Faceovergange - hvad hedder de?
Fra : Carlsen

Dato : 04-05-05 07:28

Hej NG...

Er der ikke en som kan give navnene på faceovergangene når stof går fra en
tilstandsform til en anden?, jeg kan ikke finde dem alle sammen på nettet.

På forhånd tak
-LC

--
Slet FJERN fra min e-mail adresse ved svar.
Remove FJERN from my e-mail address when replying.

"Nogen har alt,
men det er også alt hvad de har".

Fra : Malte Runz

Dato : 04-05-05 08:02

"Carlsen" <FJERNcarlsens@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> tilstandsform til en anden?, jeg kan ikke finde dem alle sammen på nettet.

Ikke for at drille, men måske får du flere hits, hvis du skriver
"faseovergange", altså med "s".
Forleden søgte jeg forgæves efter noget med "lazer inscriptions" i stedet
for "laser", så du er ikke alene!

--
Malte Runz

Fra : Henry Vest

Dato : 04-05-05 16:22

Carlsen wrote:

> Er der ikke en som kan give navnene på faceovergangene når stof går fra en
> tilstandsform til en anden?, jeg kan ikke finde dem alle sammen på nettet.

fast -> flydende: smeltning
flydende -> fast: størkning
flydende -> gas: fordampning
gas -> flydende: fortætning (eller kondensering)
fast -> gas:fordampning
gas -> fast: sublimering

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-05-05 16:42

"Henry Vest" <henry_vest@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse news:WM5ee.337

> fast -> gas:fordampning

Nej, det hedder også sublimation

> gas -> fast: sublimering

Mvh
Martin

Fra : Henry Vest

Dato : 04-05-05 22:13

Martin Larsen wrote:

> Nej, det hedder også sublimation

Du har ret.

Men det hedder vel til gengæld en fortætning, ligesom overgangen
gas->væske(?)

--
Henry Vest

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-05-05 22:37

"Henry Vest" <henry_vest@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse news:BVaee.414$zS3.355@news.get2net.dk...

> Du har ret.

> Men det hedder vel til gengæld en fortætning, ligesom overgangen
> gas->væske(?)

Nej, det tror jeg ikke. Sublimation er når væskeformen springes over.

Mvh
Martin