Hvad ske der med vand når det bliver kogt ~
Fra : Noerlev

Dato : 08-05-05 13:00

Jeg har hørt, at man skal koge og filtrere det vand, man skal bruge til sine
orkideer, bl.a. fordi man fjerner hårdhed. Så vidt jeg husker, er det kun
lidt hårdhed, man kan fjerne på denne måde.

Hvorfor skal man koge sit vand til sine orkidéer, er det fordi man fjerner
klor eller på anden måde andre vandes kemiske/biologiske egenskaber eller er
det bare fordi man faktisk fjerner noget af hårdheden?

Med venlig hilsen
Nørlev

Fra : Ole Pagh

Dato : 09-05-05 06:39

Noerlev wrote:
> [...]
> fjerner klor eller på anden måde andre vandes kemiske/biologiske
> egenskaber eller er det bare fordi man faktisk fjerner noget af

Fra den gang, jeg havde akvarie, husker jeg at vandets hårdhed består af 2
slags hårdhed:
1: den forbigående hårdhed
2: den blivende do.

1: kunne fjernes ved at koge vandet i ca. 10 minutter, og derefter filtrere
det i et kaffefilter. Der lå også typisk noget beigefarvet grums i filtret
efter.
2: kunne ikke umiddelbart fjernes uden destillation, eller ionbytning, så
vidt jeg husker.

En meget ukemisk forklaring, desværre

--
hilsen Ole