Hvad gør jeg?
Fra : Monty

Dato : 19-02-05 20:53

En af mine venner har en bærbar på 2.4. Problemet er at han ikke har en
særlig stor harddisk og så har han købt en ekstern usb harddisk men det
fungere ikke særlig godt.

Tanken som jeg ville høre jer om var om han ikke kunne lave en lille server
der står i et skab hvor harddisken sidder i og når der skal spilles kobler
man netstikket i den bærbar og så trækker den det hele derfra?

Hvis ja hvordan skal det laves? Hvor stor skal serveren være og hvad med
styresystem på serveren? Kan man lave så den ikke er tændt hele tiden ect?
Hvis man trækker det hele fra serveren er det så ikke stadig ram og lyd ect
fra den bærbare der bliver belastet?

Monty

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-02-05 21:06

"Monty" <diverse@mail.tdcadsl.dk> wrote:

>En af mine venner har en bærbar på 2.4. Problemet er at han ikke har en
>særlig stor harddisk og så har han købt en ekstern usb harddisk men det
>fungere ikke særlig godt.

Hvad er det lige det ikke fungerer ?!

>Tanken som jeg ville høre jer om var om han ikke kunne lave en lille server
>der står i et skab hvor harddisken sidder i og når der skal spilles kobler
>man netstikket i den bærbar og så trækker den det hele derfra?

Udmærket ide med en server....

Men tilgangen til disken bliver nu ikke hurtigere af den grund - faktisk
tværtimod.

Den hurtigste adgang til disken får du med Firewire. USB (hvis vi taler
2.0) er heller ikke ringe.

> [...]
>Hvis man trækker det hele fra serveren er det så ikke stadig ram og lyd ect

En filserver kan så'mæn laves med Linux og en gammel 486'er ....

Men det vil nok ikke løse jeres problem, for det er vel noget med dårlig
ydelse under spil ?!

<mlr>

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-02-05 21:56

"Monty" <diverse@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis man trækker det hele fra serveren er det så ikke stadig ram og lyd

Det ville da være Gøg og Gokke at lave det på den måde!

Det er både nemmere og billigere at sætte en anden harddisk i hans bærbare.
En 80 gb koster kr 900,- og en 100 gb koster 1300,-

Du kan ikke lave meget server med hardware/software for de penge.....

Claus

Fra : Monty

Dato : 20-02-05 12:22

Den Usb disk han har er til Usb 2.0 og det understøtter hans computer også
men det er en stor krig at få det til at virke ordentlig. Nogen gange finder
xp det og andre gange skal man "selv ud og lede" efter det.

Grunden til at han ikke bare sætter en større disk i er for det første at nu
har han købt en 160 GB disk 3.5" og den kan han jo ikke få sat i den
bærbare. Desuden vil han gerne undgå at have alle børnenes spil til at ligge
på den computer hvor hans regnskaber ect ligger på. Derfor var tanken at
lave en lille server og så koble sig på den når der skulle spilles. Desuden
kunne børnene koble sig på serveren inde fra deres væresle og bruge pladsen
der også.

Monty

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-02-05 17:09

> [...]

Desuden
> kunne børnene koble sig på serveren inde fra deres væresle og bruge

Det bliver stadig noget gøg og gokke

Brug den nye disk og et par tusinde til at lave en maskine til børnene, det
andet er *ALT* for besværligt og alt for langsomt til spil. Dertil skal
lægges en *masse* arbejde, og når han ikke engang kan få en bærbar til at
køre med en USB disk, så tvivler jeg stærkt på, at han kan sætte en server
op som matcher formålet.

Spil, servere og tynde klienter er noget møg. Man får ikke andet end
problemer ud af det.

Claus

Fra : N/A

Dato : 20-02-05 18:34

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-02-05 18:34

"Gunnar" <g.grooss@oncable.dk> skrev i

> at
> Hvorfor ikke, jeg mener da den skal kunne sættes i, tag den ud af kassen,
> men er måske forkert på den.
> Gunnar

Skal man have en 3.5" HD til at sidde i en almindelig bærbar, som bruger
2.5", så skal man nok have fat i en vinkelsliber, så man kan nappe den
overflødige tomme væk

Claus