Bestemmelse af bly i maling - hvor købes k~
Fra : Stig Holmberg

Dato : 25-04-05 14:40

Jeg vil undersøge om vægmalingen i min lejlighed indeholder bly, dette
skulle kunne afgøres ved at dryppe med en 8% natriumsulfidopløsning som vil
blive gråsort hvis det er tilfældet.

Nogen der ved hvor det kan købes i små mængder til rimelig pris?

Bie og Berntsen vil ikke sælge for under kr. 900.-.
http://www.bie-berntsen-as.dk

S. Sørensen vil ikke sælge under 25 kg. http://www.s-sorensen.dk/

Matas (på Amager) siger de ikke kan skaffe det.

Apoteket siger de ikke gider skaffe det.

Mvh. Stig

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 25-04-05 17:13

Stig Holmberg wrote:

> [...]
> blive gråsort hvis det er tilfældet.
>
> Nogen der ved hvor det kan købes i små mængder til rimelig pris?

Nu ved jeg godt nok ikke om natriumsulfid bliver brugt i kemiundervisningen,
men du kunne da prøve at ringe til en lokal kemilærer.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Stig Holmberg

Dato : 25-04-05 19:44

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse
Stig Holmberg wrote:

> [...]

Nu ved jeg godt nok ikke om natriumsulfid bliver brugt i kemiundervisningen,
men du kunne da prøve at ringe til en lokal kemilærer.

Jo det kunne jeg forsøge, men jeg tror nu ikke de må udlevere skolens
materialer til mig.

Mvh. Stig

Fra : Søren

Dato : 25-04-05 18:03

"Stig Holmberg" <stig-holmberg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil blive gråsort hvis det er tilfældet.
>
> Nogen der ved hvor det kan købes i små mængder til rimelig pris?

Jeg kan måske skaffe noget.

Hvorfor tror du at der er bly i vægmalingen?

Der er ikke brugt bly i maling i de sidste 30 år - bortset fra bundmaling
til skibe., og jeg tror aldrig at man har brugt bly i vægmaling.

Søren

Fra : Jesper Stuan Hansen

Dato : 25-04-05 18:14

> Der er ikke brugt bly i maling i de sidste 30 år - bortset fra bundmaling
> til skibe., og jeg tror aldrig at man har brugt bly i vægmaling.
>
> Søren

Hvis der skulle være noget i 30år skulle det vel være en skolebygning.

Fra : Stig Holmberg

Dato : 25-04-05 19:45

"Jesper Stuan Hansen" <dsl125723@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis der skulle være noget i 30år skulle det vel være en skolebygning.

Hvorfor netop en skolebygning?

Mvh. Stig

Fra : Stig Holmberg

Dato : 25-04-05 19:42

"Søren" <madklub@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der er ikke brugt bly i maling i de sidste 30 år - bortset fra bundmaling
> til skibe., og jeg tror aldrig at man har brugt bly i vægmaling.

Hej Søren

Huset jeg bor i er fra ca. 1930, og der er 4 lag maling flere steder på
væggene og på træpaneler/dørkarme, så der er en risiko for at der kan være
bly i noget af malingen, det var ikke noget jeg havde tænkt over før en
maler advarede mig mod det. Når man sliber eller varmer på det kan der så
komme blydampe/støv, måske er jeg for forsigtig, men jeg vil i alt fald
gerne vide hvad det er jeg arbejder med

Jeg ved ikke om blymaling kun har været anvendt til træ og ikke til vægge.

Hvis du kan skaffe natriumsulfidopløsning til en rimelig pris er jeg klart
interesseret.

Mvh. Stig

Fra : Sune Storgaard

Dato : 25-04-05 19:45

Stig Holmberg wrote:
<klip>
Når man sliber eller varmer
> på det kan der så komme blydampe/støv, måske er jeg for forsigtig,
> men jeg vil i alt fald gerne vide hvad det er jeg arbejder med

Jeg blev lidt nysgerrig over hvor meget bly der egenligt skal til før det er
sunhedsskadeligt. Bly findes trods alt i mange ting, og det er de færreste
blylodder eller blyanter som kræver åndeværn ved brug :)
Jeg render selv rundt med flere blyants spidser i huden (spørg ikke hvordan
de er havnet der..), og de har aldrig generet mig (udover sjove resultater
ved røntgen), men det er selvfølgelig også i en anden form..

Findes der nogle tal for hvor meget en given form/opløsning afgiver kontro
tilladelige mængder ?
Håber det er ok med et lille sidespring i tråden :)

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 25-04-05 20:17

Sune Storgaard wrote:

> Bly findes trods alt i mange ting, og det er de færreste
> blylodder eller blyanter som kræver åndeværn ved brug :)

Der er forhåbentlig ikke bly i blyanter. Stangen i midten
er grafit.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Stig Holmberg

Dato : 25-04-05 20:28

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilladelige mængder ?
> Håber det er ok med et lille sidespring i tråden :)
Blyanter er på trods af navnet lavet af grafit, der sker ikke noget ved at
røre ved bly, det optages ikke gennem huden, men blystøv der hvirvler rundt
i luften og blydampe (f.eks. fra ældre biler) er farlige.

Der er tal for bly og andre substanser der er klassificeret som farlige, men
jeg kender ikke grænseværdierne, typografer blev syge i gamle dage, de
arbejdede jo på et blystøberi!

Mvh. Stig

Fra : Ole Pagh

Dato : 25-04-05 21:40

Stig Holmberg wrote:

> Der er tal for bly og andre substanser der er klassificeret som
> farlige, men jeg kender ikke grænseværdierne, typografer blev syge i
> gamle dage, de arbejdede jo på et blystøberi!
>
> Mvh. Stig

Der har også for nylig på (DR2 ?) været en udsendelse om blyforbindelserne,
der blev anvendt som tilsætning i benzinen indtil for få år siden (og som
stadig anvendes i nogle u-lande).
Det var nogle uhyggelige artigheder der kom frem om blyets farlighed og
ophobning i kroppen livet igennem.
Børn der boede i byer og langs befærdede veje, fik en tydelig nedsat
intilligens, og arbejderne på de fabrikker der fremstillede blykemikaliet,
døde som fluer.
- Men stoffet var billigt og gavnede olie- og bilindustrien på pengepungen,
så ...

--
hilsen Ole

Fra : Stig Holmberg

Dato : 26-04-05 13:54

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:426d559e$0$170$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> døde som fluer.
> - Men stoffet var billigt og gavnede olie- og bilindustrien på

Van Gogh blev jo som bekendt sindsyg på sine ældre dage, flere mener at det
var blyet i farverne der var medvirkende til det, dengang "rev" malerne selv
deres farver, der var også chrom og andre hyggelige sager i den, men
kvaliteten/holdbarheden/lysægtheden var til gengæld tårnhøj, meget bedre end
det man kan købe i dag til kunstmaling.

/Stig

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-04-05 15:43

"Stig Holmberg" <noone@nowhwere.com> skrev i en meddelelse news:0Sqbe.114591$Vf.4198479@news000.worldonline.dk...

> [...]
> var blyet i farverne der var medvirkende til det, dengang "rev" malerne selv

Der er nogen forvirring om hvad Van Gogh egentlig fejlede. Jeg mener at det
var for meget af den giftige absinth kombineret med at han følte sig socialt
mislykket. Hans drømme for livet i Arles var skruet op i urealistiske højder,
og de blev jævnet med jorden af Gauguin lillejuleaften 1888. Jeg har aldrig
hørt at han selv skulle have lavet sine oliefarver. Dog skulle han under en
indlæggelse have forsøgt at sluge sine farver. Man kan heller ikke påstå at
han var gammel da han skyder sig 27/7 1890 i en alder af 37.

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-04-05 22:14

> [...]
> blylodder eller blyanter som kræver åndeværn ved brug :)
> Jeg render selv rundt med flere blyants spidser i huden (spørg ikke hvordan

Jeg gætter at du også har en forkærlighed for meget spidse blyanter.

Blyant er et sjovt gammelt ord for grafit, der såvidt jeg lige har kunnet
undersøge, er opstået pga lighed mellem grafit og bly. Det er det samme
på engelsk "black lead" / plumbago.

Mvh
Martin

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-04-05 20:08

Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>
> "Stig Holmberg" <noone@nowhwere.com> skrev

> Der er nogen forvirring om hvad Van Gogh egentlig fejlede.
[...]
> Jeg har aldrig hørt at han selv skulle have lavet sine oliefarver.

Det var i sin tid almindeligt at farvepigmenter blev handlet i tør
form, og at kunstmalere selv blandede med et bindemiddel under
findeling.

Fra http://www.linolje.com/miljostyrelsenleksikon.htm:

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-04-05 20:46

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse news:87acnlqrur.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...
> [...]
> findeling.
>
> Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Det var dog utroligt at dit motto ikke får dig til at overveje dine indlæg
bedre. Jeg må så bringe et klip fra nettet med Van Gogh's farver:

Ok, here is one order he made in 1888 as it was written by Van Gogh himself:

20 Tube Flake White, big tubes
10 ditto zinc white
15 Malachite green, double tubes
10 Chrome yellow, lemon ditto
10 Chrome yellow (No. two) double tubes
3 Vermilion ditto
3 Chrome yellow No. Three ditto
6 Geranium lake, small tubes
12 Crimson lake, small tubes
2 Carmine, small tubes
4 Prussian blue, small tubes
4 Cinnabar green, very light, small tubes
2 Orange lead, small tubes
6 Emerald green, small tubes

And here is an order he place in 1890, the year he died:

Large Tubes:
12 Zinc White
1 Crimson lake
2 Emerald Green
1 Orange Lead

Medium Sized Tubes:
3 Cobalt Blue
5 Malachite Green
2 Chrome Yellow No.2
4 Chrome Yellow No.1
2 Ultramarine Blue
2 Geranium lake

Mvh
Martin

Fra : Per A. Hansen

Dato : 26-04-05 09:19

> [...]
> skulle kunne afgøres ved at dryppe med en 8% natriumsulfidopløsning som
> vil blive gråsort hvis det er tilfældet.

Jeg mener som Søren, at det ikke er lovligt at blande bly i maling.
Det gamle antirustmiddel - Mønje - med den herlige røde farve var en
blyforbindelse. Jeg tror ikke man kan få den som maling i dag - det er
forlængst blevet forbudt at bruge bly i malinger.

Per A. Hansen

Fra : Stig Holmberg

Dato : 26-04-05 13:56

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blyforbindelse. Jeg tror ikke man kan få den som maling i dag - det er
> forlængst blevet forbudt at bruge bly i malinger.

Det har været forbudt i 30 år at bruge bly i maling, men der kan jo sagtens
være bly i malingen på ældre huse og lejligheder.

Mvh. Stig

Fra : Per A. Hansen

Dato : 27-04-05 15:26

> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det har været forbudt i 30 år at bruge bly i maling, men der kan jo
> sagtens være bly i malingen på ældre huse og lejligheder.

Du har du helt ret i!
Men jeg tror næppe at det er aktuelt, da blyforbindelser hovedsageligt blwev
anvendt
som rustbeskyttende middel.
Hvis der er bly eller lignende tungmetaller i vægmaling er risikoen for
forgiftbninger
minimale, medmindre f.eks. husdyr slikker på den.
Der er eksempler fra stalde, hvor køer har slikket på mønjebehandlede
jernstolper.

Per A. Hansen

Fra : John Vedsegaard

Dato : 26-04-05 21:59

> [...]
>
> Matas (på Amager) siger de ikke kan skaffe det.
>
> Apoteket siger de ikke gider skaffe det.

Det kan købes på (næsten) ethvert apotek og koster ikke ret meget.

Men det er meget usandsynligt at vægmaling indeholder bly.

Bly, i Mønje og i vinduesmaling anvendte man fordi det fylder bedre end
noget andet, det tætner båden og fylder vindridserne på vinduerne.

Det du vil købe til test, vil koste omkring eller under 50.00 Dkr.

At Matas og apoteket siger de ikke kan skaffe det (eller ikke gider), skal
du ikke lade dig slå ud af, spørg på et andet apotek, de har det helt
sikkert på lageret!

Ellers, hos kemikaliefirmaet Struers i rødovre kan det også købes.

Endnu en mulighed er at ringe til Maler-BST, de anvender det selv til samme
formål.

Og ja, det bliver sort omgående hvis der er bly i.

Har du forresten spurgt er farvehandler?

John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Stig Holmberg

Dato : 27-04-05 12:49

"John Vedsegaard" <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> skrev:

> [...]
> samme formål.
>
> Og ja, det bliver sort omgående hvis der er bly i.
>
> Har du forresten spurgt er farvehandler?

Hej

Jeg vil spørge på et andet apotek, der måske er mere villige.

Og Struers vil jeg prøve.

Maler-BST har det og vil sælge det til kr. 500.-, lige i overkanten!

Vil spørge en farvehandler.

Tak for rådene.

Jeg har også hørt at det mest er udendørs det har været anvendt, når proffe
malere skal slibe vinduesrammer på ydersiden *skal* der indsendes en prøve
af malingen til Teknologisk Institut der bliver analyseret for bly, hvis der
er noget skal det hele pakkes ind i plast med speciel udsugning mm.

Mvh. Stig

Fra : Emil

Dato : 26-04-05 23:01

On Mon, 25 Apr 2005 15:39:59 +0200, Stig Holmberg wrote:

> [...]
>blive gråsort hvis det er tilfældet.
>
>Nogen der ved hvor det kan købes i små mængder til rimelig pris?

På apoteket!
Siden 1990 ophørte tilladelsen til at femstille medikamenter på
et apotek, bortset fra Glostrup og Skanderbog apotekerne, som har
tilladelse til at levere magistrelle (specielt designede)
produkter til landets øvrige apoteker.

Derfor skal du være heldig, hvis et lokalt apotek stadig har
kemikalier på lager. Men vær standhaftig, og bed dem skaffe
kemikalierne fra et af de to ovennævnte apoteker.

Men det bliver så til 'apotekerpriser', som i min barndom var
betegnelsen for vildt høje priser.

Udover de nævnte, mener jeg at huske, at der også er et apotek i
Århus og et i Ålborg med den nævnte tilladelse; men jeg kan ikke
finde dokumentation herfor. Apotekerloven er blevet redigeret
nogle gange, siden jeg sidst læste den.

m.v.h. Emil

Fra : Brian Olesen

Dato : 27-04-05 00:00

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Århus og et i Ålborg med den nævnte tilladelse; men jeg kan ikke
> finde dokumentation herfor. Apotekerloven er blevet redigeret

Jeg kan i hvert fald sige, at:
Budolfi Apotek
Algade i Aalborg er kanon flinke til at skaffe ting hjem på bestilling.
de har tlf. 98 12 06 77. Jeg har før købt mærkelige kemikalier hos dem og de
skaffer netop hjem fra Skanderborg. Men prisen er bestemt ikke for sjov!

Mvh. Brian

Fra : Stig Holmberg

Dato : 27-04-05 12:53

"Brian Olesen" <ingen-mail-tak@kein-post.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de har tlf. 98 12 06 77. Jeg har før købt mærkelige kemikalier hos dem og
> de skaffer netop hjem fra Skanderborg. Men prisen er bestemt ikke for

Jeg bor i kbh. men måske kan jeg få dem til at sende det, tak for tippet!

Mvh. Stig

Fra : Stig Holmberg

Dato : 27-04-05 12:52

> [...]
> Århus og et i Ålborg med den nævnte tilladelse; men jeg kan ikke
> finde dokumentation herfor. Apotekerloven er blevet redigeret

Tak for tipset, vil prøve nævnte apoteker.

Da jeg var ung var kemikalier lette at skaffe, nu virker det som om at alt
er forbudt

Dengang var kemi stadig en spændende drenge-hobby.

Mvh. Stig