Netværks Server - Hvilket styresystem?
Fra : Rex

Dato : 22-02-05 08:19

Hej jeg har en server der:

Deler min Internet forbindelse ud til mit hjemmenetværk
Kører en ftp server
Kører E-Mule

I øjeblikket kører den Windows XP Prof ligesom mine 3 andre maskiner gør.

Men jeg synes ikke altid den kører optimalt og der er tit problemer med at
maskinerne ikke kan se hinanden i netværket.

Derfor overvejede jeg at skifte operativsystem, måske til Linux?
Er der nogen der kan hjælpe mig med erfaringer gode/dårlige?
Hvis alle synes det er en god ide at skifte til Linux - Hvilken version skal
man så vælge og
det er jo lidt sværere at installere så hvor finder man hjælp til det?

Hilsen Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-02-05 08:49

Rex skrev:

> Derfor overvejede jeg at skifte operativsystem, måske til Linux?
> Er der nogen der kan hjælpe mig med erfaringer gode/dårlige?

dk.edb.system.unix er gruppen

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 22-02-05 08:57

"Rex" <janS.L.E.T@rexcom.dk> wrote in

> Derfor overvejede jeg at skifte operativsystem, måske til Linux?

http://contribs.org/ har "SME-server" som er en færdig pakke med det du ser
ud til at behøve.

Du kan få flere råd i dk.edb.system.unix, så evt. svar på dette indlæg
kommer derover (Follow Up To=FUT)

Mvh. NKJensen

--
Fjern begge DYT
Remove both DYT's

Fra : Benny Nissen

Dato : 22-02-05 13:11

Rex wrote:
> [...]
>
> Men jeg synes ikke altid den kører optimalt og der er tit problemer med at
> maskinerne ikke kan se hinanden i netværket.

Xp prof er jo heller ikke helt bygget til at køre server.

> Derfor overvejede jeg at skifte operativsystem, måske til Linux?

God idé. Så er du også fri for at spekulere over, hvor mange samtidige
brugere der må være på din ftp-server, før licensbetingelserne i XP
bliver overtrådt.

> Er der nogen der kan hjælpe mig med erfaringer gode/dårlige?

Tja, jeg har et par meget gamle maskiner stående med RedHat, og de kører
uden problemer.
Derudover har jeg gode erfaringer med Fedora (som blot er en nyere RedHat).

> det er jo lidt sværere at installere så hvor finder man hjælp til det?

Hvorfor tror du det ? Det er det da slet ikke.

--
Benny Nissen
http://bennynissen.dk

Fra : Peet

Dato : 22-02-05 20:14

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse news:421b2147$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> licensbetingelserne i XP bliver overtrådt.

Hvad i alverden har det med det at gøre ? Jeg skal vel ikke
betale for dem som logger på hos mig og henter noget.

Fra : Benny Nissen

Dato : 22-02-05 20:23

Peet wrote:

> Hvad i alverden har det med det at gøre ? Jeg skal vel ikke
> betale for dem som logger på hos mig og henter noget.

Jo, så vidt jeg husker skal du betale for hver samtidig bruger.
Ret mig, hvis jeg tager fejl...

--
Benny Nissen
http://bennynissen.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-02-05 00:29

Benny Nissen skrev:

> Jo, så vidt jeg husker skal du betale for hver samtidig bruger.

Ja, hvis man har en 10-bruger licens, så må der maksimalt være 10
personer der er logget på og henter data ad gangen.

> Ret mig, hvis jeg tager fejl...

Retter ikke - uddyber

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-02-05 14:32

"Rex" <janS.L.E.T@rexcom.dk> skrev

> [...]
> Derfor overvejede jeg at skifte operativsystem, måske til Linux?
> Er der nogen der kan hjælpe mig med erfaringer gode/dårlige?

Windows 2000

Det bruger jeg selv til både server og almindelig brug. Har prøvet med XP på
samme maskine på en anden partition, men der var næsten altid et eller andet
mindre problem og det kørte alt for ustabilt. Derimod har jeg *aldrig*
oplevet problemer med w2k og jeg kunne ikke drømme om at bruge andet i
dag....

w2k virker bare...

Linux aner jeg intet om.

Claus