Forkortelse af navn med bindestreg
Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 05-05-05 18:05

Hejsa

Jeg er ved at læse korrektur på en såkaldt "progress report", en del
af et phd-projekt i matematik. I den forbindelse er jeg stødt på
følgende problem: Hvad er den korrekte måde at forkorte et navn
indeholdende en bindestreg?

Som eksempel kan vi tage (den fiktive person) Maj-britt Sørensen. Skal
man så skrive "M. Sørensen", "M.b. Sørensen", "M-b. Sørensen" eller
noget helt fjerde? Ændrer det noget hvis hendes navn nu var Maj-Britt
i stedet?

Konkret er der tale om den kinesiske matematiker Shiing-Shen
Chern. Google staver Shen med både stort og lille s, og nogle steder
sågar uden bindestreg. Problemet bliver ikke mindre af, at jeg ikke
kan finde ud af hvad der er for- og efternavn når der er tale om
kinesiske navne.

Det hører med til historien at rapporten skrives på engelsk. Jeg er i
besiddelse af både "The Chicago Manual of Style" og "The Oxford Style
Manual", men ingen af disse har kunnet give mig svar. Hvis nogen kunne
give mig en konkret reference til et sted i en af disse bøger eller et
sted på nettet ville jeg blive rigtig glad.

Rasmus Villemoes
<http://home.imf.au.dk/burner/>