er der forskel på de dyre, men jeg tror ikke det er det problemet
> ligger - tror mere på det er dine maskiner. Jeg blev selv skuffet da jeg
> rodede med det i starten :)

Er der andre der kan be- eller afkræfte at der er væsentlige
begrænsninger i overførselshastighed på billige gigabit switche?

--
Tonny

Fra : Nicolai

Dato : 10-03-05 15:02

> Er der andre der kan be- eller afkræfte at der er væsentlige begrænsninger
> i overførselshastighed på billige gigabit switche?

Så lad mig omformulere: Min billige netgear GB switch giver mig små 980Mbit i
en TTCP test mellem 2 maskiner.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-03-05 15:20

On Thu, 10 Mar 2005 11:34:58 +0100, Tonny Sejr Kromann
<dknixer@hotmail.com> wrote:

> Jeg skal have fundet en switch til boligen, men har hørt at de
> billige gigabit switche ikke er så hurtige som man kunne forvente.
> De skulle angiveligt ikke understøtte "jumbo-frame".

Hvis de skulle understøtte jumbo frames, kan du ikke bruge det til ret
meget, for alt andet udstyr på samme L2-net skal også gøre det, inkl.
fx en router på en Internet-forbindelse (og gør en hjemmerouter ikke).

Jumbo frames er i øvrigt ikke en forudsætning for at kunne fylde et
GE. Jumbo frames er en halvdårlig løsning på en dårlig pc-arkitektur,
der heldigvis er ved at forsvinde.

Jeg bruger pt en Linksys SR2016 på hjemmenettet, og for det sådan en
SOHO-switch nu engang kan, gør den det udmærket. Det er ikke switchen,
der er begrænsningen for performance; det er det udstyr, jeg har sat
på. Du vil overvejende sandsynligt opleve det samme.

-A

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 10-03-05 15:53

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> der er begrænsningen for performance; det er det udstyr, jeg har sat
> på. Du vil overvejende sandsynligt opleve det samme.

Oo, og tak.
Så var det en and, og jeg kan trygt købe en billig gbit-switch :)

--
Tonny