HUB og Torrents
Fra : Casper Bang

Dato : 02-03-05 16:21

Hej,

Jeg har i huset en TDC ADSL-forbindelse (4Mb/512k).
Den sidder koblet til en router.
I den router sidder ud over enkelte computere også en HUB.
På den HUB sidder der to computere. Det er her problemet er.

Computer A og B sidder i denne HUB (som er 100Mb).
Når jeg skal have downloadet en ny linux distro eller lignende, sætter jeg
comp A i gang med dette, ved hjælp af bittorrents.
Så længe computer A gør dette, virker computer B meget langsom på nettet.
Siderne svarer ikke, og den virker i det hele taget sløv.
De computere der sidder direkte i routeren har ikke problemer mens comp A er
på.
Computer A bruger IKKE al båndbredden på internettet. Dette har jeg sikret
mig.

Er det simpelthen fordi at en HUB broadcaster det hele at jeg får problemer?
Inden jeg går ud og køber en switch ala
<http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18768> vil jeg gerne høre om i tror
at det kan afhjælpe mit problem, eller om problemet ligger et andet sted.

På forhånd tak for hjælpen!

Fra : Lasse B. Jensen

Dato : 02-03-05 17:52

Casper Bang wrote:
> [...]

> at det kan afhjælpe mit problem, eller om problemet ligger et andet sted.

Tja det kan være mange ting

Husk også at A upload skal begrænses ikke kun download. Desuden kan
routeren måske ikke klare antallet af forbindelse bittorrent spawner. At
købe en switch koster jo ikke al verden, det ville jeg nok under alle
omstændigheder

--
Med venlig hilsen/Best regards
Lasse Birnbaum Jensen

Fra : Casper Bang

Dato : 02-03-05 18:07

> Husk også at A upload skal begrænses ikke kun download.

Den er begrænset til cirka 50% af den maksimale, så problemet ligger ikke
dér.

> Desuden kan routeren måske ikke klare antallet af forbindelse bittorrent
> spawner.

Ja, det lyder meget logiskt...
Men hvordan ser man hvor mange TCP connections en given router kan klare?

> At købe en switch koster jo ikke al verden, det ville jeg nok under alle
> omstændigheder

Lyder den jeg fandt <http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18768> som et
acceptabelt bud?

Fra : Lasse B. Jensen

Dato : 03-03-05 13:44

Casper Bang wrote:

> [...]
>

> Ja, det lyder meget logiskt...
> Men hvordan ser man hvor mange TCP connections en given router kan klare?

Jeg benytter en næsten magen til denne. Den klara jobbet fint
http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-sw/netswsoho/netetew205t.html

Fra : Casper Bang

Dato : 03-03-05 18:12

> Jeg benytter en næsten magen til denne. Den klara jobbet fint
> http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-sw/netswsoho/netetew205t.html

Ok, tak. Sådan en bliver bestilt.

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 04-03-05 09:44

> Den er begrænset til cirka 50% af den maksimale, så problemet ligger ikke
> dér.

Er uploadet begrænset eller downloadet begrænset ? Eller begge ?

Niels Dybdahl

Fra : Casper Bang

Dato : 04-03-05 14:42

> Er uploadet begrænset eller downloadet begrænset ? Eller begge ?

begge :)

Fra : NoOne

Dato : 04-03-05 14:43

hej ... det rigtigt nok upload som skal begrænses :) ... jeg har samme
problem :) .... hvis jeg "henter" og ikke har begrænset upload ... er
mine andre pc'er også "langsomme" på internettet .... pc'erne skal jo
"af" med noget trafik ... så derfor "skruer" jeg ned for upload mens
jeg brugerr en anden pc :)

RaZoR :)

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-03-05 21:44

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> crashed
Echelon writing news:4225d9c9$0$12332$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> [...]
> comp A er på.
> Computer A bruger IKKE al båndbredden på internettet. Dette har jeg

Tale om hub eller switch? Hvis der vitterlig er tale om en hub, så overvej
evt. udskiftning til switch, da med hubs kan opstå kollisioner i langt
større omfand end med switch, samt at hubs smider trafikken ud til alle
enheder tilsluttet og lader dem beslutte om de gider bruge pakken. Switches
sørger fx. for at pakkerne for din linux distro download kun bliver ført
hen til computer A.

--
Bjarke Andersen

Fra : Casper Bang

Dato : 03-03-05 18:13

> [...]
> Switches
> sørger fx. for at pakkerne for din linux distro download kun bliver ført

Ok, mange tak.
En switch er bestilt - så håber jeg det hjælper lidt :)