Lysafbøjning på partikel/dråbe
Fra : Christian

Dato : 02-05-05 08:10

Hej.

Baggrund: Der er en målemetode der anvender laserdiffraktion. Metoden
går ud på at måle partiklers/dråbers størrelse ved at sende en
monokromatisk lysstråle ind igennem min dråbesky. Afbøjningen af
laseren er en funktion af dråbernes størrelse (diameter) og aflæses af
en modtager. Sammenhængen melle afbøjning og diameter er at jo større
diameter, jo mindre afbøjning og omvendt.

Spørgsmål: Hvorfor giver små partikler en stor afbøjning?

Jeg vil være glad for en forklaring eller et link.

Mvh Christian

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 02-05-05 12:33

allettidersigen@hotmail.com (Christian) writes:

> Spørgsmål: Hvorfor giver små partikler en stor afbøjning?
>
> Jeg vil være glad for en forklaring eller et link.

Hvis du vil have en venlig indføring uden for meget svær matematik, så
kan jeg anbefale Lars Øgendals noter:

http://www.matfys.kvl.dk/~lho/download/lys_report.pdf

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Christian

Dato : 09-05-05 13:00

Er der andre kommentarer vedr. diffraktion for "store" dr?ber og
"lille" b?lgel?ngde? Jeg leder stadig efter en teoretisk forklaring,
s? hj?lp er stadig velkommen.

/Christian

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 09-05-05 16:07

Christian wrote:
> Er der andre kommentarer vedr. diffraktion for "store" dr?ber og
> "lille" b?lgel?ngde? Jeg leder stadig efter en teoretisk forklaring,
> s? hj?lp er stadig velkommen.

Er bølgelængden << dråbens størrelse, så kan du bruge geometrisk optik.
Dvs. spredningsloven når lyset krydser luft/vand fladen, spejling
fra bagsiden af dråben, og så spredningsloven for lyset når det igen
kommer ud fra dråben.

Ellers kan du opfatte hvert volumen element i dråben som værende en
spreder med en hvis styrke, og så er det spredningsteori som den der
refereres til i Lars' artikel.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org