Win XP fildeling og maskinnavne
Fra : Dave Fort Thompsen

Dato : 01-03-05 17:58

Hej,
Har 3 maskiner i netværk og en LinkSys WRT54G router/accesspoint med
DHCP.
2 maskiner kører XP-Prof een kører XP Home.
Jeg vil gerne dele diskene mellem maskinerne.

Spm 1:
Jeg kan kun få mountning til at virke når jeg angiver maskinerne med
deres IP adresse. "Opret forbindelse til netwærksdrev" og jeg skal
skrive

\\192.168.1.100\directory
Hvordan får jeg systemerne til at genkende maskinnavnet så jeg kan
skrive \\server1\directory (hvor server1 er maskinen med adressen
192.168.1.100) ??

Spm 2:
På een af maskinerne kan jeg kun "mounte" den ene vej. Når jeg forsøger
at mounte dens sharede drev får jet en fejl: z:\ ikke tilgængelig Adgang
nægtet.

har forsøgt at angive andet brugernavn og har også stoppet den
installerede softwarefirewall.

På forhånd tak.

Dave

Fra : ..::jmj::..

Dato : 02-03-05 15:04

"Dave Fort Thompsen" <dft@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan får jeg systemerne til at genkende maskinnavnet så jeg kan
> skrive \\server1\directory (hvor server1 er maskinen med adressen

Det er et DNS spørgsmål. Du har brug for en DNS-server til at opløse
IP-adresser til navne (og omvendt).
Subsidiært kan du tilføje de pågældende IP-adresser i din hosts-fil, har
samme effekt (findes i \system32\drivers\etc).

Fra : Peder Pedersen

Dato : 03-03-05 17:57

"..::jmj::.." <kalif1@privat.dk> wrote in

> [...]
> Subsidiært kan du tilføje de pågældende IP-adresser i din hosts-fil,
> har samme effekt (findes i \system32\drivers\etc).

Tak for input. DNS, Wins og lignende har jeg aldrig været gode venner
med :)