Hjælp: Lexmark som netværksprinter
Fra : N. Foldager

Dato : 19-02-05 10:06

Hej,

Jeg har en Lexmark Z52 inkjetprinter.

Den er koblet til en D-Link printerserver.

Printeren fungerer for udskrifter fra min WinXP computer.

Nu vil jeg gerne have den til at fungere fra en Win98 computer på
netværket.

Jeg går ind i Printere > Add Printer og Install Printer Wizard
starter.

Jeg vælger "Netværksprinter" og "Browse".

Win98 finder faktisk både printerserveren og printeren og returnerer
den rigtige adresse: \\<IP-adresse>\<portnavn>

Den godkender jeg, og Wizard vil nu vælge driver.

På dette trin har jeg prøvet:

A) at vælge fra den givne liste: Lexmark Intnl. / Lexmark Z52

B) at vælge "Have disc" og ladet den kigge på Lexmark-CDen

C) at lade den kigge på ny-downloadede drivere
(hvor den dog tillige beder om CDen).

I alle tilfælde får jeg beskeden, at denne printer kan ikke
installeres.

Jeg har installeret Win98 LPR service.

Jeg har set efter svar på www.lexmark.com .
De nævner slet ikke muligheden af en printerserver.

Kan en venlig sjæl hjælpe med en løsning?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-02-05 10:17

On Sat, 19 Feb 2005 10:06:22 +0100, N. Foldager
<nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote:

>Jeg har set efter svar på www.lexmark.com .
>De nævner slet ikke muligheden af en printerserver.
>
>Kan en venlig sjæl hjælpe med en løsning?
Jeg ville koble Lexmarken direkte til win98 maskinen og så installerer
sw/drivere.
Når man så har konstateret at den kan printe, ville jeg sætte den
tilbage til printerserveren og derefter installerer printeren som du
selv har beskrevet.
Win98 kender nu driveren og vil/bør ikke spørge efter denne.

/Hans

Fra : N. Foldager

Dato : 19-02-05 12:41

Hans Kjaergaard:

> [...]
> selv har beskrevet.
> Win98 kender nu driveren og vil/bør ikke spørge efter denne.

Mange tak for svaret.

Desværre har printeren faktisk henslæbt sine første år på nævnte
Win98-maskine, som altså kendte driverne under de første, beskrevne
forsøg. Siden afinstallerede jeg dem, for at se om det hjalp. Det
gjorde det ikke.

Printerserveren skulle gøre, at Win98 maskinen ikke behøvede at være
tændt, for at de andre computere skulle kunne skrive ud. Det skulle
være smart, men jeg begynder at hælde til det gamle ord "If just it
works, don't touch it."

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Hans Jørgen Lassen

Dato : 19-02-05 13:45

Har du prøvet at installere driveren, når du har valgt udskrift til fil, så
den ikke behøver at kontakte printeren?
Hvis det lykkes, kan du jo gå videre bagefter, og skifte port til driveren,
evt. oprette en ny port som lokal port.
HansJ

Fra : N. Foldager

Dato : 19-02-05 19:41

Hans Jørgen Lassen:

> [...]
> den ikke behøver at kontakte printeren?
> Hvis det lykkes, kan du jo gå videre bagefter, og skifte port til driveren,

Nej, det har jeg ikke.

Gider du skære lidt ud i pap, hvilke trin, du mener?

Venlig hilsen
Niels Foldager

Fra : Hans Jørgen Lassen

Dato : 19-02-05 21:21

Jeg har ikke haft muligheden for at prøve metoden selv endnu. Jeg skulle
hjælpe en (for tiden bortrejst) veninde i en tilsvarende situation og fik
problemer. Sendte en forespørgsel ud her og fik dette svar:

"Prøv at installere driveren lokalt på XP-maskinen indstillet til
udskrift til en fil. (Inden du leder efter en driver på Internettet så
undersøg, om følger med XP. Det gør mange printerdrivers.)

Når driveren er installeret, så åbn dens egenskaber, vælg øverst
"Porte", vælg "Tilføj port", marker "Lokal port" og skriv den præcise
UNC-sti (f.eks.: \\win98pc\printernavn)."

HansJ

Fra : NoOne

Dato : 21-02-05 09:23

.... øh .... har denne printer egen hukommelse ? .... har engang lavet
samme "trick" med HP inkjet printerer .... det var kun dem med egen
hukommelse (fx 895CXI) som virkede med en printbox (iøvrigt d-link)
.... såkaldte "windows-printere" (dvs uden egen hukommelse) virker ikke
på en printbox ......