Billede af exoplanet!
Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 30-04-05 22:00

Der er for første gang i verdenshistorien taget et direkte
billede
af en exoplanet, altså en planet der kredser om en anden
stjerne
end vores sol!

Se billedet på:
http://www.tycho.dk/article/articleview/2906/1/32/

Hilsen
Mogens Michaelsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 30-04-05 23:43

Mogens Michaelsen wrote:
> [...]
> billede
> af en exoplanet, altså en planet der kredser om en anden

Er lidt overrasket over at det først sker nu (selvom opdagelsen er knap et
år gammel).
Et gæt fra NASA lyder på at en 1/4 af alle stjerner har planeter.Selvom det
tal måske er 1/100 er der aligevel en "million milliard" planeter derude et
sted. Jeg er godt klar over det er en helt anden sag at spotte en planet
istedet for stjernen den kredser om , den lille fætter er 230 lysår væk.

Fra : Peter Jensen

Dato : 02-05-05 13:43

Sune Storgaard wrote:

> [...]
> er en helt anden sag at spotte en planet istedet for stjernen den
> kredser om , den lille fætter er 230 lysår væk.

At dette er den første der er observeret direkte viser faktisk lidt om
hvor meget vores teknologi stadig skal udvikles før de "interessante"
planeter kan observeres direkte. De havde *alle* fordele ved denne
observation:

1. Stjernen er tæt på os i astronomisk skala.

2. Stjernen er en brun dværg, så lysniveauet er *meget* lavt i forhold
til de mere interessante stjerner.

3. Planeten er 5 gange tungere end Jupiter, og er derfor antageligvist
en gasplanet. Disse har typisk en stor overflade at reflektere lys
fra.

4. Planeten er *meget* langt fra stjernen. Pluto er 40 AU væk, men den
pågældende planet er hele 55 AU fra stjernen.

5. Billedet er optaget i det infrarøde spektrum, hvor planeter lyser
betydeligt mere op end stjerner, i forhold til deres størrelse.

Og på trods af alt dette, så har vi kun en lille lys-prik som man i et
års tid ikke viste om var en planet eller et bagvedliggende objekt.
Nej, der går nok et par år endnu før vi får de rigtigt gode billeder af
vores fremtidige kolonier ...

--
PeKaJe

I can just imagine a cluster of Windows machines. They'd have to have a team
of MCSE's equipped with roller skates, just to keep pressing reset buttons ...

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-05-05 15:09

"Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> skrev i en meddelelse news:42762057$0$183$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> års tid ikke viste om var en planet eller et bagvedliggende objekt.
> Nej, der går nok et par år endnu før vi får de rigtigt gode billeder af

Ikke så længe som du vist tror. Der er en del projekter undervejs
med kæmpeteleskoper, som vil kunne registrere jordlignende
planeter (måske om 10 år). Det er kun et spørgsmål om bevillinger
og det er trist der ikke ofres mere på et område hvor spændende
nye resultater faktisk er sikre.

Mvh
Martin

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 03-05-05 16:18

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:424f3797$0$43985$14726298@news.sunsite.dk...

>"Der bliver penge at spare hos krisepsykologen.
>Billedet af 1. planet udenfor solsystemet ser ud til at være et faktum."

lidt for sjov,,,,

"Der bliver penge at spare hos krisepsykologen"

Hvad mener du i grunden med det ?
er der nogen der kommer i krise ?

Jeg kan ikke se linket imellem krisepsykologi og videnskabelige opdagelser.

Jan Rasmussen

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-05-05 16:56

"Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse news:427795b9$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> lidt for sjov,,,,
>
> "Der bliver penge at spare hos krisepsykologen"
>
> Hvad mener du i grunden med det ?
> er der nogen der kommer i krise ?

Nej. Jeg erindrede at der var én der havde jamret over at man
ikke havde nogen billeder exoplaneter.
Måske lidt langt ude.

Mvh
Martin