Vesterhavet er Atlanterhavet?
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 25-04-05 22:16

Hvis man vader ud i vandet på den jyske vesterhavskyst står man med fødderne
i Vesterhavet.

Men også i Atlanterhavet?

Jesper

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 25-04-05 22:42

Jesper Nielsen wrote:
> Hvis man vader ud i vandet på den jyske
> vesterhavskyst står man med fødderne i Vesterhavet.

Eller Nordsøen som det hav hedder.

> Men også i Atlanterhavet?

Nej, det er ude på den anden side af de britiske øer.

--
/Lars

Anmeldelse af DVD- og HDD-optagere:
http://www.recordere.dk/anmeldelser

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-04-05 23:09

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Hvis man vader ud i vandet på den jyske vesterhavskyst står man med
fødderne
> i Vesterhavet.
>
> Men også i Atlanterhavet?

For den sags skyld Verdenshavet, men du bliver våd, uanset hvad det hedder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Omnolog HMH

Dato : 26-04-05 09:37

Vesterhavet er en del af det "verdenshav", der hedder Atlanten.

IMNSHO, altså.

Man kan vel definere det som man vil.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-04-05 16:27

Jesper Nielsen skrev:

> Hvis man vader ud i vandet på den jyske vesterhavskyst står
> man med fødderne i Vesterhavet.

Som geografisk bør betegnes Nordsøen.

> Men også i Atlanterhavet?

Nej! Nixen! Det hedder Nordsøen. Selvfølgelig hedder det også
Verdenshavet. Og det hedder det også inde i Frederiksholms
Kanal i København.

Vesterhavet er en *lokal dansk* betegnelse for Nordsøen.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-05 10:40

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>Vesterhavet er en *lokal dansk* betegnelse for Nordsøen.

Er "Nordsøen" ikke bare en lokal tysk betegnelse for Vesterhavet?

Xfut dk.kultur.sprog
(svar på dette indlæg havner i den gruppe hvis det ikke aktivt
forhindres)

--
Bertel   http://bertel.lundhansen.dk/

Fra : Ivar

Dato : 27-04-05 12:11

Bertel Lund Hansen skrev:

> Er "Nordsøen" ikke bare en lokal tysk betegnelse for Vesterhavet?

Navnet må utvivlsomt stamme der fra.

Ivar Magnusson

Fra : Martin Kristensen

Dato : 28-04-05 09:36

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> Som geografisk bør betegnes Nordsøen.

Selvom det ligger vest for Danmark, og ikke er en sø men et hav.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-05-05 15:30

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> [...]
Og vader/svømmer man længere ud ender man i Nordsøen.

> Som geografisk bør betegnes Nordsøen.

Nul. Vesterhavet ligger mellem Nordsøen og Jyllands vestkyst.

Det kan da godt være man i Kbhstrup mener noget andet. Men det tager jeg
ovenfra og ned.

> Nej! Nixen! Det hedder Nordsøen. Selvfølgelig hedder det også
> Verdenshavet. Og det hedder det også inde i Frederiksholms
> Kanal i København.

Nu har du altså bare at lade Kbhstrup ligge hvor den ligger.

Jeg ser ingen grund til at vores smukke Vesterhav skal besmittes med
sådan noget.

> Vesterhavet er en *lokal dansk* betegnelse for Nordsøen.

Nordsøen er en lokal dansk betegnelse for Nordsee. (Tysk) Jeg tror
nemlig ikke der er andre lande der bruger betegnelsen.

Vesterhavet er dansk for det farvand der ligger langs Jyllands vestkyst.
Længere ude kommer Nordsøen (dansk). Lige hvor grænsen går har jeg ikke
fundet et kort over.

Men, på dansk har vi altså begge farvand.

--
MVH Finn

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-05-05 16:21

Finn Guldmann skrev:

> Nordsøen er en lokal dansk betegnelse for Nordsee. (Tysk) Jeg
> tror nemlig ikke der er andre lande der bruger betegnelsen.

Engelske atlas kalder Nordsøen for 'North Sea'.

> Vesterhavet er dansk for det farvand der ligger langs Jyllands
> vestkyst. [...]

Jeg forstår ikke hvorfor der bliver "citatfusket" med det jeg
har skrevet. Jeg har skrevet at Vesterhavet (ifølge SDE) er
en *lokal dansk* betegnelse for 'Nordsøen', og at Nordsøen
*ikke* har noget med Atlanterhavet at gøre.

Desuden har jeg skrevet at 'Verdenshavet' er *det hele*,
altså også Frederiksholms Kanal, (for at citere humoristen
Fritz Jürgensen).

Nordsøen, (efter tysk /die Nordsee/ eller nederlandsk /de Nordzee/,
'havet mod nord'), /Vesterhavet/, et ca. 572 000 km² stort
*randhav* til det nordlige Atlanterhav beliggende mellem Jylland
og Storbrittanien. [kilde SDE].

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 02-05-05 20:38

http://www.google.com/search?hl=en&q=define%3A+north+sea:

The North Sea is a sea of the Atlantic Ocean, located between the coasts
of
Norway and Denmark in the east, the coast of the British Isles in the
west,
and the German, Dutch, Belgian and French coasts in the south. A bay of
the
North Sea is Skagerrak, between Denmark, Norway, and Sweden, which
connects
to the Baltic Sea through Kattegat, resund, the Great Belt and the Small
Belt. In the south, the North Sea connects with the rest of the Atlantic
through the English Channel and in the north thro