Funktioner er volapyk for mig!
Fra : Dan Storm

Dato : 28-04-05 15:10

Jeg har et megaproblem!
Jeg fatter simpelthen ikke noget som helst om funktioner! Det eneste jeg
ved er at funktionen ser således ud: f(x)=a*x+b

Dertil ved jeg altså ikke en skid mere...
Jeg ved ikke hvad de skal bruges til, hvornår jeg skal bruge eller hvordan!

Eksempel:
Jeg er netop sat igang med et kursusarbejde hvor jeg efter nogle
beregninger er kommet frem til nogle koordinater
A: (42;56) til B: (90;20)

dertil skal det vist siges at både 42 og 56 også er længder i mit
kursusarbejde.

Så kommer den sjove del, fordi en kammerat ville lige forklare mig det
hurtigt og viser så dette:
---
f(x)=a*x+b

a=(20-56)/(90-42)=-(3/4)

f(56)=-(3/4)*42+b

b=(3/4)*42+56

b=87,5

Funktionen er så

f(x)=-(3/4)*x+87,5
---

Og jeg er totalt blank! Jeg aner virkelig ikke hvad han har gjort,
hvorfor han har gjort det eller hvordan...

Selvom jeg har læst definitionen på en funktion og sidder med min
formelsamling, er jeg stadig blank! For nogen er det simpelt, men jeg er
virkelig gået glip af noget her, så er der nogen der kan give mig en
forklaring skåret ud i pap og serveret på en sølvske?

Det er ret vigtigt for mig da dette kursusarbejde er en opgave der
indstiller en til eksamen.

--
Dan Storm

http://err0r.dk
storm@err0r.dk

PGP Public key på http://err0r.dk/pubring.pkr

inden for et bestemt område

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 28-04-05 16:28

Dan Storm wrote:
> Det eneste jeg ved er at funktionen ser således ud: f(x)=a*x+b
> A: (42;56) til B: (90;20)

Med andre ord du ved f(42)=56 og f(90)=20

Din opgave er nu at finde a og b, således at de to ligninger

f(42)= a*42+b=56
f(90)= a*90+b=20

er sande samtidigt.

Da begge ligninger har +b, så kan du trække den nederste ligning
fra den øverste. Så får du

(a*42+b)-(a*90+b) = 56 - 20

regner du lidt vil du se at b forsvinder, og du kan isolere hvad
for værdi a har.

indsæt denne værdi i den ene af de to ligninger (ligegyldig hvilken)
og den eneste variabel, der er tilbage er b, så du kan nu isolere
hvad for værdi b har.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org

Fra : Hans-Peter Engelund ~

Dato : 28-04-05 17:58

Hej

> Jeg har et megaproblem!
> Jeg fatter simpelthen ikke noget som helst om funktioner! Det eneste jeg
> ved er at funktionen ser således ud: f(x)=a*x+b

Funktioner for begyndere :

Funktioner er nogle små søde fætre - hvis du giver dem et tal, giver de
dig straks et andet tal tilbage. Det er faktisk alt hvad de kan. Der er
mange forskellige funktioner, og man giver dem som oftes et navn. Som
navne bruges tit f, g, ...

Eksempel er funktion, f (navnet vælger man selv), som altid giver dig
tallet 42, skrives således
f(x)=42
x bruges her, som oftes, til at betyde en uafhængig variabel og kan være
hvad som helst.

Eksemple en funktion, g som altid giver dobbelt så meget, som du giver
den, skrives således
g(x)=2*x
hvis du giver den 34 fås regnestykket
g(34)=2*34=68

Den lidt specielle funktion f(x)=a*x+b (a og b er konstanter) kaldes i
rette sammenhæng "funktionen for en ret linie", fordi hvis du plotter
alle funktionsværdierne(dem funktionen giver) versus x (dem du leverer)
giver det en ret linie. Altså plotte alle koordinater ( x , f(x) ). a
bestemmer hældningen af linien, og b hvor den skærer y-aksen.

Din opgave går sikkert ud på at finde den rette linie som går gennem
dine to koordinater. Bemærk der er kun een - lad os kalde den for "f" -
mest generelt skrevet som: f(x)=a*x+b (entydigt udtryk for netop een
linie). Opgaven er nu så bare at finde a og b - se Carsten Svaneborg's svar.

/Peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-04-05 19:26

Dan Storm <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> writes:

> A: (42;56) til B: (90;20)

To punkter. Du tegner dem på et millimeterpapir og forlænger linien
så den krydser Y-aksen.

> f(x)=a*x+b

Den generelle formel for en ret linie. Alle rette linier (undtagen en
parallelt med y-aksen kan skrives på denne form).

> f(x)=-(3/4)*x+87,5

Dette er den rette linie som går igennem Y-aksen ved værdi 87,5, og
som har en hældning på -3/4. Det sidste betyder at når du går 1 til
højre, går du 3/4 ned.

Resten er demonstration af hvordan man regner det ud når man kender to
punkter.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Dan Storm

Dato : 28-04-05 22:44

Tak for jeres svar, så fik jeg det sat på plads! :)