Forlænge netkabel?
Fra : Henning

Dato : 02-03-05 09:53

Jeg er ved at lave en smule om i mine faste installationer, og skal
bl.a. have flyttet mine ethernet-dåser. Ledningen kommer til at skulle
forlænges ~50cm for at ungå at skulle pille hele installationen ned.
Det er kat5 kabler, kan man uden problermer "lige" lodde de 8 ledere
og på den måde forlænge kablet det manglende stykke? Selve lodningen
er ikke problemet, det er snarere om der kommer til at opstå fejl på
nettet efterfølgende?

Fra : Peter

Dato : 02-03-05 12:40

> [...]
> og på den måde forlænge kablet det manglende stykke? Selve lodningen
> er ikke problemet, det er snarere om der kommer til at opstå fejl på

Der er sikkert mange der vil fraråde dig det..... dog tror jeg ikke det
er et problem hvis du kører 10/100MBit og eller gør arbejdet ordenligt,
dvs. :

Gode lodninger.
God isolering mellem lederne så intet kortslutter.
Sørger for at par-snoningen kun "ødelægges" på et så kort stykke som muligt.

Jeg har svært ved at se, at en veludført sammenlodning skulle være
dårligere end at samle 2 netkabler med et hun-til-hun stik (der er jo
flere overgange og de gule vi har, har faktisk ledninger lodet fra det
ene stik til det andet så....).

Mvh Peter

Fra : Søren Blom

Dato : 02-03-05 12:44

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev
> [...]
> og på den måde forlænge kablet det manglende stykke? Selve lodningen
> er ikke problemet, det er snarere om der kommer til at opstå fejl på

Ville det ikke være smartere at købe en samle muffe, hvor du sætter to
netkabler i forlængelse af hinanden.
Har et par stykker, som jeg ikke lige kan huske hvor er købt, men sikkert
hos http://www.aarhus-radio-lager.dk/

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Henning

Dato : 02-03-05 15:15

On Wed, 2 Mar 2005 12:43:40 +0100, "Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote:

> [...]
>netkabler i forlængelse af hinanden.
>Har et par stykker, som jeg ikke lige kan huske hvor er købt, men sikkert

Desværre ikke en option, idet kablerne ligger i kabelbakker

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-03-05 14:58

> [...]

> og på den måde forlænge kablet det manglende stykke? Selve lodningen
> er ikke problemet, det er snarere om der kommer til at opstå fejl på

Nej, det er noget fusk og kan give problemer. Køb en samledåse og et kabel
mere, det virker fint. De kan købes billigt hos zitech hvis man køber 5-6
styk.

Claus

Fra : Henning

Dato : 02-03-05 15:15

Fra : Søren Blom

Dato : 02-03-05 17:33

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev
> Desværre ikke en option, idet kablerne ligger i kabelbakker

Er det ikke bare fordi du ikke gider gøre forsøget?
Nu ved jeg jo naturligvis ikke hvor lidt plads der er i dine kabelbakker,
men sådan et samleled fylder kun hvad der svare til en sukkerknald, du skal
jo alligevel have åbnet kabelbakken for komme idn til kablet hvis du vil
lodde det.
Hvis jeg var dig, så ville jeg trække et nyt kabel, det med at lodde har jeg
svært ved at tro, det er noget der kommer noget godt ud af.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-03-05 15:30

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev

> Desværre ikke en option, idet kablerne ligger i kabelbakker

Dimsen er kunB10x H15xL35 ....

Claus

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 03-03-05 22:07

Henning skrev:
> Det er kat5 kabler, kan man uden problermer "lige" lodde de 8 ledere
> og på den måde forlænge kablet det manglende stykke?

Det funker i hvert fald fint her... yderligere har vi trukket netkabel
igennem døre (mellem døren og karmen, så de bliver godt trykkede) og ud af
vinduet, og alt kører upåklageligt alligevel... utp er ikke så skrøbligt som
mange vil gøre det til...

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com