Zyxel Router 10W og 2 netværk
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 22-02-05 14:22

Hej jeg ville høre om der er nogen her der ved om det kan lade sig gøre med
en Zyxel 10W at dele en internet forbindelse mellem 2 netværk. Vil helst
gerne have det er på hvert deres subnet for at kunne adskille det.
Da det er 2 firmaer der gerne vil deres om en internet forbindelse.
Problemet er bare at de begge gerne vil kunne gøre brug af VPN ind og ud af
huset.
Så vil jo under alle omstendighedder skulle 2 offentlige IP adresser til men
vil heller ikke være noget problem.

Er bare om det kan lade sig gøre med deres nuværende router eller skal der
en anden til og hvis hvilken.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 22-02-05 15:48

On Tue, 22 Feb 2005 14:21:31 +0100, "Kim Jørgensen"
<kim<-Remove->@teledi.dk> wrote:

>Hej jeg ville høre om der er nogen her der ved om det kan lade sig gøre med
>en Zyxel 10W at dele en internet forbindelse mellem 2 netværk. Vil helst
>gerne have det er på hvert deres subnet for at kunne adskille det.

Umiddelbart nej.

>Da det er 2 firmaer der gerne vil deres om en internet forbindelse.
>Problemet er bare at de begge gerne vil kunne gøre brug af VPN ind og ud af
>huset.

Hvis det skal være Zyxel så kan en Zywall 5/35/70 klare sagen, der kan
du definere hvilke switch-porte der er til hvilket lan.

/Brian

Fra : anders majland

Dato : 22-02-05 23:42

> Umiddelbart nej.
> Hvis det skal være Zyxel så kan en Zywall 5/35/70 klare sagen, der kan
> du definere hvilke switch-porte der er til hvilket lan.

Med 2 offenlige IP addresser sætter du bare en hub/switch og så en extra
zywall. (antager at du har 10w'eren i forvejen). En brugt 10'er kan nok fåes
for små penge ....

/A

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 23-02-05 08:52

Det forstår jeg så ikke lige hvordan du vil gøre det ? Kan du uddybe det
lidt mere ?

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:421bb586$0$29273$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : anders majland

Dato : 23-02-05 14:28

> Det forstår jeg så ikke lige hvordan du vil gøre det ? Kan du uddybe det
> lidt mere ?

Måske hvis du kan lokkes til at quote i det du svarer på .....

Målet er 2 adskilte netværk hvortil der kan opnåes VPN adgang "udefra". Du
har
ADSL - Zywall10W - LAN

og vil have et LAN mere på samme ADSL
ADSL - Zywall10W - LAN1
- Zywall10 - LAN2
Hvis dit ADSL udstyr ikke har indbygget en hub/switch skal du lige have en
imellem

Så har du 2 helt adskilte net. Har du allerede den 10w'er kørende er det nok
billigst med en brugt zywall10 end at udskifte 10w'eren med en 5'er eller
35'er.

Jeg har kørt med noget lignende
ADSL - Zywall10 - LAN1
- Zywall10 - LAN2
- Server
- TestPC

Hvor LAN2 har været brugt til diverse testformål mens LAN1 har kunnet køre
uforstyrret.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 25-02-05 08:01

Vil det sige du sætter en hub eller switch lige efter din ADSL og så lader
WAN porten på på hver router gå ind i den switchen eller routeren eller
tager jeg fejl ?

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:421c8762$0$29272$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : anders majland

Dato : 25-02-05 19:56

> Vil det sige du sætter en hub eller switch lige efter din ADSL og så lader
> WAN porten på på hver router gå ind i den switchen eller routeren

Korrekt

En "fattigmands"-løsning ned forhåndværende udstyr

Men jeg havde en zywall10 kørende med en "gammel" VPN opsætning (som i med
gammel firmware med færre muligheder end dd) og hvor jeg ikke turde ændre
på clienternes opsætning da nogen af dem står i Japan (Dvs laver jeg noget
"lort" så fobindelsen tabes koster det lige en flybillet derud ....)

/A

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 23-02-05 20:22

On Tue, 22 Feb 2005 23:41:55 +0100, "anders majland"
> [...]

>zywall. (antager at du har 10w'eren i forvejen). En brugt 10'er kan nok fåes

Nej _jeg_ har ikke se hvem du svarer :)
(Jeg kan se du er efter Kim Jørgensen vedr. hans qoute-teknik)

Men dit svar kan kun bruges hvis det er to offentlige adresser der
leveres til dit wan-interface, på TDCs prof. løsning bliver de ekstra
ip-nr. ofte leveret til brug på din routers inderside, så kan du ikke
sætte dem op "ved siden" af hinanden.

Jeg går ud fra at det er en Pro@ccess eller Prof.Bredbånd eftersom
løsningen er til en virksomhed.

/Brian

Fra : anders majland

Dato : 23-02-05 20:38

"Brian R. Jensen" <brjensen@privat.tele.dk> wrote in message

> [...]
> leveres til dit wan-interface, på TDCs prof. løsning bliver de ekstra
> ip-nr. ofte leveret til brug på din routers inderside, så kan du ikke

Jeg har det kørende på hvad jeg mener er en TDC proaccess. Den er oprettet
dengang at en speedstram router fulgte med (Den har dog aldrig været
anvendt). På det rå kobber sidder så et dele filter og en siemens xpreslink
med en lille switch på dens 10baseT. Til denne swich har jeg så bla. et par
zywall's . Mener at ekstra ip addresser koster ~1000kr hos TDC.

Men der er kun ide i det hvis Kim allerede har den zywall10w - ellers kan
han ligeså godt købe noget isenkram der understøtter det direkte

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk