Mange-verden teorien og Big Bang
Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 23-04-05 23:12

Fornylig sendte DR2 en tema-aften om Einstein og hans
teorier. I en af udsendelserne omtalte man en teori der på
en ret simpel måde forklarer visse mærkelige fænomener som
f.eks. lysets dobbeltnatur som partikel hhv. bølge. Til
gengæld indebærer teorien, at universet konstant spalter sig
op i flere parallelle universer, hvilket de færreste
fysikere kan kapere.

I udsendelsen kom en fysiker med det argument imod teorien,
at det ville være i modstrid med loven om energiens
konstans, da en fordobling af universet må indebære en
fordobling af den samlede energimængde.

Det kan så vidt jeg kan se ikke være rigtigt af følgende
grund:

Da universet blev dannet ved Big Bang for ca. 12-15
milliarder år siden var det som bekendt ikke kun al masse og
energi der opstod, men også rummet og tiden. Derfor findes
der ikke noget tidspunkt før Big Bang der kan definere
størrelsen af energien, forstået på den måde at den skulle
være opstået af ingenting fra det ene tidspunkt til det
andet. Og derfor er det ikke et brud på loven om energiens
konstans.

Analogt hermed kan man vel opfatte en spaltning af universet
som en dannelse af to NYE universer hver med deres tid - der
starter fra nul. De to universer som sådan har altså slet
ikke eksisteret før dette tidspunkt, og dermed heller ikke
deres samlede energi!

Mogens Michaelsen

weblog: mogmich.smartlog.dk

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 24-04-05 22:56

"Mogens Michaelsen" skrev

> [...]
> starter fra nul. De to universer som sådan har altså slet
> ikke eksisteret før dette tidspunkt, og dermed heller ikke

Øh ... jeg så en lille stump af udsendelsen på video her til aften.

For knap et år siden kom det nærmest som et chok for mig, at foruden, at
stoffet i universet kan bevæge sig (dog med max. lysets hastighed), så at
selve universet OGSÅ udvider sig (rum-udvidelsen).

Jeg antager derfor (muligvis fejlagtigt), at det er rum-udvidelsen, der er
den egentlige "ansvarshavende", og at alt stof i universet derfor må
underkaste sig på dets præmisser.

Regnestykket skulle da blive:

0 => (-1) + (+1)

dvs. energi-bevarelse.

Dette skulle - logisk set - kunne forklare, hvorfor 2 partikler
tilsyneladende kan påvirke hinanden, skønt der kan være KÆMPEMÆSSIGE
afstande i tid og rum mellem disse.

Men længere er jeg desværre ikke kommet med denne min skøre hypotese.

Håben en dag at få lidt mere overblik ...

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 4000 Danish Kr. (around 700 US $), jump ...
3640 news:idWXd.103947$Vf.3986983@news000.worldonline.dk

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 25-04-05 03:34

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mogens Kall, The servant of Michael
> --
> SETI: Win (vind) 4000 Danish Kr. (around 700 US $), jump

Det var egentlig kun min hensigt at forholde mig til
spørgsmålet om energiens bevarelse. Faktisk foreslår jeg at
præcisere selve naturloven så den passer på både
mange-verden modellen og på den normale model uden at ændre
på logikken: hvis en iagttager måler en bestemt energimængde
på ét tidspunkt, så vil han/hun måle den samme energimængde
på et senere tidspunkt, da EN iagttager kun kan være til
stede i ET univers. Selvom universet skulle være spaltet i
to, så er energien ikke forøget - da en sådan forøgelse
umuligt kan måles.

Det du mener med dit regnestykke er vel noget med "negativ
energi" der modsvarer den positive. Det er ikke
forudsætningen for min udlægning, men muligvis alligevel
interessant - det kan jeg ikke lige overskue.

Venlig hilsen
Mogens Michaelsen

Fra : Rado

Dato : 25-04-05 22:44

On Sun, 24 Apr 2005 23:56:05 +0200, "Jesus-loves-you"
<John15.13@Heaven> wrote:

>Regnestykket skulle da blive:
>
>0 => (-1) + (+1)
>
>dvs. energi-bevarelse.

Jep, det er den relative beskrivelse af energiens oscillerende
bevægelse - bølgemekanikken. -1 og +1 repræsenterer bølgens negative
og positive halvdele, ligesom i vekselstrøm. Men det er energiens
evige flow der er dens grundlæggende egenskab, den natur. Energi er
rent flow, bevægelse, den oscillerende bølgeform bestemmes af de
lovmæssigheder der styrer den.

Energi er flow (analog,bølger), energikvanter er opdeling af dette
flow i enheder (digitalisering, partikler). Det er de to grundlæggende
og polære måder at beskrive energien på, ekvivalent med lysets
partikel- hhv. bølgenatur.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-04-05 08:50

Scripsit "Mogens Michaelsen" <momi@stofanet.dk>

> [...]

> at det ville være i modstrid med loven om energiens
> konstans, da en fordobling af universet må indebære en

Det lyder som en dum (eller journalistisk forvansket) indvending. VI
iagttager ganske rigtigt energibevarelse, men kun i den ene historie
for universet vi selv befinder os i. En mangeverdensteori skal kunne
forklare hvorfor man *i den enkelte verden* observerer at energien er
bevaret, men hvis bare den kan det, er der a priori ikke noget til
hinder for at energibevarelsen brister for det samlede ensemble af
verdener den taler om.

--
Henning Makholm "So you're nostalgic for a whole two-month period?"

Fra : Rado

Dato : 25-04-05 22:32

On Sun, 24 Apr 2005 00:12:02 +0200, "Mogens Michaelsen"
<momi@stofanet.dk> wrote:

>I udsendelsen kom en fysiker med det argument imod teorien,
>at det ville være i modstrid med loven om energiens
>konstans, da en fordobling af universet må indebære en
>fordobling af den samlede energimængde.

Mængden af energi er uendelig i og med at energi repræsenterer evnen
til at skabe bevægelse og denne evne vil aldrig nogensinde ophøre, det
er en egenskab ved virkeligheden. Man kan i den sammmenhæng sige at
energiens konstans repræsenterer dens konstante flow, der er
uendeligt.

Det er kun i relative beskrivelser af verden at man kan tale om
energikvanter, dvs. begrænsede mængder af energi. Her repræsenteres
dens konstans af de lovmæssige forhold der styrer dens bevægelser,
dvs. termodynamikken.

Man kan sammeligne det med en mængde ens kugler der hver især
repræsenterer et bestemt kvantum energi. Men antallet af kugler er
uendeligt, så derfor er energien som helhed uendelig.

En mere sand beskrivelse er at det er den samme energi der cirkulerer
i een uendelighed, men uendelighed - der er virkelighedens absolutte
og sande natur - er vores hjerner hjerner ikke rigtig i stand til at
fatte. Derimod kan de godt fatte relative og endelige størrelser, så
derfor bygger vores beskrivelser af verden generelt på sådanne.

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-04-05 09:21

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

Skulle dit indlæg ikke have været bragt i dk.livssyn i stedet for?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Rado

Dato : 02-05-05 06:02

On Fri, 29 Apr 2005 10:21:01 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
>[klip]
>
>Skulle dit indlæg ikke have været bragt i dk.livssyn i stedet for?

Næh, sådanne ting burde høre ind under almen videnskabslære, efter min
mening.