formel for vand.
Fra : Michael

Dato : 23-04-05 11:56

Hej...

Vi har ikke noget dl. mål, men skal bruge vand i afmålt mængde til en
madopskrift. Vi har en meget nøjagtig køkkenvægt, hvad gør vi?

Mvh.
os.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-04-05 12:01

Michael <michaelnielsen@phobia.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Vi har ikke noget dl. mål, men skal bruge vand i afmålt mængde til en
> madopskrift. Vi har en meget nøjagtig køkkenvægt, hvad gør vi?

Til brug i den sammenhæng er det vist præcist nok at sige, at 1l vand
vejer 1kg og 1ml vand vejer 1g.

/Rasmus

If you only have a hammer
everything looks like a nail
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Holst

Dato : 23-04-05 12:13

Michael wrote:

> Vi har ikke noget dl. mål, men skal bruge vand i afmålt mængde til en
> madopskrift. Vi har en meget nøjagtig køkkenvægt, hvad gør vi?

1 liter vejer 1 kg.

Fra : Michael

Dato : 23-04-05 13:10

Holst skrev:

> 1 liter vejer 1 kg.

okay jamen tak skal i have Men hvad vejer en dl så?

Fra : Holst

Dato : 23-04-05 13:32

Michael wrote:

> okay jamen tak skal i have Men hvad vejer en dl så?

Ja, efter som en dl jo er 1/10 af en liter, så vejer den jo nok 1/10 af
et kg.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 23-04-05 17:06

I news:426a29ca$0$713$edfadb0f@dread16.news.tele.dk <Michael>
<michaelnielsen@phobia.dk> skrev:

> Hej...
>
> Vi har ikke noget dl. mål, men skal bruge vand i afmålt mængde til en
> madopskrift. Vi har en meget nøjagtig køkkenvægt, hvad gør vi?

Det er ikke sådan lige at svare på. Vands vægtfylde afhænger af
temperaturen.
Vands vægtfylde var tidligere defineret som: 1 liter = 1kg ved 4 grader
celsius.
Da du nu er i besiddelse af en nøjagtig vægt, foreslår jeg at du
nedkøler en rigelig mængde vand til 4 grader i køleskabet. Nu kan du
uden videre omsætte vandets vægt i gram til ml. For at kunne stole på
resultatet, bør du anskaffe et kalibreret termometer så du er sikker på
at temperaturen er netop 4 grader celsius.

PS!
Når du ellers er færdig med at grine over, at du har fået os til at
'hoppe på limpinden', kan du roligt gå ud fra at en kaffekop svarer til
3 dl.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 23-04-05 17:23

I news:426a728d$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk <Carsten Finn
Rasmussen> <cfr@c.invalid> skrev:

> Når du ellers er færdig med at grine over, at du har fået os til at
> 'hoppe på limpinden', kan du roligt gå ud fra at en kaffekop svarer
> til 3 dl.

Jeg er miljøskadet :(
Hvis du skifter koppen ud med et krus passer pengene.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Michael

Dato : 23-04-05 19:41

Carsten Finn Rasmussen skrev:
> I news:426a728d$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk <Carsten Finn

> Jeg er miljøskadet :(
> Hvis du skifter koppen ud med et krus passer pengene.

Hej Carsten....

Det er ikke en joke, det er den pure alvorlighed. Mig og kæresten skal
lave pizza til aftensmad, og vi ejer ikke et dl mål, efter at
undertegnet har smidt det på gulvet

Men mange tak for de fede svar, vi helt sikkert bruge jeres viden en
anden god gang

Mvh.
Michael

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 23-04-05 20:47

> Det er ikke en joke, det er den pure alvorlighed. Mig og kæresten skal
> lave pizza til aftensmad, og vi ejer ikke et dl mål, efter at undertegnet
> har smidt det på gulvet

Det er ellers ikke længere væk end en gang google med "vand massefylde"
Første resultat siger Massefylde 0,9970 g/cm3 (stuetemp.)

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 24-04-05 08:19

I news:426a96b5$0$681$edfadb0f@dread16.news.tele.dk <Michael>
> [...]

> Det er ikke en joke, det er den pure alvorlighed. Mig og kæresten skal
> lave pizza til aftensmad, og vi ejer ikke et dl mål, efter at

Ok, der narrede du mig.
Det var sammenhængen mellem:
"> 1 liter vejer 1 kg.
okay jamen tak skal i have Men hvad vejer en dl så?",
og så evnen til at finde en videnskabsgruppe og skrive et velformuleret
indlæg, jeg ikke kunne få til at passe.

Blev pizzaen god?

mødes med en gunstig lejlighed....
www.st-roerbaek.dk

Fra : Michael

Dato : 24-04-05 13:58

> [...]
> okay jamen tak skal i have Men hvad vejer en dl så?",
> og så evnen til at finde en videnskabsgruppe og skrive et velformuleret

JA den blev rigtig god Vi har stadig noget i køleskabet

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-04-05 17:22

Den 23-04-05 18.06 skrev Carsten Finn Rasmussen følgende:
> Når du ellers er færdig med at grine over, at du har fået os til at
> 'hoppe på limpinden', kan du roligt gå ud fra at en kaffekop svarer til
> 3 dl.

Det kan han da i hvert fald ikke. Et kaffekrus, måske, men en kaffekop
er meget mindre. Og størrelsen kan selvfølgelig variere fra krus/kop til
krus/kop.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til begyndere og uøvede computer- og internetbrugere.