"vidundermidler" i madvarer
Fra : Ralph

Dato : 25-04-05 21:49

Subj. antyder måske at jeg er en smule skeptisk, det er ikke tilfældet, jeg
skulle blot have jeres opmærksomhed.

Der er ikke megen tvivl om hvilke madvarer der indeholder hvilke vitaminer,
proteiner, fedt, kulhydrater, det er ret let at slå op, og virkningen er
også til at overskue, for meget fedt, så bliver vi tykke, for få/mange
vitaminer så bliver vi syge.

Men hvad med hormoner: f.eks. skulle serotonin give vægttab, bedre humør,
højere koncentration, større selvværd osv.

Med andre ord, det jeg søger er "bevis" for at man bliver gladere af at
spise kiwi og skimmelost: opslag, "indholdsfortegnelser", virkning.

Lidt rodet formuleret måske, men for at opsummere, findes der lister over
hormoner i mad, hvordan de virker, og hvorfor.

--
venligst
Ralph

Fra : Per A. Hansen

Dato : 26-04-05 09:31

> [...]
> virkningen er også til at overskue, for meget fedt, så bliver vi tykke,
> for få/mange vitaminer så bliver vi syge.

Man bliver ikke nødvendigvis tyk af fedtstoffer, det kan man også blive af
kulhydrater og protein. Og kun hvis man indtager mere energi, end der
forbrændes.

> Men hvad med hormoner: f.eks. skulle serotonin give vægttab, bedre humør,
> højere koncentration, større selvværd osv.

Serotinin dannes i en kirtel, især når der er rigelig sollys.
Der tilsættes ikke hormoner til fødevarer.

> Med andre ord, det jeg søger er "bevis" for at man bliver gladere af at
> spise kiwi og skimmelost: opslag, "indholdsfortegnelser", virkning.´

Hvis ikke du producerer tilstrækkeligt med tryptaminer, bliver du i
dårligere
humør.
At varedeklarere de stoffer, du efterlyser er nok en dårlig ide.
Mange af stofferne nedbrydes ved fordøjelsen - og genopstår i en anden form.

Per A. Hansen

Fra : Ingolf

Dato : 26-04-05 20:24

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Lidt rodet formuleret måske, men for at opsummere, findes der lister over
> hormoner i mad, hvordan de virker, og hvorfor.

Prøv med en geigertæller på alle de frugter og grøntsager du køber idag. Så
skal du nok opleve vidundermidler.