gyllenedfældning
Fra : HMH

Dato : 04-05-05 19:50

Halløj

Er der nogen der kan hjælpe mig med en oplysning om, hvornår gyllenedfældere
blev almindelige at benytte?

Fra : Is

Dato : 04-05-05 21:55

"HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> skrev i en meddelelse
> Halløj
>
> Er der nogen der kan hjælpe mig med en oplysning om, hvornår
gyllenedfældere
> blev almindelige at benytte?

---
du prøver nok flere steder på en gang ?

Erik Isager

Fra : HMH

Dato : 05-05-05 12:56

> du prøver nok flere steder på en gang ?

Jeps. :o/

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-05-05 16:36

> [...]
> Halløj
>
> Er der nogen der kan hjælpe mig med en oplysning om, hvornår

dk.videnskan er måske ikke det rigtige fora, men lad gå...
Gyllenedfældere anvendes ikke almindeligvis, slæbeslanger er
langt mere almindelige.
Gyllenedfældere kræver meget stor trækkraft - og faren for at sætte
fast i fugtig jord er stor.
Det er meget vanskeligt at nedfælde gylle på græsmarker - det kræver
at et tallerenskær "skærer for" - og en meget tynd nedfælderskær.
Nedfældning er imidlertid den bedste metode, men desværre ikke mulig
i alle arealer. Derfor anvendes som oftes de nævnte slæbeslanger.

Per A. Hansen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 05-05-05 23:53

"Per" == Per A Hansen <xper.hansen@get2net.dk> writes:

> "HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> skrev i en meddelelse

> dk.videnskan er måske ikke det rigtige fora, men lad gå...

Hvor ville du egentlig ellers diskutere emnet?

> [...]
> Nedfældning er imidlertid den bedste metode, men desværre ikke mulig
> i alle arealer. Derfor anvendes som oftes de nævnte slæbeslanger.

Jeg diskuterede emnet med mit fædrende ophav for et par uger
siden. Han fortalte om en ny teknik, hvor gyllen under meget højt tryk
blev sprøjtet ned i jorden i nogle korte stød. Princippet var en
hæjtrykspumpe og 20 dyser, hvoraf 4 var åbne ad gangen. Det skulle
give næsten den samme effekt som nedfældning, men uden du ovennævnte
problemer med trækkraft. Om metoden er anvendelig på en veletableret
græsmark er lidt tvivlsomt, men den er utvivlsomt brugbar i
kornafgrøder.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : HMH

Dato : 06-05-05 01:09

> [...]
> problemer med trækkraft. Om metoden er anvendelig på en veletableret
> græsmark er lidt tvivlsomt, men den er utvivlsomt brugbar i

Jeps, den har jeg set i fjerneren - den ser rimelig smart ud - men alle de
bevægelige dele gør den garntrisser svær/dyr at få til at køre i lang tid af
gangen??

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 06-05-05 01:39

"HMH" == HMH <hhestbechrouladea@oohay.dk> writes:

> Jeps, den har jeg set i fjerneren - den ser rimelig smart ud - men
> alle de bevægelige dele gør den garntrisser svær/dyr at få til at
> køre i lang tid af gangen??

Der er formentlig ikke flere bevægelige dele end i en traditionel
nedfælder. Og for de 250.000,- man sparer på ikke at skulle købe en
traktor der kan trække en nedfælder, kan man immervæk lave en del
vedligeholdelse.

Fra : HMH

Dato : 06-05-05 01:04

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> "HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> skrev i en meddelelse

> dk.videnskan er måske ikke det rigtige fora, men lad gå...

Tjoe, men nu var der jo et par kamphøns igang under økomælk mm, så jeg
tænkte, at det var ok ;)

> [...]
> Nedfældning er imidlertid den bedste metode, men desværre ikke mulig
> i alle arealer. Derfor anvendes som oftes de nævnte slæbeslanger.

Tak for svaret :)

gammeldags gyllespredere, hvor gyllen står i en fin sky bagud fra en tank,
bliver det stadig benyttet? hvornår begyndte man at bruge slæbeslanger?

MVH
Henrik H