Samba don't set the file permissions I spe~
Fra : Michael Larsen

Dato : 20-02-05 14:20

Hi,

I've been struggling to get a Samba share to do the following:

When I put in a file or directory from Windows, fx. a directory containing
mp3 fils, it creates the directory with the correct permissions, ie. 0775,
but the actual files get 764 no matter what I specify.

The share looks like this (I'm just setting 777 now to test, it will be
changed later):

[share]
   comment = Shared Documents
   available = yes
   browaseable = yes
   create mask = 0777
   force create mode = 0777
   force directory mode = 0777
   force group = users
   inherit permissions = Yes
   guest ok = no
   path = /srv/smbshare
   printable = no
   read only = no
   browseable = yes

After doing a rcsmb restart (I'm using SuSE 9.1), and copying a file to the
directory it still looks like this, despite the force directives:

-rwxrw-r--  1 mla users 4057699 2004-06-10 22:04 06 - Super Trouper.mp3

Any help will be greatly appreciated.

With best regards,
Michael Larsen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 20-02-05 22:43

Hvorfor skriver du på engelsk?

Michael Larsen <mla@littlenethouse.dk> wrote:

> When I put in a file or directory from Windows, fx. a directory containing
> mp3 fils, it creates the directory with the correct permissions, ie. 0775,
> but the actual files get 764 no matter what I specify.

[snip]

> inherit permissions = Yes

Prøv at kig på den her. Du kan læse hvordan den virker på man-siden for
smb.conf.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Michael Larsen

Dato : 22-02-05 09:59

Thorkil Olesen wrote:

> Hvorfor skriver du på engelsk?

> [snip]

> Prøv at kig på den her. Du kan læse hvordan den virker på man-siden for
> smb.conf.

Hej!

Jeg skrev på engelsk fordi jeg også postede i en dedikeret samba newgroup,
der var på engelsk. Jeg var ganske enkelt for doven, så jeg lavede bare
copy/paste...

Efter jeg fjernede "inhertit permissions" ser det ud til at virke.
Ku' bare ha' svoret jeg havde prøvet det, men åbenbaret ikke godt nok..

Mange tak for hjælpen!

PS: Tillægsspøgsmål: man smb.conf fortæller mig, at filer og directories
arver rod-biblitotekets permissions, men i mit tilfælde var det ikke
tilfældet.

rod-biblioteket havde 775 som permissions...

Men OK, jeg kan fint leve med at styre på force mode / force directory

Igen, tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
Michael Larsen